Resumo - Relações entre conteúdo e forma de ensino tendo em vista a elaboração de sistemas conceituais: contribuições à luz da psicologia histórico-cultural e da pedagogia histórico-crítica
Main Article Content
Abstract
This thesis summary deals with a doctoral research project of a theoretical-conceptual nature that set out to investigate the relationships between content and form of teaching and the formation of conceptual systems in light of historical-cultural psychology and historical-critical pedagogy. In the writings of Vygotsky (2001, 2006), there are statements about the importance of understanding the process of concept formation for school education. The need for studies that seek to understand the relationship between teaching and the internal development process of concepts in children's consciousness. In the same vein, Martins (2013), based on the propositions of historical-cultural psychology and historical-critical pedagogy, affirms the importance of this process for psychic development and the role assigned to school education.
Article Details
Section

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
How to Cite
References
DAVIDOV, V. V. La enseñanza escolar y el desarrollo psíquico: Investigación psicológica, teórica y experimental. Moscú: Editorial Progreso, 1988.
DAVÝDOV, V. V. Tipos de generalización en la enseñanza. Habana: Pueblo y Educación, 1982.
DUARTE, N. “Um montão de amontoado de muita coisa escrita”. Sobre o alvo oculto dos ataques obscurantistas ao currículo escolar. IN: MALANCHEN, J; MATOS, N. S. D.; ORSO, P. J. (org.). A pedagogia histórico-crítica, as políticas educacionais e a Base Nacional Comum Curricular. Campinas: Autores Associados, 2020, p. 31-46.
GALVÃO, A. C.; LAVOURA, T. N.; MARTINS, L. M. Fundamentos da didática histórico-crítica. Campinas: Autores Associados, 2019.
LEONTIEV, A. N. Atividade, Consciência, Personalidade. Trad. de Priscila Marques. Bauru: Mireveja, 2021.
MARTINS, L. M. O legado do século XX para a formação de professores. In: DUARTE, N.; MARTINS, L. M. Formação de professores: limites contemporâneos e alternativas necessárias. São Paulo: Cultura Acadêmica, 2010.
MARTINS, L. M. O desenvolvimento do psiquismo e a educação escolar:
contribuições à luz da psicologia histórico-cultural e da pedagogia históricocrítica. Campinas: Autores Associados, 2013.
PORTO, Kaira M. Relações entre conteúdo e forma de ensino tendo em vista a elaboração de sistemas conceituais: contribuições à luz da psicologia histórico-cultural e da pedagogia histórico-crítica. 2022. 358f. Tese (Doutorado em Educação Escolar). Programa de Pós-Graduação em Educação Escolar. Universidade Estadual Paulista (Unesp), Faculdade de Ciências e Letras, Araraquara, SP. 2022
SAVIANI, D. Pedagogia histórico-crítica: primeiras aproximações. 11. ed. rev. Campinas: Autores Associados, 2013.
VYGOTSKI, Lev Semiónovich. Obras escogidas. Tomo IV. Madrid: Visor, 2006.
VYGOTSKI, Lev Semiónovich. Obras escogidas. Tomo II. Madrid: Visor, 2001.