The implementation of the curriculum Childhood Education in Cambé-PR: the Physical Education proposal
Main Article Content
Abstract
The aim of this article is to analyze the process of drawing up and implementing the Early Childhood Education Curriculum for the Municipal Public Education Network of Cambé-PR, with regard to the specificity of Physical Education as an area of knowledge, from the perspective of the Critical-Supervisory approach and its object of study, Body Culture. The study was produced from a bibliographic and documentary review from a qualitative perspective. Completed in 2020, this School Curriculum is theoretically based on the critical-dialectical perspective, on the propositions of Lev Vygotsky's Historical-Cultural Psychology and Dermeval Saviani's Historical-Critical Pedagogy. The implementation of the School Curriculum was accompanied by a process of collective and collaborative production. The Physical Education teachers from the Municipal Education Network were invited to take part in the process, resulting in the involvement of nine teachers who met periodically to study and draw up the guiding document for the Physical Education curriculum. We conclude by arguing that the curricular organization of the Physical Education teacher's pedagogical work should consider humanization as a fundamental principle, planning practices with the intention of teaching and promoting the omnilateral development of children and also corroborating the pedagogical praxis of current teachers and those entering this municipal education network.
Article Details
Section

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
How to Cite
References
ARCE. A. Interações ou brincadeiras? Afinal o que mais é importante na educação infantil? E o ensino como fica? ARCE. A. Interações e brincadeiras na educação infantil. Campinas, SP: Alínea, 2013.
BRASIL. Base Nacional Comum Curricular (BNCC). Brasília: MEC. 2017. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_20dez_site.pdf. Acesso em: 19 mai. 2024.
CAMBÉ-PR. Secretaria Municipal de Educação. Rede Municipal de Ensino. Lançamento do Currículo para a Educação Infantil – Cambé. 15 dez. 2020. SMEC, 2020. 1 vídeo (2h16m42s). Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=rgYnnooS6FM. Acesso em: 23 mai. 2024.
CAMBÉ-PR. Secretaria Municipal de Educação. Rede Municipal de Ensino. Currículo para a Rede Pública Municipal de Ensino de Cambé / Rede Municipal de Ensino, Secretaria Municipal de Educação. Cambé, PR: SEMED, 2020. Disponível em: https://drive.google.com/file/d/1HJEHM27-OkUrJwWBlHtZBAHVg8- N0yYx/view?pli=1. Acesso em: 21 mai. 2024.
CAMPOS, D. A. de; MELLO, M. A. (org.) As linguagens corporais e suas implicações nas práticas pedagógicas: brinquedos, brincadeiras, jogos, tecnologias, consumo e modismos. São Carlos: EdUFSCar, 2010.
CASTELLANI FILHO, L. et al. Metodologia do ensino de Educação Física. 2. ed. rev. São Paulo: Cortez 2009.
MALANCHEN, J. Cultura, conhecimento e currículo: contribuições da Pedagogia Histórico-Crítica. Campinas: Autores Associados, 2016.
MARTINS, L. M. Psicologia Histórico-Cultural. Pedagogia Histórico Crítica e desenvolvimento humano. In: MARTINS, L. M.; ABRANTES A. A.; FACCI, M. G. D. (org.). Periodização Histórico-Cultural do desenvolvimento psíquico: do nascimento à velhice. Campinas, SP: Autores Associados, 2016.
MARTINS, L. M., and DUARTE, N., (orgs.). Formação de professores: limites contemporâneos e alternativas necessárias[online]. São Paulo: Editora UNESP; São Paulo: Cultura Acadêmica, 2010. 191 p. ISBN 978-85-7983-103-4. Available from SciELO Books https://books.scielo.org/. Acesso em: 18 mai 2024.
PARANÁ. Referencial Curricular do Paraná: Princípios, Direitos e Orientações / Secretaria de Estado da Educação e do Esporte - Curitiba: SEED - Pr, 2018 - 4v. Disponível em: http://www.educadores.diaadia.pr.gov.br/arquivos/File/bncc/2018/referencial_curricul ar_parana_cee.pdf. Acesso em: 22 mai. 2024.
PASQUALINI, J. C. MARTINS, L. M. Psicologia da Educação. São Paulo, 27, 2º sem. de 2008, pp. 71-100. Disponível em: https://revistas.pucsp.br/index.php/psicoeduca/article/view/43127. Acesso em: 22 mai. 2024.
PASQUALINI, J. C.; LAZZARETTI, L. M. Que educação infantil queremos?: um manifesto em defesa da educação escolar para crianças pequenas. Bauru, SP: Mireveja, 2022.
PEREIRA, A. C. S; ROSSI, F. Cultura corporal na educação infantil: possibilidades didáticas [recurso eletrônico]. Bauru: UNESP/FC, 2020. Disponível em: https://educapes.capes.gov.br/bitstream/capes/582371/2/_livro-digital---ccei- possibilidades-didaticas-em-alta---espelhado.pdf. Acesso em: 20 abr. 2024.
SANTOS, R. R. S.; MODOLO, A. K. B. C.; SANTOS, C. A. S.; SANTOS, S. F. G.; ROSSI, F.; NASCIMENTO, C. P. Cultura Corporal. In: PASQUALINI; TSUHAKO.
(orgs.) Proposta pedagógica da educação infantil do sistema municipal de ensino de Bauru/SP.p.399-441. Bauru: Secretaria Municipal de Educação, 2016. Disponível em: http://www.bauru.sp.gov.br/arquivos2/arquivos_site/sec_educacao/proposta_pedago gica_educacao_infantil.pdf. Acesso em: 21 abr. 2024.
SAVIANI, D. Pedagogia Histórico-Crítica, quadragésimo ano: novas aproximações. Campinas, SP: Autores Associados, 2019.
TAFFAREL, C. Z. Nuances: estudos sobre Educação, Presidente Prudente-SP, v. 27, n. 1, p. 5-23, jan./abr. 2016. DOI: http://dx.doi.org/10.14572/nuances.v27i1.3962. Acesso em: 15 mai. 2024.