Podcast as learning resource: a link between digital media, significant learning and Education through Investigation

Main Article Content

Márcia Jussara Hepp Rehfeldt
Maurício Severo da Silva

Abstract

It is a qualitative research with methodologic approach related to a case study in which the researcher investigated, by means of his pedagogic proposal, to develop an interface between the creation of student’s podcast episodes and the concept of Education through Investigation from Demo (2011a) based on Ausubel’s (2003) theory of significant learning. We used this Ausubel’s theory in order to try answering the following problem-question: Which are the implications of using the podcast media as an autonomous and potentially significant learning resource with college students in the subject of Special Topics on Computing? The data analysis was held with the help of NVIVO software as had as main results the pedagogic proposal, which qualifies itself as being a new option among the available active methodologies; the proposal of a reflexive model that contributes to the development of other pedagogic practices that use digital.

Article Details

Section

Articles

How to Cite

Rehfeldt, M. J. H. ., & Silva, M. S. da . (2019). Podcast as learning resource: a link between digital media, significant learning and Education through Investigation . Ensino Em Re-Vista, 26(Especial), 1171-1194. https://doi.org/10.14393/ER-v26nEa2019-10

References

AUSUBEL, D. P. Aquisição e retenção de conhecimentos: uma perspectiva cognitiva. Lisboa: Plátano, 2003.

CARVALHO, A. A. C. et al. Integração de Podcast s no Ensino Universitário: Reacções dos Alunos. Revista Prisma.com: Revista de Ciências e Tecnologias de Informação e Comunicação de do CETEC.MEDIA, Porto, v. 1, n. 6, p.50-74, 2008. Disponível em: http://revistas.ua.pt/index.php/prismacom/article/view/664. Acesso em: 06 nov. 2016.

CRUZ, S. C. O podcast no ensino básico. In: CARVALHO, A. A. (Org.). Actas do Encontro sobre Podcasts. Braga: CIEd, p. 65-80, 2009. Disponível em:
http://repositorium.sdum.uminho.pt/bitstream/1822/9991/1/Cruz-2009-Enc%20sobre%20Podcasts.pdf. Acesso em: 30 set. 2016.

DEMO, P. APRENDIZAGEM AUTÊNTICA NA ERA DIGITAL: Envolvendo estudantes via pesquisa. 2016a. Disponível em: https://bit.ly/2X9GR15. Acesso em: 07 mai. 2019.

______. APRENDIZAGEM AUTOPOIÉTICA. 2009. Disponível em: https://bit.ly/2EC3xQn. Acesso em 07 mai 2019.

______. ATIVIDADES DE APRENDIZAGEM: Sair da mania do ensino para comprometer-se com a aprendizagem do estudante. Campo Grande: Secretaria de Estado de Educação do Mato Grosso do Sul – SED/MS, 2018. Disponível em: https://bit.ly/2wn6zDl. Acesso em: 05 jan. 2019.

______. Educar pela pesquisa. 9. ed. Campinas: Autores Associados, 2011a.

______. METODOLOGIAS ATIVAS: Estratégias para salvar a aula. 2016b. Disponível em: https://bit.ly/2MedBVX. Acesso em: 05 mai. 2019.

______. PAPEL DOCENTE. 2016c. Disponível em: https://docs.google.com/document/u/1/d/1NLMbBeyJYq8RvxweAWtD3cMrU4zQNueVoJ54Qi9kD10/pub. Acesso em: 05 mai. 2019.

______. PESQUISA: PRINCÍPIO CIENTÍFICO E EDUCATIVO. 14. ED. São Paulo: Cortez, 2011b.

______. Ser professor é cuidar que o aluno aprenda. Porto Alegre: Mediação, 2004.

DOMINGUES, N. S. O papel do vídeo nas aulas multimodais de matemática aplicada: uma análise do ponto de vista dos alunos. 2014. 125 p. Dissertação - (mestrado) - Universidade Estadual Paulista, Instituto de Geociências e Ciências Exatas, 2014. Disponível em: http://hdl.handle.net/11449/91019. Acesso em: 03 jan. 2017.

FREIRE, E. P. A. Podcast na educação brasileira: natureza, potencialidades e implicações de uma tecnologia da comunicação. 2013. 338 f. Tese (Doutorado em Educação) - Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Natal, 2013. Disponível em: https://repositorio.ufrn.br/jspui/handle/123456789/14448. Acesso em: 08 out. 2016.

GIL, A. C. Como elaborar projetos de pesquisa. 5. ed. São Paulo: Atlas, 2010.

KNECHTEL, M. do R. Metodologia da Pesquisa em Educação: Uma Abordagem Teórico-prática Dialogada [Livro eletrônico]. Curitiba: Intersaberes, 2014.

LAMES, L. da C. J. DOCÊNCIA NO ENSINO SUPERIOR: O USO DAS MÍDIAS DIGITAIS COMO ESTRATÉGIA PEDAGÓGICA. 2011. 159 f. Dissertação (Mestrado) - Curso de Mestrado em Ciências Contábeis, 1 Fundação Escola de Comércio Álvares Penteado – Fecap, São Paulo, 2011. Disponível em: http://tede.fecap.br:8080/jspui/bitstream/tede/494/1/Liliane_da_Costa_Jacobs_Lames.pdf. Acesso em: 28 abr. 2019.

LEÃO, M. F.; REHFELDT, M. J. H; MARCHI, M. I. PRODUÇÃO DE VÍDEOS COM ATIVIDADES EXPERIMENTAIS PAR A DINAMIZAR O ESTUDO DOS CICLOS BIOGEOQUÍMICOS E FAVO RECER A CONSTRUÇÃO DE APRENDIZAGENS COM SIGNIFICADO. Revista Tecnologias na Educação, [s. L.], v. 12, p.1-11, jul. 2015. Disponível em: http://tecedu.pro.br/wp-content/uploads/2015/07/Art12-vol12-julho2015.pdf. Acesso em: 03 jan. 2017.

LÉVY, P; COSTA, C. I. As tecnologias da inteligência: o futuro do pensamento na era da informática. Rio de Janeiro: 34, 1997.

MASETTO, M. T. Competência pedagógica do professor universitário. São Paulo: Summus, 2003.

MORAES, R; GALIAZZI, M. do C. Análise textual discursiva. 2. ed. Ijuí: Unijuí, 2013.

MOREIRA, M. A. O QUE É AFINAL APRENDIZAGEM SIGNIFICATIVA? Qurriculum, La Laguna, Espanha, v. 0, n. 0, p.29-56, mar. 2012. Disponível em: http://moreira.if.ufrgs.br/oqueeafinal.pdf. Acesso em: 10 jan. 2017.

MATURANA, H./VARELA, F. De Máquinas y Seres Vivos – Autopoiesis: la organización de lo vivo. Editorial Universitaria, Santiago: 1994.

MOURA, A. M. C; CARVALHO, A. A. A. Podcast: uma ferramenta para usar dentro e fora da sala de aula. 2006. In Rui José & C. Baquero, (eds), Conference on Mobile and Ubiquitous Systems - CSMU 2006. Universidade do Minho: Braga, p. 155-158, 2006. Disponível em: http://repositorio.uportu.pt:8080/handle/11328/476. Acesso em: 06 nov. 2016.

PRENSKY, M. Digital Natives, Digital Immigrants: part 1. On The Horizon, S. L., v. 9, n. 5, p.1-6, 2001. Disponível em: http://www.marcprensky.com/writing/Prensky - Digital Natives, Digital Immigrants - Part1.pdf. Acesso em: 23 jan. 2017.

REHFELDT, M. J. H. A aplicação de modelos matemáticos em situações-problema empresariais com o uso do software LINDO. 2009, 299 f. Tese (Doutorado) – Programa de Pós-Graduação em Informática na Educação da Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2009.

SAEED, N. Integration and acceptance of Web 2.0 technologies in higher education. 2010. 200 f. Tese (Doctor of Philosophy) - Melbourne, Swinburne University of Technology, 2010. Disponível em: http://researchbank.swinburne.edu.au/vital/access/manager/Repository/swin:18535. Acesso em: 17 out. 2016.