Geographic Dynamics of the Supermarket Sector in Brasília (DF)
PDF-pt (Português (Brasil))
PDF-en

Keywords

Food retail
Territorial strategies
Federal District

How to Cite

BEZERRA, J. E.; AGNER, M. R. Geographic Dynamics of the Supermarket Sector in Brasília (DF). Sociedade & Natureza, [S. l.], v. 33, 2021. DOI: 10.14393/SN-v33-2021-59769. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/sociedadenatureza/article/view/59769. Acesso em: 26 oct. 2024.

Abstract

The commercialization of food in cities is increasingly influenced by the presence of supermarket chains, which are self-service retail establishments with a predominance of food products. The agile, efficient, and low-cost marketing model was the one that was most strengthened in the context of the urbanization of society. In Brazil, there are few studies that seek to contextualize the performance of retail capital in other urban centers located outside the southeastern region of the country. This article aims to analyze the geographic dynamics of the supermarket sector in Brasília – DF through the understanding of the multi-scale performance of chains in the territory according to their capital origin, location strategies, and establishment profiles. The methodology consisted inof the production and systematization of information about the supermarket sector through the quantitative and qualitative evolution of establishments linked to the Associação de Supermercados de Brasília (ASBRA). As a result of this research, one can to locate the world’s main retail chains in Brasilia, which demonstrates the importance of the country’s capital as a consumption space in the globalized economy. The selective use of the territory by the different retail chains enabled the adoption of differentiated actions, dependent on the income pattern of each administrative region of the city. The research contributed to evidence the heterogeneity of the sector and the conformation of commercial strategies adapted to the geographic reality marked by structural socio-spatial inequality.

https://doi.org/10.14393/SN-v33-2021-59769
PDF-pt (Português (Brasil))
PDF-en

References

AZEVEDO FILHO, G. L. S. As grandes redes no setor supermercadista brasileiro e seus impactos na concorrência em Brasília. 2016. 99f. Monografia (Graduação em Geografia) – Instituto de Ciências Humanas, Universidade de Brasília, Brasília, 2016.

BAPTISTA, J. A. et al. Canais de distribuição Logístico Atacarejo: Um estudo de caso na empresa XYZ Dist. Com. Ind. Ltda. In: IX SIMPÓSIO DE EXCELÊNCIA EM GESTÃO E TECNOLOGIA, Rio de Janeiro, 2012, Anais,p.1-16.

BEZERRA, J. E. A fruticultura no Nordeste semiárido: internacionalização, conflitos territoriais e a precarização do trabalho. 2012. 376p. Tese (Doutorado em Geografia) – Universidade Estadual Paulista, Presidente Prudente, 2012.

BORGES, A. R. Marketing de Varejo: as estratégias adotadas pelos supermercados de vizinhança para conquistar e fidelizar clientes. 2001. 155f. Dissertação (Mestrado em Engenharia da Produção) – Centro Tecnológico, Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, 2001.

CLEPS, G. D. G.. Estratégias de reprodução do capital e as novas espacialidades urbanas: o comércio de auto- serviço em Uberlândia – MG. Tese (Doutorado em Geografia) – Instituto de Geociências e Ciências Exatas, Universidade Estadual Paulista, Rio Claro, 2005.

CODEPLAN. Pesquisa Distrital por Amostra de Domicílios - PDAD 2018. Disponível em: http://www.codeplan.df.gov.br/wp-content/uploads/2019/03/PDAD_DF-Grupo-de-Renda-compactado.pdf/. Acesso em: 17 abr. 2019.

CODEPLAN. Projeções Populacionais para as Regiões Administrativas do Distrito Federal 2010-2020. Disponível em: http://www.codeplan.df.gov.br/wp-content/uploads/2019/05/Sum%C3%A1rio-Executivo-Proje%C3%A7%C3%B5es-Populacionais.pdf . Acesso em: 12 abr. 2020

COE, N.. M; WRIGLEY, Neil. Towards new economic geographies of retail globalization. In: CLARK, G. L., FELDMAN, M. P., GERTLER, M. S., WOJCIK, D. and KAISER, A. (eds.). The New Oxford Handbook of Economic Geography. Oxford: Oxford University Press, 2018. https://doi.org/10.1093/oxfordhb/9780198755609.013.37

COE, N. M. The internationalisation/globalisation of retailing: towards an economic-geographical research agenda. Environment & Planning A,v.36, n. 9, p. 1571-1594, 2004. https://doi.org/10.1068/a36241

DELLOITE. Global Powers of Retailing, 2019. Disponível em: https://www2.deloitte.com/br/pt.html. Acesso em: 10 out. 2019.

DESIDÉRIO, M. Sem Walmart, Sam’s Club vira pilar do Grupo Big e ganha novas lojas. Revista Exame, São Paulo, set. 2019. Disponível em: https://exame.com/negocios/sem-walmart-sams-club-sera-pilar-para-crescimento-do-grupo-big/. Acesso em: 12 set. 2019.

EXAME. Carrefour compra 30 lojas da rede Makro para acelerar atacadão. Revista Exame, São Paulo, fev. 2020. Disponível em: https://exame.com/negocios/carrefour-compra-30-lojas-da-rede-makro-para-acelerar-atacadao/ . Acesso em: 5 mar. 2020.

FARINA, E.; NUNES, R.; MONTEIRO, G. Supermarkets and Their Impacts on the Agrifood System of Brazil: The Competition among Retailers. Agribusiness, v. 21, n. 2, p. 133-47, 2005. https://doi.org/10.1002/agr.20039

FERREIRA, P. R. A.. O processo de globalização do varejo de massa e as lutas competitivas: o caso do setor supermercadista no Brasil. 2013. 286f. Dissertação (Mestrado em Administração) – Instituto COPPEAD de Administração, Universidade Federal do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2013.

HUMPHREY, J. The supermarket revolution in developing countries: tidal wave or tough competitive struggle? Journal of Economic Geography, v.7, n.4, p. 433–450, 2007. https://doi.org/10.1093/jeg/lbm008

KOIKE, Beth. Assaí ganhará 20 novas lojas em 2019 e mais três no começo de 2020. Valor Econômico, São Paulo, out. 2019. Disponível em: https://valor.globo.com/empresas/noticia/2019/10/31/assai-ganhara-11-novas-lojas-em-2019-e-mais-tres-no-comeco-de-2020.ghtml. Acesso em: 05 nov. 2019.

Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística (IBGE). Projeções da população. Rio de Janeiro: IBGE, 2018. Disponível em: https://www.ibge.gov.br/estatisticas/sociais/populacao/9109-projecao-da-populacao.html?=&t=resultados. Acesso em: 02 nov. 2019.

LAWRENCE, G.; BURCH, D. Understanding Supermarkets and Agri-food Supply chains. In: LAWRENCE, Geoffrey; BURCH, David. (Org.). Supermarkets and Agri-food Supply Chains: Transformations in the Production and Consumption of foods. London: Edward Elgar, 2007.

LAZZARINI, J. C. A definição do sortimento-profundidade nos supermercados brasileiros: influência nas vendas e critérios utilizados. 2012. 255f. Dissertação (Mestrado em Administração) – Faculdade de Economia, Administração e Contabilidade, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2012.

MARKETING, IPC. IPC Maps. São Paulo: IPC Marketing. 2012. v. 4. http://www.ipcbr.com/downpress/Release_IPCMaps_2020.pdf. Acesso em: 02 nov. 2020.

MINADEO, R.; CAMARGOS, M. A. Fusões e Aquisições no Varejo Alimentar: uma análise das estratégias de entrada e de crescimento do Carrefour e Wal-Mart no mercado brasileiro. Revista de Ciências da Administração, v. 11, p. 102-135, 2009. https://doi.org/10.5007/2175-8077.2009v11n24p102

OOESTERVEER, P.; SONNENFELD, D. A. Food, Globalization and Sustainability. London/New York: Earthscan, 2012. https://doi.org/10.4324/9781849776790

OOSTERVEER, P.; GUIVANT, J. S.; SPPARGAREN, Gert. Alimentos verdes em supermercados globalizados: uma agenda teórico-metodológica. In: GUIVANT, Julia. S.; SPAARGAREN, Gert.; RIAL, Carmen. (Org.). Novas práticas alimentares no mercado global. Florianópolis: Editora da UFSC, 2010.

PAVIANI, A. Geografia urbana do Distrito Federal: evolução e tendências. Espaço & Geografia, Brasília, v. 10, n.1, p. 1-22, 2007.

PINTAUDI, S. M. Os supermercados na grande São Paulo: contribuição ao estudo da transformação do comércio varejista de gêneros alimentícios nas grandes metrópoles. 1981. 105f. Dissertação (Mestrado em Geografia) – Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas, Universidade de São Paulo, São Paulo, 1981.

REARDON, T.; BERDEGUÉ, J. A. The rapid rise of supermarkets in Latin America: challenges and opportunities for development. Development Policy Review,v. 20, n. 4, p. 371-388, 2002. https://doi.org/10.1111/1467-7679.00178

REVISTA SUPERHIPER. São Paulo: ABRAS. Ranking ABRAS. Maio, 2019. Disponível em:https://www.abras.com.br/superhiper/edicoes-anteriores/.Acesso em: 10 Abril. 2019.

REVISTA SUPERHIPER. São Paulo: ABRAS. Os motores da economia voltam a funcionar. Dezembro, 2017. Disponível em: https://www.abras.com.br/superhiper/edicoes-anteriores/. Acesso em: 10 set. 2019.

SERRENTINO, A. Varejo e Brasil: reflexões estratégicas. São Paulo: Varese, 2015.

SILVA, C. H. C. As grandes superfícies comerciais: os Hipermercados Carrefour no Brasil. Espaço e Tempo, São Paulo, n. 14, p. 89-106, 2003. https://doi.org/10.11606/issn.2179-0892.geousp.2003.123834

SILVA, C. H. C. Estudos sobre o comércio e o consumo na perspectiva da geografia urbana. Geosul, Florianópolis, v. 29, n. 58, p 149-178, jul./dez. 2014.

SILVA, I. V. I. A dinâmica das redes supermercadistas em Taguatinga e sua relação com o território. 2017. 78f. Monografia (Graduação em Geografia) – Instituto de Ciências Humanas/Departamento de Geografia, Universidade de Brasília, Brasília, 2017.

WRIGLEY, N.; COE, N. M; CURRAH, A. Globalizing retail: conceptualizing the distribution-based transnational corporation (TNC). Progress in Human Geogrraphy, v. 29, n. 4, p. 437-457, 2005. https://doi.org/10.1191/0309132505ph559oa

Authors hold the Copyright for articles published in this journal, and the journal holds the right for first publication. Because they appear in a public access journal, articles are licensed under Creative Commons Attribution (BY), which permits unrestricted use, distribution, and reproduction in any medium, provided the original work is properly cited.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...