APPROACHING KNOWLEDGE: CARTOGRAPHIC CONCEPTS IN THE INITIAL YEARS OF TEACHING
DOI:
https://doi.org/10.14393/REG-v10-2019-76775Keywords:
Cartographic literacy, Geography, KnowledgeAbstract
This article analyzes cartographic literacy practices carried out in the Programa Institucional de Bolsa de Iniciação à Docência (PIBID), in the subproject of Geography, of the State University of Londrina / UEL, with an introductory thematic to cartographic concepts such as scale, title, legend, orientation, data source and organization. The proposed goal is to bring a didactic methodology that uses real elements present in the daily life of students for a consolidated construction of knowledge. The methodology was based on didactic expositions and individualized work and in groups, related to the maps and the paths of the city itself. The results were surprising, because the students were able to apply the concepts in the concrete reality, since the perception of reality was raised through the cartographic representation of the lived world.
References
ALVES, Rubem. A alegría de ensinar. 3. ed. São Paulo: ARS Poética Editora, 1994.
ANDRADE, Juliano; FRANCISCHETT, Mafalda; AGUIAR, Waldiney. Ensino de geografia: abordagens sobre representadores geocartográficas e formação do professor. Cascavel: EDUNIOESTE, 2012.
OLIVEIRA, Ciléia; TSUKAMOTO, Ruth. A utilização do mapa nas aulas de cartografia em Cambé - PR. In: ASARI, Alice, et. al. Múltiplas geografias: ensino-pesquisa-reflexão. Londrina: AGB/Londrina, 2004, p. 25-38.
CASTROGIOVANNI, Antônio. Ensino de geografia: práticas e textualizações no cotidiano. Porto Alegre: Mediação, 2000.
DUARTE, Paulo. Escala: Fundamentos. 2. ed. Florianópolis: Ed. da UFSC, 1983.
FAVARÃO, Cláudia; ARCHELA, Rosely. Ensaio metodológico de cartografia no ensino fundamental. Revista Geografia (Londrina), v. 20, n. 3, p. 25-34. Londrina: UEL, 2011.
FRANCISCHETT, Mafalda. A cartografia no ensino de geografia: a aprendizagem mediada. Cascavel, EDUNIOESTE, 2004.
______. A cartografia no ensino de geografia: construindo os caminhos do cotidiano. Rio de Janeiro: Litteris Ed.: KroArt, 2002.
FREIRE, Paulo. A importância do ato de ler: em três artigos que se completam. São Paulo: Autores Associados: Cortez, 1989. (Coleção polêmicas do nosso tempo)
______. Pedagogia do oprimido. 17 ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1987.
PRADO, Adélia. O mapa nosso de cada dia. In: SOUZA NETO, Manoel Fernandes de. Aulas de geografia e algumas crônicas. 2. ed. Campina Grande: Bagagem, 2008, p. 58.
UEL. Atlas digital: região metropolitana de Londrina. Disponível em <http://www.uel.br/projetos/atlasrml/mapas/rml.html>. Acesso em 21 jan. 2017
RAISZ, Erwin. Cartografia Geral. Título original em inglês: General Cartography. Tradução: SCHNEIDER, Neide; NEVES, Péricles. Rio de Janeiro: Editora Científica, 1969.
SALVI, Rosana; et. al. Unicidade-diversidade na visão geográfica. Londrina: EDUEL/Midiograf, 2012. v. 500. 192p.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2019 Rafael Aparecido Gonçalves Xavier

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Os conteúdos publicados na Revista de Ensino de Geografia estão licenciados sob a Licença Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional (CC BY 4.0).
Isso significa que os autores mantêm os direitos autorais sobre seus trabalhos, permitindo o compartilhamento, adaptação, distribuição e reprodução em qualquer meio ou formato, desde que seja dado o devido crédito à autoria original e à fonte da publicação.
Para mais informações sobre esta licença, acesse: https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/


