CHOOSING PROCEDURES OF THE DIDACTIC BOOK BY THE GEOGRAPHY TEACHER

Authors

  • Bárbara Regina Ferrari Universidade Federal da Grande Dourados - UFGD

DOI:

https://doi.org/10.14393/REG-v9-2018-77506

Keywords:

Geography teaching, Textbook, Teachers, Criteria of choice

Abstract

This article is the result of a master's degree research in Geography, with the teaching theme, carried out between 2015 and 2017. The objective of this article is to analyze the criteria for choosing the didactic book of Geography by the teachers in the final years of the elementary school. For this, in our research we conducted interviews with some teachers of the state education network of the city of Dourados (MS) on the process of choosing the didactic material. For this work we bring fragments of the reports of seven geography teachers, in which they present the criteria they observe at the time of choosing the textbook. The interviews were recorded and transcribed and the colloquial speech of the teachers was maintained, with minor changes or corrections in their statements. As for our theoretical reference, we had as basis some authors like Callai (2016); Munakata (2012); Gonçalves and Mellati (2017) among others. We understand that teachers need to have greater participation in the choices of books and important decisions that relate to their profession, so we seek to present the perspectives of teachers. For this, a greater capacity is required for the teacher to establish criteria for analysis and to see the importance in choosing the didactic material.

Author Biography

  • Bárbara Regina Ferrari, Universidade Federal da Grande Dourados - UFGD

    Mestre em Geografia pelo Programa de Pós-Graduação em Geografia da Universidade Federal da Grande Dourados - UFGD.

References

BRASIL, Ministério da Educação. PNLD 2017: Geografia – Ensino fundamental anos finais. Brasília, DF: Ministério da Educação, Secretaria de Educação Básica, 2016.

BRASIL. Ministério da Educação. Fundo Nacional de Desenvolvimento da Educação. Programa Nacional do Livro Didático (PNLD). Histórico. Disponível em: <http://www.fnde.gov.br/programas/livro-didatico>. Acesso em: 18 mar. 2016.

CALLAI, Helena C. O livro didático permite e oportuniza a democratização do conhecimento? In: SPOSITO, E. S.; SILVA, C.A.; NETO, J. L. S.; MELAZZO, E. S. (Orgs.). A diversidade da Geografia brasileira: escalas e dimensões da análise e da ação. São Paulo: Editora Consequência, 2016, p. 287-306.

CAVALCANTI, Lana de Souza. A geografia escolar e a sociedade brasileira contemporânea. In: TONINI, Ivaine M. et al. (Orgs.). O ensino de geografia e suas composições curriculares. Porto Alegre: Mediação, 2014, p. 77-98.

GONÇALVES, Amanda R.; MELATTI, Claudia. Instrumentos para análise e escolha do Livro Didático de Geografia pelo professor: aspectos da formação cidadã. In: TONINI, Ivaine M. et al. (Orgs.) O Livro Didático de Geografia e os desafios da docência para aprendizagem. Porto Alegre: Sulina, 2017, p. 39-59.

MUNAKATA, Kazumi. Livro didático e formação do professor são incompatíveis? In: MARFAN, Marilda A. Simpósios [do] Congresso Brasileiro de Qualidade na Educação: formação de professores. Brasília: MEC, SEF, 2002, p. 89-94.

MUNAKATA, Kazumi. O livro didático como mercadoria. Pro-posições, São Paulo, v. 23, n. 3, p. 51-66, 2012.

OLIVEIRA JR., Wenceslao M. Grafar o espaço, educar os olhos: rumo a Geografia menores. Pro-posições, Campinas, SP, v. 20, n. 3, p.17-28, 2009.

ROSA, Dalva E. G. Formação de professores: concepções e práticas. In: CAVALCANTI, Lana S. (Org.). Formação de professores: concepções e práticas em Geografia. Goiânia: Editora Vieira, 2006, p.15-25.

SILVA, Marco A. A fetichização do livro didático no Brasil. Educação Real, Porto Alegre, v. 37, n. 3, p. 803-821, 2012.

TONINI, Ivaine M. Livro Didático: textualidades em rede? In: ______ et al. (Org.). O ensino de geografia e suas composições curriculares. Porto Alegre: Mediação, 2014, p. 149-160.

Published

2018-08-29

Issue

Section

Artigos

How to Cite

CHOOSING PROCEDURES OF THE DIDACTIC BOOK BY THE GEOGRAPHY TEACHER. Revista de Ensino de Geografia, Uberlândia, v. 9, n. 16, p. 106–120, 2018. DOI: 10.14393/REG-v9-2018-77506. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/revistadeensinodegeografia/article/view/77506. Acesso em: 7 dec. 2025.