GEOGRAPHY TEACHING AND SOCIETY IN PIOTR KROPOTKIN

Authors

  • Jhonny Juliani Secretaria de Educação do Município de São Paulo

DOI:

https://doi.org/10.14393/REG-v9-2018-77502

Keywords:

Geography, Geography Teaching, Kropotkin, Anarchism

Abstract

This study deals with Geography Teaching, specifically discusses Kropotkin's propositions on this subject. It is not, however, an analysis restricted to the period of production of the Russian thinker; tries to understand how their theses can contribute to the Teaching of Geography in the 21st century. For this, the qualitative method of bibliographical review was used. For better analysis of the data, this material was divided into two categories: the author's own texts and the texts about his work. This option allowed a broad view of his thinking, as well as the social impact generated by his propositions and the actuality of his ideas.

Author Biography

  • Jhonny Juliani, Secretaria de Educação do Município de São Paulo

    Doutor em Ciências Sociais pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP). Professor de História e Filosofia nos níveis fundamental e médio da Prefeitura Municipal de São Paulo.

References

BOTTOMORE, T. Dicionário do pensamento marxista. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 2001.

KROPOTKIN, P. Carta de Kropotkin a Ferrer. Educação e Sociedade, Ano I, nº 1, setembro, 1978.

KROPOTKIN, P. A conquista do pão. Rio de Janeiro: Organização Simões, 1953.

KROPOTKIN, P. Ajuda mútua: um fator de evolução. São Sebastião: A senhora Editora, 2009.

KROPOTKIN, P. O que a geografia deve ser? KROPOTKIN, P.; RÉCLUS, É. Escritos sobre Educação e Geografia. São Paulo: Terra Livre, 2014.

KROPOTKIN, P. Palavras de um revoltado. São Paulo: Imaginário, 2005.

LUCKESI, C. C. Avaliação da aprendizagem escolar: estudos e proposições. São Paulo: Cortez, 2011.

MORAES, W. S. Kropotkin: história intelectual de um anarquista revolucionário. Revista Digital Em Debate, n. 12, 2.o Semestre, 2014.

PAULO, A. E. H. A crítica anarquista de Piotr Kropotkin e Eliseé Reclus à Geografia escolar no final do século XIX. Interfaces Científicas – Educação, Aracaju, v. 3, n. 3, p. 11-21, jun. 2015.

PAULO, A. E. H. Lev Tolstoy e Piotr Kropotkin como críticos da educação geográfica. Geo UERJ, Rio de Janeiro, Ano 16, n. 25, v. 2. p. 231-249, 2014.

VESENTINI, J. W. Ensaios de Geografia Crítica: história, epistemologia e (geo) política. São Paulo: Plêiade, 2009.

VESENTINI, J. W. Piotr Kropotkin. Seleção de textos, São Paulo, n. 13, mar. 1986, Associação dos Geógrafos Brasileiros.

WOODCOCK, G. Anarquistas: história das ideias e movimentos anarquistas. Porto Alegre: L&PM, 2002.

Published

2018-08-29

Issue

Section

Artigos

How to Cite

GEOGRAPHY TEACHING AND SOCIETY IN PIOTR KROPOTKIN. Revista de Ensino de Geografia, Uberlândia, v. 9, n. 16, p. 34–53, 2018. DOI: 10.14393/REG-v9-2018-77502. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/revistadeensinodegeografia/article/view/77502. Acesso em: 6 dec. 2025.