ACTIVE METHODOLOGIES FOR ATTITUDE CHANGES IN THE SCHOOL AND GEOGRAPHIC CONTEXT: CONTRIBUTIONS TO TEACHING GEOGRAPHY
Keywords:
Content Teaching, Geographic Education, Attitudes, Active MethodologiesAbstract
With the teachings proposed in the school, it is expected the formation of subjects who have a greater role in social action, in this way, the school that only acts as a space for the reproduction of ideas present in society is no longer enough, it is necessary that geographic education work on content and attitudes that discuss the spatialization of social phenomena with the aim of acting more as a citizen. In this sense, studying the attitudes of students and teachers in the context of Geography becomes important for meaningful learning. To this end, the work aims to reflect on the approach to content in geographic education, discuss the teaching of attitudes at school and in the context of Geography and propose activities based on active methodologies for teaching attitudes. A critical reflection of authors who deal with the subject was carried out, understanding that active methodologies can modify the way in which contents in the field of Geography are worked on, contributing to the learning of attitudes that make students more active as citizens.
References
ARAÚJO, Rodrigo Acácio Matos de. Educação socioambiental: Uma análise das atitudes de estudantes do ensino fundamental. 2011 (Dissertação de Mestrado) – Universidade Federal Rural de Pernambuco, Recife, 2011.
BACICH, Lilian; MORAN, José (org.). Metodologias ativas para uma educação inovadora: uma abordagem teórico-prática. São Paulo: Penso, 2018.
BRASIL. Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros curriculares nacionais: geografia / Secretaria de Educação Fundamental. Brasília: MEC/SEF, 1998.
CALLAI, H. C. A geografia escolar – e os conteúdos da geografia. Anekumene. n. 1. 2011.
CALLAI, H. C.; MORAES, M. M. Educação Geográfica, cidadania e cidade. ACTA Geográfica, Boa Vista, Edição Especial 2017. pp.82-100.
CAVAZZA, Nicoleta. Psicologia das Atitudes e opiniões. São Paulo: Loyola, 2008.
COLL, C. et. al. Os conteúdos na reforma: ensino e aprendizagem de conceitos, procedimentos e atitudes. Porto Alegre: Artes Médicas, 2000.
FREIRE, Paulo. Pedagogia da Autonomia: saberes necessários à prática educativa. 12ª Ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1999.
GOIS, D. V. et. al. Metodologias ativas no ensino de geografia na educação básica. In: I Colóquio Internacional de Educação Geográfica. 2018. Maceió: UniAGES, 2018. p. 1-12.
MOURA, Graziella Ribeiro Soares. As atitudes dos estudantes com relação à disciplina de geografia. Travessias. v. 2, n.1, 2008. Disponível em file:///C:/Users/anaca/AppData/Local/Temp/Temp1_Atividade_orientada.zip/Atitudes%20estudantes%20em%20relação%20a%20Geografia.pdf. Acesso em 31 mai. 2020.
ZABALA, Antoni. A prática educativa: como ensinar. Porto Alegre: ArtMed, 1998.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Ana Caroline da Silva

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.