CURRICULUM OF LICENSEE COURSE IN GEOGRAPHY: THEORY AND PRACTICE AT A STATE UNIVERSITY COURSE

Authors

  • Klevia Lima Delmiro Universidade Federal de Alagoas (UFAL)
  • Claudionor de Oliveira Silva Universidade do Vale do Taquari (Univates) https://orcid.org/0000-0002-6566-0451

DOI:

https://doi.org/10.14393/REG-v10-2019-76773

Keywords:

Pedagogical project, Teacher training, Teaching, Learning

Abstract

This study aims to analyze and identify the different conceptions that support the teaching practices contained in the curricular components of the Degree in Geography of the State University of Alagoas. For this, we analyze the Pedagogical Project of the Course (PPC) as well as we have the interpretation of the speeches of the coordination, students and a teacher of said course. In this sense, we used questionnaires and semi-structured interviews, addressing the theoretical and historical elements of the geography teacher training in the analyzed institution. We emphasize that the multiplicities of conceptions around the teaching practice based on the PPC provided in the theoretical bases contained in the National Curricular Guidelines are disarticulated and it is necessary to rethink the curriculum of Geography for the undergraduate course analyzed.

Author Biographies

  • Klevia Lima Delmiro, Universidade Federal de Alagoas (UFAL)

    Mestra em Gestão e Política da Educação. Professora e pesquisadora UAB/UFAL.

  • Claudionor de Oliveira Silva, Universidade do Vale do Taquari (Univates)

    Doutorando do Programa de Pós-Graduação stricto sensu em Ambiente e Desenvolvimento-PPGAD, Universidade do Vale do Taquari Univates, RS. Bolsista Capes.

References

BRASIL. Lei nº 9394 de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as Diretrizes e Base da Educação Nacional.

BRASIL. Ministério da Educação. Conselho Nacional de Educação. Parecer CNE/CP 9/2001, de 17 de janeiro de 2001. Institui diretrizes curriculares para os cursos de licenciatura, de graduação plena, de formação de professores da educação básica em nível superior. Brasília, DF,18 jan. 2001.

BRASIL. Ministério da Educação. Conselho Nacional de Educação. Parecer CNE/CP n. 021/2001, de 6 de agosto de 2001. Estabelece a duração e carga horária dos cursos de Formação de Professores da Educação Básica, em nível superior, curso de licenciatura, de graduação plena. Diário Oficial [da] República Federativa do Brasil, Brasília, DF, 06 agosto. 2001.

BRASIL. Ministério da Educação. Conselho Nacional de Educação. Parecer CNE/CP n. 27/2001, de 02 de outubro de 2001. Dá nova redação ao item 3.6, alínea c, do Parecer CNE/CP 9-2001, que dispõe sobre as diretrizes curriculares nacionais para a formação de professores da educação básica, em nível superior, curso de licenciatura, de graduação plena.

BRASIL. Ministério da Educação. Conselho Nacional de Educação. Parecer CNE/CP n. 28/2001, de 02 de outubro de 2001. Dá nova redação ao Parecer CNE/CP 21/2001, que estabelece a duração e a carga horária dos cursos de Formação de Professores da Educação Básica, em nível superior, curso de licenciatura, de graduação plena.

BRASIL. Ministério da Educação. Conselho Nacional de Educação. Parecer CNE/CP n. 1/2002, de fevereiro de 2002. Institui Diretrizes Curriculares Nacionais para a Formação de Professores da Educação Básica, em nível superior, curso de licenciatura, de graduação plena. Diário Oficial [da] República Federativa do Brasil, Brasília, DF, 18fev. 2002.

BRASIL. Ministério da Educação. Conselho Nacional de Educação. Parecer CNE/CPn. 2/2002, de 19 de fevereiro de 2002. Institui a duração e a carga horária dos cursos de licenciatura, de graduação plena, de formação de professores da Educação Básica em nível superior. Diário Oficial [da] República Federativa do Brasil, Brasília, DF, 04 março 2002.

BRASIL. Ministério da Educação. Conselho Nacional de Educação. Parecer CNE/CP n. 14/2002,de março de 2002. Estabelece as Diretrizes Curriculares para os cursos de Geografia. Diário Oficial [da] República Federativa do Brasil, Brasília, DF, 09 abril. 2002.

BRASIL. Ministério da Educação. Conselho Nacional de Educação. Parecer CNE/CP n. 5/2006, de 04 de abril de 2006. Aprecia Indicação CNE/CP nº 2/2002 sobre Diretrizes Curriculares Nacionais para Cursos de Formação de Professores para a Educação Básica. Diário Oficial [da] República Federativa do Brasil, Brasília, DF, 04 abril. 2006.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da Autonomia: saberes necessários à pratica educativa. São Paulo: Paz e Terra, 2003.

PERRENOUD, Philippe. Novas competências para ensinar. Porto Alegre: Artmed, 2000.

PIMENTA, Selma Garrido. O estágio na formação de professores: unidade teoria e prática. 4. ed. São Paulo: Cortez, 2002, p. 20 e 40.

RAMOS, Marise Nogueira. A pedagogia das competências: autonomia ou adaptação? São Paulo: Cortez, 2001.

Published

2019-08-15

Issue

Section

Artigos

How to Cite

CURRICULUM OF LICENSEE COURSE IN GEOGRAPHY: THEORY AND PRACTICE AT A STATE UNIVERSITY COURSE. Revista de Ensino de Geografia, Uberlândia, v. 10, n. 18, p. 125–148, 2019. DOI: 10.14393/REG-v10-2019-76773. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/revistadeensinodegeografia/article/view/76773. Acesso em: 25 dec. 2025.