THE PLAYERFUL IN TEACHING OF THE AMAZON GEOGRAPHY: EXPERIENCE REPORT
DOI:
https://doi.org/10.14393/REG-v11-2020-76662Keywords:
Lúdico, Práticas Pedagógicas, Ensino-AprendizagemAbstract
This article is an account of experience of using games as part of Geography teaching-learning process. The goal was to manufacture with students games that addressed Amazon Geography content. This activity was developed during the Geography lessons with a group of sixth year of EMEF Rosa Sverner in Manaus -AM . The culmination of the activity was through a game circuit applied with students from the other series of the same level of education. Through games we could perceive the interaction between those involved , skills researching , creativity, development and enforcement of rules and especially as the process of teaching and learning can develop in a more relaxed way.
References
ALMEIDA, Paulo Nunes de. Educação lúdica. São Paulo: Loyola, 1998.
BORGES, R. M. R.; SCHWARZ V. O Papel dos jogos educativos no processo de qualificação de professores de Ciências. In: Encontro Ibero-Americano de Coletivos Escolares e Redes de Professores que fazem investigação na sua escola. Anais... Rio Grande do Sul, 2005. Disponível em: <http://ensino.univates.br/~4iberoamericano/trabalhos/trabalho074.pdf>. Data de Acesso: 18 de novembro de 2015.
HUIZINGA, Johan. Homo ludens: o jogo como elemento da cultura. 5ª edição. São Paulo: Perspectiva, 2007.
MORATORI, Patrick Barbosa. Por Que Utilizar Jogos Educativos no Processo de Ensino Aprendizagem? Trabalho de Conclusão de Curso. Universidade Estadual do Rio de Janeiroa (UERJ). Rio de Janeiro, 2003.
PIAGET. A formação do símbolo na criança. Rio de Janeiro: Zahar Editores, 1975.
RIZZO, Gilda. O Método Natural de Alfabetização. In: ALVES, Francisco. Alfabetização Natural. Rio de Janeiro: Editora Francisco Alves, 1988, p. 33-129.
SANT’ANNA, Ilza Martins; SANT’ANNA, Victor Martin. Recursos educacionais para o ensino: quando e por quê? Petrópolis: Vozes, 2004.
SOUZA, Edison Roberto. O lúdico como possibilidade de inclusão no Ensino Fundamental. Revista Motrivivência, v. 8, n. 9, p. 339-347, Dez. 1996.
STEFANELLO, A. C. Didática e Avaliação da Aprendizagem no Ensino de Geografia. Curitiba: Ibpex, 2008.
VIEIRA, C. E.; SÁ, M. G. de. Recursos Didáticos: do quadro-negro ao projetor, o que muda? In. PASSINI, E. Y. et al. Prática de Ensino de Geografia e Estágio Supervisionado. São Paulo: Contexto, 2007, p. 101-116.
VERRI, J. B.; ENDLICH, Â. M. A utilização de jogos aplicados no ensino de geografia. Revista Percurso NEMO, Maringá, v. 1, n. 1, p. 65-83, 2009.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 Maria Genis Sousa Egas Soares, Marcela Vieira Pereira Mafra

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Os conteúdos publicados na Revista de Ensino de Geografia estão licenciados sob a Licença Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional (CC BY 4.0).
Isso significa que os autores mantêm os direitos autorais sobre seus trabalhos, permitindo o compartilhamento, adaptação, distribuição e reprodução em qualquer meio ou formato, desde que seja dado o devido crédito à autoria original e à fonte da publicação.
Para mais informações sobre esta licença, acesse: https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/


