THE IMPORTANCE OF SCHOOL ROUTINE OBSERVATION: AN ANALYSIS FROM THE EXPERIENCE OF THE SUPERVISED INTERNSHIP IN GEOGRAPHY

Authors

  • Anderson Felipe Leite dos Santos Universidade Estadual da Paraíba – UEPB
  • Nathália Rocha Morais Universidade Estadual da Paraíba – UEPB

DOI:

https://doi.org/10.14393/REG-v11-2020-76661

Keywords:

Estágio supervisionado, Prática docente, Educação básica

Abstract

ABSTRACT

This article discusses the importance of supervised internship, na activity required in undergraduate courses whichallows students to pu teverything they havelearned as a theory in the university into practice, both in elementary and high schools. Thus, a way toallow the graduate studen ttoget closerto the school reality, making it possibleto analyze the difficulties faced by the school, also knowing the social reality of the students who are inserted there. In this sense, this work is na analysis of the first supervised internship in geography at the State Universityof Paraíba, campus I, which consists of a moment of observation in elementary and high school, with a work load of 105 hours. Thus, the objective of the work is to analyze the importance of the supervised internship for the geography teacher, from the experience of observation in a class of elementary school and another of high school. This analysis also considers perspectives of school students about Geography as a school discipline based on data collected in the field of internship.

Author Biographies

  • Anderson Felipe Leite dos Santos, Universidade Estadual da Paraíba – UEPB

    Graduando do Curso de Geografia da Universidade Estadual da Paraíba – UEPB.

  • Nathália Rocha Morais, Universidade Estadual da Paraíba – UEPB

    Doutoranda em Geografia pela Universidade Federal da Paraíba – UFPB e Professora Substituta do Departamento de Geografia da Universidade Estadual da Paraíba – UEPB, atuando na área das Práticas Pedagógicas.

References

AZAMBUJA, Leonardo Dirceu; CALLAI, Helena Copetti. A licenciatura de Geografia e a articulação com a educação básica. In: CASTROGIOVANNI, Antonio Carlos; CALLAI, Helena Copetti; SCAFFER, Neiva Otero; KAERCHER, Nestor André. (orgs.). Geografia em sala de aula: práticas e reflexões. Porto Alegre-RS: Editora da Universidade Federal do Rio Grande do Sul, 1999.

BITTENCOURT, Circe (org.). O saber na sala de aula. 4ª Ed. São Paulo: Contexto, 2001.

BRASIL. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Lei número 9394, 20 de dezembro de 1996.

BRASIL. Lei nº 11.788 de 25 de setembro de 2008. Dispõe sobre o estágio dos estudantes. Diário Oficial da União. Brasília, 2008.

FÁVERO, Leonor Lopes. A dissertação. São Paulo: USP/VITAE, 1992.

GIL, Antônio Carlos. Métodos e técnicas de pesquisa social. 5. ed. São Paulo: Atlas, 1999.

GIL, Antônio. Metodologia do ensino superior. São Paulo: Atlas, 1994.

IMBERNON, Francisco. Formação docente e profissional: formar-se para a mudança e a incerteza. São Paulo: Cortez, 2001.

KAERCHER, Nestor André. Desafios e utopias no ensino de geografia. 3ª ed. Santa Cruz do Sul: EDUNISC, 1999.

LIBÂNEO, José Carlos. Adeus Professor; Adeus Professora? Novas exigências educacionais e a profissão docente. São Paulo: Cortez, 1999.

MORAES, Antonio Carlos Robert. Geografia: pequena história crítica. 16ª. ed. São Paulo: HU – CITEC, 1998.

PASSINI, Elza Yasuko; PASSINI, Romão; MALYSZ, Sandra T. Prática de ensino de geografia e estágio supervisionado. 2.ed. São Paulo: Contexto, 2010.

PIMENTA, Selma Garrido. O estágio na formação de professores: unidade, teoria e prática? 3.ed. São Paulo: Cortez, 1997.

TARDIF, Maurice. Saberes docentes e formação profissional. Petrópolis: Vozes, 2002.

Published

2020-08-13

Issue

Section

Artigos

How to Cite

THE IMPORTANCE OF SCHOOL ROUTINE OBSERVATION: AN ANALYSIS FROM THE EXPERIENCE OF THE SUPERVISED INTERNSHIP IN GEOGRAPHY. Revista de Ensino de Geografia, Uberlândia, v. 11, n. 20, p. 146–160, 2020. DOI: 10.14393/REG-v11-2020-76661. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/revistadeensinodegeografia/article/view/76661. Acesso em: 28 dec. 2025.