FIELDWORK AS A FACILITATING METHODOLOGY FOR LEARNING IN GEOGRAPHY IN THE OPINION OF A TEACHER AND STUDENTS OF A PRIVATE SCHOOL IN MANAUS-AM

Authors

  • Francisco Augusto Tavares Pinto Universidade Estadual do Amazonas - UEA
  • Rosimeire de Souza Barbosa Universidade Estadual do Amazonas - UEA
  • Wilcilene da Silva Corrêa Universidade Estadual do Amazonas - UEA

Keywords:

Trabalho de campo, Educação básica, Geografia

Abstract

This article presents the opinion of teacher and 8th grade students from a private school in Manaus about the fieldwork methodology as a facilitator of learning, specifically in the discipline of Geography. Such research had been carried out in the Field Practice in Basic Education course of the Geography Degree course of ENS/UEA. For this, we used the qualitative and quantitative method and applied a questionnaire open to the teacher and semi-structured to students, including 51 students, which corresponds to a sample of 69%. As a result, it was found that students and teachers consider fieldwork important, which facilitates the learning of lectures and allows students to contextualize what is seen in the classroom, but due to issues such as public safety and costs. is still little explored. Thus, it is emphasized that the use of fieldwork increases the interest in geographical science and facilitates its learning.

Author Biographies

  • Francisco Augusto Tavares Pinto, Universidade Estadual do Amazonas - UEA

    Licenciado em Ciências Biológicas (UNIASSELVI), Especialista em Docência do Ensino Superior (LÍDER), Licenciando em Geografia pela Universidade Estadual do Amazonas (UEA).

  • Rosimeire de Souza Barbosa, Universidade Estadual do Amazonas - UEA

    Bacharela em Turismo (UEA), Especialista em Gestão Pública (ESBAM), licencianda em Geografia (UEA).

  • Wilcilene da Silva Corrêa, Universidade Estadual do Amazonas - UEA

    Bacharela em Geografia pela Universidade Federal do Amazonas (UFAM), Especialista em Geografia da Amazônia Brasileira (UFAM) e Metodologia do Ensino Superior (Ibicaraí-BA), Mestre em Geografia (UFAM), licencianda em Geografia (UEA).

References

NEVES, Karina Fernanda Travagim Viturino. Os trabalhos de campo no ensino de geografia: reflexões sobre a prática docente na educação básica. Ilhéus: Editus, 2010. Disponível em: <http://www.uesc.br/editora/sumarios/os_trabalhos_no_campo.pdf>. Acesso em: 12 nov. 2019.

OLIVEIRA, Silvio Luíz de. Tratado de metodologia científica: projetos de pesquisas, TGI, TCC, monografias, dissertações e teses. São Paulo: Pioneira Thomson Learning, 2001.

PENA, Rodolfo F. Alves. A importância do trabalho de campo no estudo da Geografia". Brasil Escola. Disponível em: <https://brasilescola.uol.com.br/geografia/trabalho-de-campo-no-estudo-da- geografia.htm>. Acesso: 17 de nov. 2019.

SENICIATO, Tatiana; CAVASSAN, Osmar. Aulas de campo em ambientes naturais e aprendizagem em ciências: um estudo com alunos do ensino fundamental. Ciênc. Educ. (Bauru) [online], v. 10, n. 1, p.133-147, 2004. Disponível em: <http://dx.doi.org/10.1590/S1516-73132004000100010>. Acesso: 10 de out. 2019.

SILVA, Edna Lúcia da; MENEZES, Estera Muszkat. Metodologia da pesquisa e elaboração de dissertação. 4. ed. rev. atual. Florianópolis: UFSC, 2005. Disponível em:

<https://projetos.inf.ufsc.br/arquivos/Metodologia_de_pesquisa_e_elaboracao_de_te ses_e_dissertacoes_4ed.pdf> Acesso: 12 de nov. 2019.

SOUSA, Cristiane Aureliano de; MEDEIROS, Monalisa Cristina Silva; SILVA, José Adailton Lima; CABRAL, Laíse Nascimento. A aula de campo como instrumento facilitador da aprendizagem em Geografia no Ensino Fundamental. Revista Educação Pública, Rio de Janeiro, s. p., 25 de out. 2016. Disponível em URL: . Acesso: 10 de out. 2019.

SUERTEGARAY, Dirce Maria Antunes. Pesquisa de Campo em Geografia. Geographia, Rio de Janeiro, v. 4, n. 7, p. 64-68, 2002. Disponível em:

<http://periodicos.uff.br/geographia/article/view/13423/8623>. Acesso: 10 de nov. 2019.

VIVEIRO, Alessandra Aparecida.; DINIZ, Renato. Eugênio da Silva. Atividades de campo no ensino das ciências e na educação ambiental: refletindo sobre as potencialidades desta estratégia na prática escolar. Ciência em tela, Rio de janeiro, v. 2, n. 1, 2009. Disponível em: <http://www.cienciaemtela.nutes.ufrj.br/artigos/0109viveiro.pdf>. Acesso: 08 de nov. 2019.

Published

2020-08-13

Issue

Section

Artigos

How to Cite

FIELDWORK AS A FACILITATING METHODOLOGY FOR LEARNING IN GEOGRAPHY IN THE OPINION OF A TEACHER AND STUDENTS OF A PRIVATE SCHOOL IN MANAUS-AM. Revista de Ensino de Geografia, Uberlândia, v. 11, n. 20, p. 135–145, 2020. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/revistadeensinodegeografia/article/view/76658. Acesso em: 13 may. 2025.