NOTES ON EPISTEMIC CURIOSITY AND IMAGINATION IN EDUCATION OF THE GEOGRAPHER
DOI:
https://doi.org/10.14393/REG-v11-2020-76638Keywords:
Curiosidade, Pesquisa, Ensino, Imaginação na GeografiaAbstract
In this article we intend to demonstrate the importance of two fundamental concepts for Geography, which although applied as a common routine in many academic researches, end up rarely being used for learning in the field of Geography. As the discussion about the role of curiosity and imagination (and their genesis) in the student learning process in Geography are topics that are still little studied by researchers, this article aims to be part of an initial effort to ensure the guidelines for further application of studies of this nature. For this we analyze the role that epistemic curiosity (capacity or personality trait oriented towards discovery and learning) and the development of imagination, from examples of research and researchers inside and outside the field of Geography in order to understand how these phenomena can be framed and stimulated in students in higher education. Then we approach the theme of imagination and its uses for cultural openness and for creating a learning environment based on the ideas of philosophers John Kekes (1995) and John Paul Lederich (2011). Throughout the text we bring examples that can be applied in teaching, based on themes covered in Cultural Geography. This work has an initial theoretical and exploratory nature, so it does not work with empirical evidence, but it is expected that the article will also contribute and encourage future research on these themes and their developments.
References
AMADO, J. Terras do Sem-fim. São Paulo: Companhia das Letras, 2009 [1943].
ANAZ, Silvio Antonio Luiz; LEAO, L. I. C.. Noções do imaginário: perspectivas de Bachelard, Durand, Maffesoli e Corbin. Revista Nexi, n. 3, n. p., 2014. Disponível em: <https://revistas.pucsp.br/nexi/issue/view/1324>.
ARNONE, M. Education Oasis. Fostering Curiosity in Your Students. 2015. Disponivel em: <http://www.educationoasis.com/visitor-resources/articles/fostering-curiousity/>. Acesso em: 13 fevereiro 2018.
BROTTON, J. Uma história do Mundo em doze mapas. Rio de Janeiro: Zahar , 2014.
COSGROVE, D. Mundos de significados: Geografia Cultural e imaginação. In: CORRÊA, R. L; ROSENDAHL, Z. Geografia Cultural: um século. V. 2. Eduerj: Rio de Janeiro, 2000, p. 38-56.
FRYE, N. A imaginação educada. Campinas: Vide Editorial, 2017.
FTD. Chorographia do Brasil segundo os Programmas Officiaes. 1. ed. São Paulo; Lyon (impressão): Livraria Paulo de Azevedo e Cia. , 1922.
GADE, D. Carl Sauer e a força da curiosidade nas pesquisas geográficas. In: ROSENDHAL, Z.; CORRÊA, R. L. Sobre Carl Sauer. Rio de Janeiro: Eduerj, 2011a, p. 21-34.
__________. Curiosity, Inquiry and the Geographical imagination. New York: Peter Lang, 2011b.
__________ Cultural geography and the inner dimensions of the quest for knowledge. Journal of Cultural Geography, Pensilvânia, v. 29 (3), 2012.
GOMES, P. C. D. C. Quadros Geográficos: uma forma de ver, uma forma de pensar. 1. ed. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2017.
HULME, E ; GREEN, D. T. ; LADD, K,. Fostering student engagement by cultivating curiosity. In: HULME, E.; GREEN, N.; LADD, K; MATHER, S. (org.). New Directions for Student Services, 2013, v. 2013 (143), p.53-64.
INFORSATO, E. O Bacharelismo e a crise permanente da formação dos professores. Revista Online de Política e Gestão Educacional, Araraquara, v. 20, p. 432-443, Setembro-Dezembro 2016.
KEKES, J. Moral wisdom and good lives. Ithaca e New York: Cornell University Press, 1997.
LAURIOLA, M. et al. Epistemic curiosity and self-regulation. Personality and Individual Differences, Ontario, Setembro 2015, p. 202-207.
LEDERICH, J.P. A imaginação moral. São Paulo: Palas Atena, 2011.
OLIVEIRA, L. Deixar aprender: o ensino da Geografia como Educação Geográfica existencial. Dissertação de Mestrado apresentada junto ao Programa de Pós-graduação em Geografia da Universidade Estadual de Londrina, Londrina, 2017.
PRITCHARD, D.; CHURCH, I.; GORDON, E. Intellectual Humility: theory. Coursera Ead: Universidade de Edimburgo. Washington, 2018.
RAZZO, F. Imaginação totalitária: os perigos da política como esperança. Rio de Janeiro: Record, 2017.
SANTOS, Milton. Zona do cacau: introdução ao estudo geográfico. 2. ed. São Paulo: Companhia Editora Nacional, 1957.
STRENGER, C. The classic and the romantic vision in psychoanalysis. International Journal of Psychoanalisys, v. 70 (4), p. 593-610, 1989.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 Bruno José Rodrigues Frank

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Os conteúdos publicados na Revista de Ensino de Geografia estão licenciados sob a Licença Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional (CC BY 4.0).
Isso significa que os autores mantêm os direitos autorais sobre seus trabalhos, permitindo o compartilhamento, adaptação, distribuição e reprodução em qualquer meio ou formato, desde que seja dado o devido crédito à autoria original e à fonte da publicação.
Para mais informações sobre esta licença, acesse: https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/


