URBAN PROBLEMS AS GEOGRAPHY PRACTICAL LEARNING: STUDY CASE IN A PUBLIC SCHOOL IN JUNDIAÍ-SP

Authors

Keywords:

Teaching Geography, School's yard, Urban problems

Abstract

The main objective of this report of a teaching practice was to promote significant learning about urbanization and Brazilian urban problems for students in the 2nd grade of Integrated Technical Education in Agriculture at the Benedito Storani Technical School, in Jundiaí-SP. For this, an interdisciplinary teaching sequence developed with 12 classes, over a period of six weeks with two classes of 50 minutes each. The main result of this activity was the production and the exhibition of short vídeos that lasted around three or six minutes. They were about eight different urban problems in Jundiaí city. In the videos, the school's yard, as well as other internal and external places of the teaching institution were explored by groups of students. Therefore, we can see that this way of teaching can beapplied in other school contexts, because it contributed to a different and efficient formation of the students, reinforced in the self-evaluation of individual and colective performance that they had to respond at the end of the process.

Author Biography

  • André Luiz da Conceição, Centro Estadual de Educação Tecnológica Paula Souza

    Doutor em Geografia e Especialista em Ensino de Geografia. Professor do Centro Paula Souza

References

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular – BNCC: Educação é a base. Brasília: MEC, 2018. Disponível em: <http://basenacionalcomum.mec.gov.br/bncc-ensino-medio>. Acesso em: 02 abr. 2019.

CASTELLAR, Sônia; VILHENA, Jerusa. Ensino de geografia. São Paulo: Cengage Learning, 2014.

RADTKE, Domitila Theil. Estudo do meio e a cidade: propostas didáticas para o ensino de Geografia. In: OLIVEIRA, Karla Annyelly de; PIRES, Lucineide Mendes (Orgs.). Ensinar sobre a cidade. Goiânia: Editora Espaço Acadêmico, 2017.

GARCIAS, Carlos Mello. Experiências sustentáveis em ambientes urbanos. In. LADWIG, Nilzo Ivo; SCHWALM, Hugo. Planejamento e gestão territorial. Florianópolis: Insular, 2015.

MARTINELLI, Marcello. Mapas da geografia e cartografia temática. 6. ed. São Paulo: Contexto, 2016.

MESQUITA, Elisete Maria de; LEÃO, Cleonice de Moraes Evangelista; SOUZA, Dalma Flávia Barros Guimarães de. As sequências didáticas como um procedimento de ensino para o gênero artigo de opinião. Revista de Letras, Curitiba, v. 18, n. 22, p. 55-74, jan./jul. 2016. Disponível em: <https://periodicos.utfpr.edu.br/rl/article/download/2911/3157>. Acesso em: 01 mar. 2019.

PAULA, Flávia Maria de Assis. A segregação espacial no ensino de Geografia: alguns elementos teórico-metodológicos para seu estudo em sala de aula. In: OLIVEIRA, Karla Annyelly de; PIRES, Lucineide Mendes (Orgs.). Ensinar sobre a cidade. Goiânia: Editora Espaço Acadêmico, 2017.

SEVERINO, Antônio Joaquim; SEVERINO, Estevão Santos. Ensinar e aprender com pesquisa no Ensino Médio. 1. ed. São Paulo: Cortez, 2012.

VARGAS, A.; ROCHA, H. V.; FREIRE, F. M. P. Promídia: produção de vídeos digitais no contexto educacional. RENOTE – Revista Novas Tecnologias na Educação, Porto Alegre, v. 5, n. 2, dez. 2007. Disponível em: <https://www.seer.ufrgs.br/renote/article/view/14199/8126>. Acesso em: 08 jul. 2019.

Published

2025-04-11

Issue

Section

Relato de experiência

How to Cite

URBAN PROBLEMS AS GEOGRAPHY PRACTICAL LEARNING: STUDY CASE IN A PUBLIC SCHOOL IN JUNDIAÍ-SP. Revista de Ensino de Geografia, Uberlândia, v. 12, n. 23, p. 273–283, 2025. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/revistadeensinodegeografia/article/view/76574. Acesso em: 12 may. 2025.