SYSTEMATIC ACTIONS ON THE TEACHING ABOUT SOILS AND LEARNING ABOUT THEM IN ELEMENTARY SCHOOL GEOGRAPHY
Keywords:
Teaching, Geography, SoilsAbstract
Earth! That’s how we call the planet in which we live in. What we could call soil is made of soft and loose material, forming what we know as the earth's crust. Despite its essentiality for our lives, the soil is usually ignored and little recognized. In this article, the objective was to relate the construction of learning on soils in Geography in elementary school, from the 6th and the 9th year, from the verification of the possible existence of a systematic teaching practice by the teacher. In this perspective, Geography is conceived as a science that studies the man-nature relationship; as well as other sciences, it seeks to form citizens aware of their social commitments in the face of soils, caused by anthropic action through soil education. Thus, it is important to develop possibilities for teaching and learning about soils, based on a systematic teaching process throughout elementary school.
References
BECKER, E. L. S. Solo e ensino. Vidya, Santa Maria, v. 25, n. 2, p. 73-80, jun. 2005. Disponível em: <https://periodicos.ufn.edu.br/index.php/VIDYA/article/view/396>. Acesso em: 04 mar. 2021.
BOFF, L. A água no mundo e sua escassez no Brasil. 2015. Disponível em: <https://leonardoboff.wordpress.com/2015/02/02/a-agua-no-mundo-e-sua-escassez-no-brasil/>. Acessado dia 03 de fevereiro de 2020.
BRASIL, Ministério da Educação. Parâmetros Curriculares Nacionais: Geografia: terceiro e quarto ciclo do ensino fundamental. Brasília, MEC/SEF, 1998.
BRASIL. Base Nacional Comum Curricular: Educação Infantil e Ensino Fundamental. Brasília: MEC/SEF, 2017.
COELHO, M. R. et. al. Solos: tipos, suas funções no ambiente, como se formam e sua relação com o crescimento das plantas. In: MOREIRA, F. M. S. et al. O ecossistema solo: componentes, relações ecológicas e efeitos na produção vegetal. Lavras : Ed. UFLA, 2013, p. 45-62.
FERNANDES, M. J. da S.. A Geografia como disciplina escolar: breve trajetória. Disponível em: <http://ead.bauru.sp.gov.br/efront/www/content/lessons/54/A%20Geografia%20como%20Disciplina%20Escolar%20Breve%20Trajet%C3%B3ria.pdf>. Acesso em: 12 out. 2019.
FREIRE, P. Educação como prática da liberdade. 20. ed. Rio de Janeiro, Paz e Terra, 1983.
FREIRE, P. Pedagogia do Oprimido. São Paulo: Paz e Terra, 1996.
FREIRE, P. Carta de Paulo Freire aos professores. Estud. av., São Paulo , v. 15, n. 42, p. 259-268, ago. 2001. Acessado em: <http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0103-40142001000200013&lng=en&nrm=iso>. Acesso em: 16 mar. 2021.
LIMA, J. da S; ANDRADE, S. F. de; FORTUNA, D. da S. Pedologia aplicada à geografia: desafios e perspectivas na educação básica. Caderno de Estudos Geoambientais – CADEGEO, v. 7, n. 1, p. 5-20, 2016. Disponível em: <http://www.cadegeo.uff.br/index.php/cadegeo/article/view/42>. Acesso em: 19 abr. 2021.
LEPSCH, I. F. 19 lições de pedologia. São Paulo: Oficina de Textos, 2011.
MUGGLER, C. C.; PINTO SOBRINHO, F. A.; MACHADO, V. A. Educação em solos: princípios, teoria e métodos. Revista Brasileira de Ciência do Solo, v. 30, n. 4, p. 733-740, ago. 2006. Disponível em: <http://dx.doi.org/10.1590/s0100-06832006000400014>. Acesso em: 04 mar. 2021.
OLIVEIRA, A. N. S. Recursos didáticos para o processo de ensino-aprendizagem de solos no ensino fundamental. 2017. 299 f. Tese (Mestrado) - Curso de Ensino Tecnológico, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Amazonas, Manaus, 2017. Disponível em: <https://bdtd.ibict.br/vufind/Record/IFAM-1_a767e427505eed5940728236ef228e80>. Acesso em: 18 out. 2019.
OLIVEIRA, S. L. Como fazer pesquisa qualitativa. Petrópolis: Vozes, 2005.
PEDRON, F. de A. et al. Solos urbanos. Cienc. Rural, Santa Maria, v. 34, n. 5, p. 1647-1653, out. 2004. Disponível em: <http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0103-84782004000500053&lng=en&nrm=iso>. Acesso em: 16 mar. 2021.
RATZEL, F. A relação entre o solo e o estado - capítulo I. O estado como organismo ligado ao solo. GEOUSP: Espaço e Tempo, São Paulo, v. 29, n. 11, p. 51-58, jan. 2011. Disponível em: <https://ainfo.cnptia.embrapa.br/digital/bitstream/item/94212/1/Ecossistema-cap3C.pdf>. Acesso em: 12 out. 2019.
RICHARDSON, R. J. Pesquisa social: métodos e técnicas. 3. ed. São Paulo: Atlas, 2010.
SANTOS, M. A natureza do espaço: técnica e tempo, razão e emoção. São Paulo: Ed. Hucitec, 1996.
SILVA, E. T. da. Livros didáticos: do ritual de passagem a ultrapassagem. Em Aberto, Brasília, ano 16, n.69, p. 11-15, jan./mar. 1996. Disponível em: <http://www.emaberto.inep.gov.br/ojs3/index.php/emaberto/article/view/2369/2108>. Acesso em: 04 mar. 2021.
SOUZA, F. L.; LOCH. R.M. S. Caderno pedagógico PDE 2016: proposta para o ensino de solos em geografia através de atividades experimentais. V. II. Programa de Desenvolvimento Educacional (PDE). Cadernos PDE. Versão online. Curitiba-PR: Secretaria de Estado da Educação do Paraná, 2016. Disponível em: <http://www.diaadiaeducacao.pr.gov.br/portals/cadernospde/pdebusca/producoes_pde/2016/2016_pdp_geo_ufpr_fabiolalimeiradesouza.pdf>.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Fernanda Valdimere Soares Rodrigues, Rosalvo Nobre Carneiro

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.