SUPERVISED INTERNSHIP OF DEGREE IN GEOGRAPHY IN PANDEMIC TIMES: IMPACTS AND CHALLENGES

Authors

  • Antonio Jucivan Martins Bruce Universidade do Estado do Amazonas (UEA)
  • Eubia Andréa Rodrigues Universidade Federal de Rondônia (UNIR) https://orcid.org/0000-0002-9080-9342
  • Máximo Alfonso Rodrigues Billacrês Universidade do Estado do Amazonas (UEA)

Keywords:

Supervised Internship, Geography teaching, Remote teaching, Pandemic

Abstract

This article is the result of the development of Supervised Internship II of the Geography Degree Course at the State University of Amazonas-UEA. The teaching internship was carried out at the School Deputado Armando de Souza Mendes, a public school located in the city of Tefé-AM. The objective was to reflect on the practice and development of the supervised internship conducted through remote education, based on the analysis of challenges, experiences and reflections in the geography teaching in times of pandemic. It was used a qualitative metodology, since it became necessary to analyze, describe and reflect on how basic high school education has been reformulated in the face of new technological trends in order tocontinue school activities. It is theoretically based on some authors who have contributed to the understanding of the importance of supervised internship in teacher training and geography teaching, among others that show us that it is possible to overcome challenges posed by remote teaching during the pandemic with responsibility, flexibility and commitment to school education.

Author Biographies

  • Antonio Jucivan Martins Bruce, Universidade do Estado do Amazonas (UEA)

    Graduando em Geografia pela Universidade do Estado do Amazonas (UEA)

  • Eubia Andréa Rodrigues, Universidade Federal de Rondônia (UNIR)

    Doutoranda em Geografia pela Universidade Federal de Rondônia (UNIR)

  • Máximo Alfonso Rodrigues Billacrês, Universidade do Estado do Amazonas (UEA)

    Professor Doutor em Geografia da Universidade do Estado do Amazonas (UEA)

References

AVELINO, W. F.; GONCALVES, N. K. R. Estágio supervisionado em educação no contexto da pandemia da Covid-19. Boletim de conjuntura (boca), UFRR, v. 4, p. 40-54, 2020.

CASTELLAR, Sônia. Ensino de Geografia. São Paulo: Cengage Learning, 2012.

CORTE, A. C. D.; LEMKE, C. K. . O estágio supervisionado e sua importância para a formação docente frente aos novos desafios de ensinar. In: Congresso Nacional de Educação - Educere, XII, 2015. Anais... Curitiba-PR, 2015.

SANTANA FILHO, M. M. de. Educação geográfica, docência e o contexto da pandemia Covid-19. Revista Tamoios, v. 16, n. 1, 2020. Disponível em: .

GUIMARÃES, L. E.; LANZA, Fabio. A relação professor/aluno a partir da prática de estágio obrigatório no ensino médio. Práxis Educacional (online), v. 11, p. 209-228, 2015.

MARIETTO, M. G. B. Sociedade da Informação e Geografia do Ciberespaço. Interações (UCDB), Campo Grande-MS, v. 2, n. 3, p. 29-36, 2001.

PIMENTA, S.; LIMA, M. S. L. Estágio e Docência. 7ª ed. São Paulo; Cortez, 2012.

PRETI, O. Apoio e aprendizagem: o orientador acadêmico. In: Almeida, M. E. B.; MORAN. J. M. (Ed). Integração das tecnologias na educação: salto para o futuro. Brasília: Ministério da Educação; SEED, 2005.

ROSA, C. C. O estágio na formação do professor de Geografia: a relação universidade e escola básica. Dissertação (Mestrado em Geografia). Universidade Federal de Goiás, Goiânia, 2014.

SANTOS, Milton. Por uma outra globalização: do pensamento único à consciência universal. 10. ed. Rio de Janeiro: Record, 2003.

______; SILVEIRA, Maria Laura. O Brasil: território e sociedade no início do século XXI. Rio de Janeiro: RECORD, 2001.

______. Por uma Geografia Nova. São Paulo: Hucitec, Edusp, 1978.

SILVA, L. et al. Educadores frente à pandemia: dilemas e intervenções alternativas para coordenadores e docentes. Boletim de Conjuntura (Boca), v. 3, n. 7, p. 53-64, 2020.

VEIGA, I. P. A. Didática: Uma retrospectiva Histórica. Campinas-SP: Papirus, 2008.

Published

2025-04-11

Issue

Section

Artigos

How to Cite

SUPERVISED INTERNSHIP OF DEGREE IN GEOGRAPHY IN PANDEMIC TIMES: IMPACTS AND CHALLENGES. Revista de Ensino de Geografia, Uberlândia, v. 12, n. 23, p. 75–91, 2025. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/revistadeensinodegeografia/article/view/76555. Acesso em: 12 may. 2025.