SUPERVISED INTERNSHIP OF DEGREE IN GEOGRAPHY IN PANDEMIC TIMES: IMPACTS AND CHALLENGES
Keywords:
Supervised Internship, Geography teaching, Remote teaching, PandemicAbstract
This article is the result of the development of Supervised Internship II of the Geography Degree Course at the State University of Amazonas-UEA. The teaching internship was carried out at the School Deputado Armando de Souza Mendes, a public school located in the city of Tefé-AM. The objective was to reflect on the practice and development of the supervised internship conducted through remote education, based on the analysis of challenges, experiences and reflections in the geography teaching in times of pandemic. It was used a qualitative metodology, since it became necessary to analyze, describe and reflect on how basic high school education has been reformulated in the face of new technological trends in order tocontinue school activities. It is theoretically based on some authors who have contributed to the understanding of the importance of supervised internship in teacher training and geography teaching, among others that show us that it is possible to overcome challenges posed by remote teaching during the pandemic with responsibility, flexibility and commitment to school education.
References
AVELINO, W. F.; GONCALVES, N. K. R. Estágio supervisionado em educação no contexto da pandemia da Covid-19. Boletim de conjuntura (boca), UFRR, v. 4, p. 40-54, 2020.
CASTELLAR, Sônia. Ensino de Geografia. São Paulo: Cengage Learning, 2012.
CORTE, A. C. D.; LEMKE, C. K. . O estágio supervisionado e sua importância para a formação docente frente aos novos desafios de ensinar. In: Congresso Nacional de Educação - Educere, XII, 2015. Anais... Curitiba-PR, 2015.
SANTANA FILHO, M. M. de. Educação geográfica, docência e o contexto da pandemia Covid-19. Revista Tamoios, v. 16, n. 1, 2020. Disponível em: .
GUIMARÃES, L. E.; LANZA, Fabio. A relação professor/aluno a partir da prática de estágio obrigatório no ensino médio. Práxis Educacional (online), v. 11, p. 209-228, 2015.
MARIETTO, M. G. B. Sociedade da Informação e Geografia do Ciberespaço. Interações (UCDB), Campo Grande-MS, v. 2, n. 3, p. 29-36, 2001.
PIMENTA, S.; LIMA, M. S. L. Estágio e Docência. 7ª ed. São Paulo; Cortez, 2012.
PRETI, O. Apoio e aprendizagem: o orientador acadêmico. In: Almeida, M. E. B.; MORAN. J. M. (Ed). Integração das tecnologias na educação: salto para o futuro. Brasília: Ministério da Educação; SEED, 2005.
ROSA, C. C. O estágio na formação do professor de Geografia: a relação universidade e escola básica. Dissertação (Mestrado em Geografia). Universidade Federal de Goiás, Goiânia, 2014.
SANTOS, Milton. Por uma outra globalização: do pensamento único à consciência universal. 10. ed. Rio de Janeiro: Record, 2003.
______; SILVEIRA, Maria Laura. O Brasil: território e sociedade no início do século XXI. Rio de Janeiro: RECORD, 2001.
______. Por uma Geografia Nova. São Paulo: Hucitec, Edusp, 1978.
SILVA, L. et al. Educadores frente à pandemia: dilemas e intervenções alternativas para coordenadores e docentes. Boletim de Conjuntura (Boca), v. 3, n. 7, p. 53-64, 2020.
VEIGA, I. P. A. Didática: Uma retrospectiva Histórica. Campinas-SP: Papirus, 2008.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Antonio Jucivan Martins Bruce, Eubia Andréa Rodrigues, Máximo Alfonso Rodrigues Billacrês

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.