O VIRTUAL EXPRESSANDO A CIDADE: OS “MEMES” CONTEXTUALIZANDO NATAL/RN

Authors

  • Rafael Aguiar da Silva Universidade Federal do Rio Grande do Norte
  • Paulo Cesar da Silva Campos Universidade Federal do Rio Grande do Norte

DOI:

https://doi.org/10.14393/REG-v8-2017-78678

Keywords:

Geography teaching, City teaching, “Memes”, Natal/RN city

Abstract

The present article it is proposed to discuss the use of internet “memes” in the city teaching in school geography, mainly emphasizing this language role in application of geography knowledge about Natal/RN city. From this aim, was constituted a teaching proposal by means of “memes” that makes it possible to introduce students' daily lives, making possible a successful widely geographic sense about cities and its main structural elements, applying this discussion on Natal/RN city.

Author Biographies

  • Rafael Aguiar da Silva, Universidade Federal do Rio Grande do Norte

    Graduando do curso de Geografia da Universidade Federal do Rio Grande do Norte - Campus Universitário Lagoa Nova

  • Paulo Cesar da Silva Campos, Universidade Federal do Rio Grande do Norte

    Graduando do curso de Geografia da Universidade Federal do Rio Grande do Norte - Campus Universitário Lagoa Nova

References

ARISTIMUÑO, Felipe. O meme como expressão popular no ensino de arte: alguns pensamentos e conceitos base do projeto de pesquisa EVMS. Revista Digital Art&, São Paulo, ano XII, n. 15, n. p., nov. 2014. Disponível em:< http://www.revista.art.br/site-numero-15/12.pdf>. Acesso em: 30/04/2017.

CARLOS, Ana Fani Alessandri. A Cidade. 8.a ed. 2.a reimpressão. São Paulo: Contexto, 2009.

DÍAZ, Carlos M. Castaño. Defining and characterizing the concept of Internet Meme. Revista CES Psicología, v. 6, n. 1, p. 82-104, jan./jun. 2013.

CASTELLAR, Sonia Maria Vanzella. A Superação dos limites para uma educação geográfica significativa: um estudo sobre a e na cidade. Revista Geográfica de América Central, Costa Rica, Número Especial EGAL, p. 1-25, 2011.

CURIOZZO. Disponível em: <https://curiozzzo.com/?s=muita+gente>. Acesso em: 30/04/2017.

DIAS, Felipe et al. Memes, uma meta-análise: proposta a um estudo sobre as reflexões acadêmicas do tema. In: Congresso Brasileiro de Ciências da Comunicação, XXXVIII. Rio de Janeiro-RJ, 4 a 7 de set. de 2015. Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ). Anais... Rio de Janeiro: Sociedade Brasileira de Estudos Interdisciplinares da Comunicação (Intercom), 2015. Disponível em: <http://portalintercom.org.br/anais/nacional2015/busca.htm?query=felipe+dias+memes>. Acesso em: 03/05/2017.

GERADOR DE MEMES. Disponível em: <http://geradormemes.com/>. Acesso em 03/05/2017.

PASSOS, Marcos Vinícius Ferreira. O gênero “meme” em propostas de produção de textos: implicações discursivas e multimodais. In: Simpósio Internacional de Ensino de Língua Portuguesa (SIELP). Instituto de Letras e Linguística da Universidade Federal de Uberlândia Anais do SIELP, v. 2, n. 1. Uberlândia: EDUFU, 2012. Disponível em: < http://www.ileel.ufu.br/anaisdosielp/wp-content/uploads/2014/07/volume_2_artigo_204.pdf>. Acesso em: 03/05/2017.

SACRAMENTO, Ana Claudia Ramos. Diferentes linguagens na Educação Geográfica da cidade Rio de Janeiro. Revista Continentes, UFRRJ, Ano 1, n. 1, p. 97-118, 2012. Disponível em:< http://r1.ufrrj.br/revistaconti/>. Acesso em: 30/04/2017.

SANTOS, Rita de Cássia Evangelista dos; CHIAPETTI, Rita Jaqueline Nogueira. Uma investigação sobre o uso das diversas linguagens no ensino da geografia: uma interface teórica e prática. Geografia Ensino & Pesquisa, v. 15, n. 3, p. 167-184, set. /dez de 2011. Disponível em: < https://periodicos.ufsm.br/geografia/article/view/7353>. Acesso em: 03/05/2017.

SILVA, Eunice Isaias da. A Linguagem dos Quadrinhos na Mediação do Ensino de Geografia: Charges e Tiras de Quadrinhos no estudo da Cidade. 2010. 80 f. Tese (Doutorado em Geografia) – Centros de Estudos Socioambientais, Universidade Federal de Goiás, Goiânia-GO.

UNESCO-CETIC. Organização das Nações Unidas para a Educação, a Ciência e a Cultura. Centro Regional de Estudos para o Desenvolvimento da Sociedade da Informação. TIC Kids Online Brasil 2015; Crianças e adolescentes; C – Redes sociais. Disponível em: <http://cetic.br/tics/kidsonline/2015/criancas/>. Acesso em: 03/05/2017.

Published

2018-02-18

Issue

Section

Artigos

How to Cite

O VIRTUAL EXPRESSANDO A CIDADE: OS “MEMES” CONTEXTUALIZANDO NATAL/RN. Revista de Ensino de Geografia, Uberlândia, v. 8, n. 15, p. 145–156, 2018. DOI: 10.14393/REG-v8-2017-78678. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/revistadeensinodegeografia/article/view/78678. Acesso em: 6 dec. 2025.