PLACES OF FEAR AND JOY IN THE 6TH YEAR STUDENT'S DRAWINGS IN GEOGRAPHY LESSONS

Authors

Keywords:

Pedagogical practice, Geography, Topofilia, Topophobia, Elementary School

Abstract

The objective of this study was to investigate, by means of drawings, the places considered topofóbicos and topofílicos in the daily and inside of the school of the students of a class of 6º of Elementary School II of a state school in the city of Londrina / PR in the year 2017, as well as starting the work with the concept of place in the geography classes next to the class of 6th grade. The research of qualitative approach required the use of secondary procedures (survey in works based on the perspective of place according to TUAN, 1979) and primary ones (development of classes workshops involving the concept of place and drawings next to the group of 6º year). The concept of place in the perspective of the humanist geography allows the approximation of the geographic content with the experience of the student. The work with drawings of places of fear and joy contribute to the learning of the concept of place by the students while taking into account the daily experience and experience in the school environment.

Author Biographies

  • Léia Aparecida Veiga, Universidade Federal da Integração Latino-Americana (UNILA)

    Doutora em Geografia. Universidade Federal da Integração Latino-Americana (UNILA).

  • Eloiza Cristiane Torres, Universidade Estadual de Londrina (UEL)

    Doutora em Geografia. Universidade Estadual de Londrina (UEL).

  • Liliam Araujo Perez, Secretaria de Estado da Educação (SEED) Paraná

    Mestre em Geografia. Secretaria de Estado da Educação (SEED) Paraná.

References

AIGNER, C. H. DE O. Geografia e educação ambiental: construindo a cidadania a partir da valorização do lugar na escola municipal professor Larry José Ribeiro Alves. In: AIGNER, C.; MOLL, J.; REGO, N. (orgs). Saberes e práticas na construção de sujeitos e espaços sociais. Porto Alegre: UFRGS, 2006.

CAVALCANTI, L. DE S. A geografia escolar e a cidade: ensaios sobre o ensino de Geografia para a vida urbana cotidiana. Campinas: Papirus, 2008.

HOLZER, W. O lugar na Geografia Humanística. Revista Território, Rio de Janeiro, ano IV, n. 7, p. 67-78, jul./dez. 1999.

NASCIMENTO, L. K. DO. O lugar no ensino de geografia: um estudo em escolas públicas do Vale do Ribeira/SP. 2012. 265 f. Tese (doutorado em geografia). Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas da Universidade de São Paulo, São Paulo, 2012.

TUAN, YI-FU. Space and place: humanistic perspective. In: GALE, S.; OLSSON, G. (orgs.). Philosophy in Geography. Dordrecht: Reidel, 1979, p. 387-427 (publicado originalmente em: Progress in Geography, (6), p. 211-252, 1974).

____________. Topofilia: um estudo da percepção, atitudes e valores do meio ambiente. São Paulo: Difel, 1980.

____________. Geografia Humanística. In: CHRISTOFOLETTI, A. (org.). Perspectivas da geografia. São Paulo: Difel, 1982.

____________. Espaço e lugar: a perspectiva da experiência. São Paulo: Difel, 1983.

Published

2019-08-15

Issue

Section

Artigos

How to Cite

PLACES OF FEAR AND JOY IN THE 6TH YEAR STUDENT’S DRAWINGS IN GEOGRAPHY LESSONS. Revista de Ensino de Geografia, Uberlândia, v. 10, n. 18, p. 82–99, 2019. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/revistadeensinodegeografia/article/view/76769. Acesso em: 2 apr. 2025.