PRODUCTION OF FANZINES AS A METHODOLOGICAL PROPOSAL FOR TEACHING AND LEARNING CLIMATE CONTENT

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14393/REG-v11-2020-76670

Keywords:

Geography, Didactics, Climate

Abstract

Atmospheric events have always had an influence on socio-spatial practices. Over time, with the development of techniques that have been incorporated into productive practices, among others, in social daily life, societies have been able to relate more complexly to such events. This work aims to disseminate and discuss, in the light of Bakhtin's theory of discourse genres (2011; 2016) and the geography of visibility of Gomes (2013; 2017), a didactic experience carried out with students of the 1st grade of High School. The proposal presents a didactic sequence that culminated in the production of fanzines. It was concluded that the fanzines manifested the ways in which the students understood the contents that are related to themes that orbit the contents of the climate, by means of which the author's production and creation were valued.

Author Biography

  • Darlan da Conceição Neves, Secretaria Municipal de Educação (SME-SP)

    Mestre em Ensino e História de Ciências da Terra e estudante de doutorado em Geografia, pela Universidade Estadual de Campinas. Professor da rede pública municipal de São Paulo.

References

BAKHTIN, Mikhail. Os gêneros do discurso. Organização, tradução, posfácio e notas de Paulo Bezerra; notas de tradução russa de Serguei Botcharov. São Paulo: Editora 34, 2016. 176 p.

______. Estética da criação verbal. Introdução de Paulo Bezerra. Prefácio de Tzvetan Todorov. 6. ed. São Paulo, SP: Martins Fontes, 2011. 476 p.

BARROS, Diana Luz Pessoa de. Dialogismo, Polifonia e Enunciação. In: BARROS, Diana Luz Pessoa de; FIORIN, José Luiz. (orgs). Dialogismo, polifonia, intertextualidade: em torno de Bakhtin. 2. ed.; 2. reimpr. São Paulo, SP: Edusp, 2011.

COELHO, Vagner Limiro; GUIMARÃES, Iara Vieira. Juventude, histórias em quadrinhos e o ensino de geografia. In: PORTUGAL, Jussara Fraga. (Org). Educação geográfica: diversas linguagens. Salvador, BA: EDUFBA, 2018, p. 63-78.

COSCARELLI, Carla Viana; CANI, Josiane Brunetti. Textos multimodais como objetos de ensino: reflexões em propostas didáticas. In: KERSCH, Dorotea Viana; COSCARELLI, Carla Viana; CANI, Josiane Brunetti. (Orgs). Multiletramentos e multimodalidade: ações pedagógicas aplicadas à linguagem. Campinas, SP: Pontes Editores, 2016, p. 15-48.

FIORIN, José Luiz. Polifonia textual e discursiva. In: BARROS, Diana, Luz Pessoa de; FIORIN, José Luiz. (Orgs). Dialogismo, polifonia, intertextualidade: em torno de Bakhtin. 2. ed. 2. reimpr. São Paulo, SP: Edusp, 2011, p. 29-36.

GOMES, Paulo César da Costa. O lugar do olhar: elementos para uma geografia da visibilidade. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2013.

______. Quadros geográficos: uma forma de ver, uma forma de pensar. 1ª ed. Bertrand Brasil: São Paulo, 2017.

MORAES, Roque. Uma tempestade de luz: a compreensão possibilitada pela análise textual discursiva. Ciência & Educação, v. 9, n. 2, p. 191-211, 2003. Disponível em: <https://bit.ly/2Got27X>. Acesso em: 20 de Jan. 2020

MOREIRA, Ruy. Pensar e ser em geografia: ensaios de história, epistemologia e ontologia do espaço geográfico. 2. ed., 2ª reimpressão. São Paulo, SP: Contexto, 2015.

ROJO, Roxane Helena Rodrigues. Gêneros discursivos do Círculo de Bakhtin e os Multiletramentos. In: ______ (Org.). Escol@ conectada: os multiletramentos e as TICs. São Paulo, SP: Parábola, 2013. 215 p

SANTAELLA, Lucia. Linguagens líquidas na era da mobilidade. São Paulo, SP: Paulus, 2007. 468 p.

SUERTEGARAY, Dirce Maria Antunes. Geografia Física na Educação Básica ou o que ensinar sobre natureza em Geografia? In: MORAIS, Eliana Marta Barbosa de; ALVES, Adriana Olivia; ASCENÇÃO, Valéria de Oliveira Roque. (Orgs). Contribuições da geografia física para o ensino de geografia. Goiânia, GO: C&A Alfa Comunicação, 2018, p. 13-32.

VOLÓCHINOV, V. Marxismo e filosofia da linguagem. Tradução de Ekaterina Vólkova Américo; ensaio introdutório de Sheila Grillo. São Paulo, SP: Editora 34, 2017.

Published

2020-02-12

Issue

Section

Artigos

How to Cite

PRODUCTION OF FANZINES AS A METHODOLOGICAL PROPOSAL FOR TEACHING AND LEARNING CLIMATE CONTENT. Revista de Ensino de Geografia, Uberlândia, v. 11, n. 21, p. 72–92, 2020. DOI: 10.14393/REG-v11-2020-76670. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/revistadeensinodegeografia/article/view/76670. Acesso em: 27 dec. 2025.