THE GEOGRAPHY OF THE COVID-19 PANDEMIC AND SCHOOL GEOGRAPHY IN UNDERSTANDING THE GLOBALIZED WORLD

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14393/REG-v12-2021-76553

Keywords:

School Geography, Covid-19, Globalization

Abstract

In 2020, virtually the entire planet was struck   Covid-19 pandemic, the nomenclature by which the disease caused by the new coronavirus (Sars-Cov-2) is designated. First identified in December 2019, after cases were reported in the central Chinese city of Wuhan, the new coronavirus quickly spread tôo ther countries and continents. On January 30, 2020, the World Health Organization (WHO) declared the epidemic of COVID-19 a Public Health Emergency of International Concern (PHEIC). On March 11 of the same year – by which time more than 118,000 cases of the disease hadbeen reported in 113 countries, with more than 4,000 deaths - the WHO declared a global pandemic. As the large circulation of people and goods in the world space was one of the main conditions for the large-scale transmission of the new coronavirus, it is plausible to consider that Geography, as a curricular component, from its theoretical and conceptual bases, can provide basic education students with a satisfactory understanding of the unfolding and global impacts of Covid-19. Thus, the present article reflectson the Covid-19 pandemic, seeking to dialogue with the themes and concepts worked on in School Geography.

Author Biographies

  • Francisco Fernandes Ladeira, Universidade Estadual de Campinas (Unicamp)

    Mestre em Geografia pela Universidade Federal de São João de-Rei (UFSJ). Doutorando em Geografia pela Universidade Estadual de Campinas (Unicamp)

  • Samara Mirelly da Silva, Rede Estadual de Ensino de Minas Gerais

    Mestre em Geografia pela Universidade Federal de São João del-Rei (UFSJ). Professora da Rede Estadual de Ensino de Minas Gerais.

  • Vicente de Paula Leão, Universidade Federal de São João del-Rei (UFSJ)

    Doutor em Geografia pela Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG). Professor da UFSJ.

References

ACOSTA, Andre Luis et al . Interfaces à transmissão e spillover do coronavírus entre florestas e cidades. Estudos Avançados, São Paulo , v. 34, n. 99, p. 191-208, ago. 2020 . Disponível em: <http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0103-40142020000200191&lng=en&nrm=iso>. Acesso em: 31 mar. 2021.

AGÊNCIA BRASIL. Primeiro caso de covid-19 no Brasil completa um ano. Linha do tempo mostra enfrentamento da pandemia no país. 26 fev. 2021. Disponível em: <https://agenciabrasil.ebc.com.br/saude/noticia/2021-02/primeiro-caso-de-covid-19-no-brasil-completa-um-ano> . Acesso em 19 mar. 2021.

AMPARO, Sandoval dos Santos. Pandemia e Geografidade: da expansão do coronavírus às estratégias de prevenção. In: COUTO, Aiala Colares; MENDES, L. A. S. (Org.). Reflexões Geográficas em Tempos de Pandemia. Ananindeua: Itacaiúnas, 2020, p. 91-98.

AUGUSTUS, Gabriel. Coronavírus e Globalização. Videoaula, 10 abr. 2020. Disponível em: <https://www.youtube.com/watch?v=D6fm-0Dk8-w>. Acesso em: 26 mar. 2021.

CARLOS, Ana Fani A. Espaço Urbano. São Paulo: Labur Edições, 2007.

CARLOS, Jairo Gonçalves. Interdisciplinaridade no Ensino Médio: desafios e possibilidades. Dissertação (mestrado) - Curso de Ensino de Ciências. Universidade de Brasília (UNB), Brasília, 2007.

CARVALHO, Pedro. Covid-19: mortes se concentram nas áreas pobres de São Paulo. In: Veja São Paulo, 18 abr. 2020 . Disponível em: <https://vejasp.abril.com.br/cidades/covid-19-mortes-se-concentram-nas-areas-pobres-de-sao-paulo/>. Acesso em: 31 mar. 2021.

CASTRO, Iná Elias de (org.). Geografia: conceitos e temas. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 1995.

CONCEIÇÃO, Ana. Bairros pobres de SP têm 3 vezes mais mortes por covid. In: Valor Econômico, 18 mar. 2021. Disponível em: <https://valor.globo.com/brasil/noticia/2021/03/18/bairros-pobres-de-sp-tem-3-vezes-mais-mortes-por-covid.ghtml>. Acesso em: 31 mar. 2021.

COUTO, Aiala Colares; MENDES, Luis Augusto Soares (Org.). Reflexões geográficas em tempos de pandemia. Ananindeua: Itacaiúnas, 2020.

FERREIRA, Marcos César. Spatial association between the incidence rate of Covid-19 and poverty in the São Paulo municipality, Brazil. Geospatial Health, v. 15, p. 191-200, 2020. Disponível em: <https://geospatialhealth.net/index.php/gh/article/view/921>. Acesso em: 6 abr. 2021.

FOLHA DE SÃO PAULO. Educação precisa se transformar após pandemia, Saúde, B4, ano 100, n. 33.272, São Paulo, 7 de maio de 2020.

HARVEY, David. A produção capitalista do espaço. São Paulo: Annablume, 2005.

HUBERMAN, LEO. O último desejo e testamento de Cecil Rhodes. In: HUBERMAN, Leo. História da riqueza do homem. 10. ed. Rio de Janeiro: Zahar, 2005.

LECOCQ, Thomaset al. Global quieting of high-frequency seismic no isedue to COVID-19 pandemic lockdown measures, Science, v. 369, Issue 6509, p. 1338-1343, 11 Sep 2020. Disponível em: <https://science.sciencemag.org/content/369/6509/1338>. Acesso em: 19 mar. 2021.

LEFÈBVRE, Henry. O direito à cidade. São Paulo: Moraes, 1991.

LADEIRA, Francisco Fernandes. Coronavírus, a primeira pauta pública global, revela a falência do modelo neoliberal, Observatório da Imprensa, ed. 1080, 24 mar. 2020. Disponível em: <http://www.observatoriodaimprensa.com.br/coronavirus/coronavirus-a-primeira-pauta-publica-global-revela-a-falencia-do-modelo-neoliberal/>. Acesso em: 19 mar. 2021.

______. No Brasil, o coronavírus encontrou a tempestade perfeita. A Gazeta, Opinião, Vitória, 23 mar. de 2021. Disponível em: <https://www.agazeta.com.br/artigos/no-brasil-o-coronavirus-encontrou-a-tempestade-perfeita-0321>. Acesso em: 24 mar. 2021.

______. O ano marcado pela pandemia. Observatório da Imprensa, ed. 1119, 5 jan. 2021a. Disponível em: <http://www.observatoriodaimprensa.com.br/coronavirus-covid-19/o-ano-marcado-pela-pandemia/>. Acesso em: 19 mar. 2021.

LIU, P. et al. Are pangolins the intermediate host of the 2019 novel coronavirus? Cold Spring Harbor Laboratory, 2020.

MOREIRA JÚNIOR, Orlando. Cidade partida: Segregação induzida e auto-segregação urbana. Caminhos da Geografia, Uberlândia, v. 13, n. 33, 2010. Disponível em: <http://www.seer.ufu.br/index.php/caminhosdegeografia/article/view/15899>. Acesso em: 31 mar. 2021.

NAUGHTON, Barry. China's Emergence and Prospects as a Trading Nation. Brookings Papers on Economic Activity, Economic Studies Program, The Brookings Institution, v. 27, n. 2, p. 273-344, 1996. Disponível em: <https://ideas.repec.org/a/bin/bpeajo/v27y1996i1996-2p273-344.html> . Acesso em: 4 maio 2021.

BONILLA, J. M. H. Diretora de Meio Ambiente da OMS: “70% dos últimos surtos epidêmicos começaram com o desmatamento”, El País, 6 fev. 2021. Disponível em: <https://brasil.elpais.com/brasil/2021-02-06/70-dos-ultimos-surtos-epidemicos-comecaram-com-o-desmatamento.html>. Acesso em: 21 mar. 2021.

ORWELL, George. A revolução dos bichos. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 2021.

PEREIRA, Edir Augusto Dias. A pandemia capitalismo: espaços outros. In: COUTO, A. C. O.; Luiz MENDES, A. S. (Org.). Reflexões geográficas em tempos de pandemia. Ananindeua: Itacaiúnas, p. 24-30, 2020.

PESQUISA FAPESP. O que desmatamento tem a ver com novas pandemias?, 17 ago. 2020. Disponível em: <https://www.youtube.com/watch?v=nodoQt9DsHI>. Acesso em: 21 mar. 2021.

ROSSI, Marina. Periferia lidera as mortes por coronavírus na cidade de São Paulo, e as mulheres adultas são as mais infectadas, El País Brasil, São Paulo, 18 abr. 2020. Disponível em: <https://brasil.elpais.com/brasil/2020-04-18/no-mapa-do-coronavirus-na-cidade-de-sao-paulo-a-periferia-lidera-as-mortes-e-as-mulheres-adultas-sao-as-mais-infectadas.html>. Acesso em: 31 mar. 2021.

SANTOS, Milton. A aceleração contemporânea. In: SANTOS, Milton et al. (Orgs.). O novo mapa do mundo. São Paulo: Hucitec, 1993.

SOARES, Gilberto. Como trabalhar a pandemia nas aulas de Geografia. Território Vivido, 4 jan. 2021. Disponível em: <https://www.youtube.com/watch?v=ubbcPngCfo0>. Acesso em: 25 mar. 2021.

SOUZA, Helania Martins. O Meio Ambiente e a Formação para a Cidadania em Tempos de Pandemia. XIII Congresso de Pesquisa e Extensão da UEMG – Barbacena, Barbacena, 12 de março de 2021. Disponível em: <https://www.youtube.com/watch?v=95LRRRmUqu8>. Acesso em: 18 mar. 2021.

THEY, Ng Haig. Uma breve linha do tempo. 2020. Disponível em: https://www.ufrgs.br/coronaviruslitoral/uma-breve-linha-do-tempo/. Acesso em: 30 mar. 2021.

XIAO, K. et al. Isolation and characterization of 2019-nCoV-like coronavirus from Malayan Pangolins. Cold Spring Harbor Laboratory, 2020.

WONG, A. et al. Global Epidemiology of Bat Coronaviruses. Viruses, v.11, 2019.

ZHANG, T. et al. Probable Pangolin Origin of SARS-CoV-2 Associated with the COVID-19 Outbreak. Current Biology, v. 30, 2020.

ZHOU, P. et al. A pneumonia outbreak associated with a new coronavirus of probable bat origin. Nature, v.579, 2020.

Published

2022-03-07

Issue

Section

Artigos

How to Cite

THE GEOGRAPHY OF THE COVID-19 PANDEMIC AND SCHOOL GEOGRAPHY IN UNDERSTANDING THE GLOBALIZED WORLD. Revista de Ensino de Geografia, Uberlândia, v. 12, n. 23, p. 54–74, 2022. DOI: 10.14393/REG-v12-2021-76553. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/revistadeensinodegeografia/article/view/76553. Acesso em: 25 dec. 2025.