narratives of a sentipensante extension

a chant for walking, encountering, and dialoguing...

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14393/REE-2025-77586

Keywords:

sentipensante extension, dialogue of knowledges, social transformation

Abstract

Walking through the streets and pathways of Vale do Carangola, we set ourselves in motion, open to encounters, affection, and the language that crosses us. These meetings are not casual; they emerge from interaction and, when they recur, they transform us. The touch – through words, a gaze, or an embrace – awakens an amorosity that unfolds into commitment and confluence. This text narrates the experience of walking adrift, of feeling and being affected, weaving relationships between everyday life, popular knowledge, and the university. Walking, encountering, and dialoguing, intertwined with experience, make university extension a living fabric of collectivity and transformation.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Ricardo Tammela, Centro Universitário Arthur Sá Earp Neto

    Master in Education, Catholic University of Petrópolis, State of Rio de Janeiro, Brazil; art educator, extension worker, and researcher of everyday life; coordinates the Projects and Extension area of ​​the Arthur Sá Earp Neto University Center, State of Rio de Janeiro, Brazil.

  • Ana Iasmin Rodrigues Bruno, Centro Universitário Arthur Sá Earp Neto

    Medical student at the Arthur Sá Earp Neto University Center, Petrópolis, State of Rio de Janeiro, Brazil.

  • Íris Rigolon Machado Giglio Santos, Centro Universitário Arthur Sá Earp Neto

    Medical student at the Arthur Sá Earp Neto University Center, Petrópolis, State of Rio de Janeiro, Brazil.

  • Mariana Innocencio, Centro Universitário Arthur Sá Earp Neto

    Medical student at the Arthur Sá Earp Neto University Center, Petrópolis, State of Rio de Janeiro, Brazil.

  • Antonia Zigoni, Centro Universitário Arthur Sá Earp Neto

    Medical student at the Arthur Sá Earp Neto University Center, Petrópolis, State of Rio de Janeiro, Brazil.

  • Rafaella Folhadella Battaglia, Centro Universitário Arthur Sá Earp Neto

    Medical student at the Arthur Sá Earp Neto University Center, Petrópolis, State of Rio de Janeiro, Brazil.

References

ASSUMPÇÃO, S. Iroko. YouTube, 2020. 5min25s. Disponível em: https://youtu.be/YSG_4YI9AXA?si=uf6_LDnnvhMlYIeb. Acesso em: 30 abr. 2025.

BARROS, M. Menino do mato. Vida Boa, 2016. Disponível em: https://vidaboa.redelivre.org.br/2016/03/10/poeminhas-de-manoel-de-barros-menino-do-mato/. Acesso em: 24 maio 2025.

BENJAMIN, W. Linguagem, tradução, literatura: filosofia, teoria e crítica. Belo Horizonte: Autêntica, 2018.

BENJAMIN, W. Obras escolhidas: magia e técnica, arte e política. 3. ed. São Paulo: Brasiliense, 1987.

BISPO, A. Confluências - Antonio Bispo. YouTube, 2021. 7min3s. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=fi-4T8tdYDY. Acesso em: 29 nov. 2024.

BORDA, O. F. Una sociología sentipensante para América Latina. Buenos Aires: Siglo Veintiuno, 2015.

CARERI, F. Caminhar e parar. São Paulo: Gustavo Gili, 2017.

CARERI, F. Walkscapes: o caminhar como prática estética. São Paulo: Gustavo Gili, 2013.

CÉSAR, C. Experiência. YouTube, 2014. 4min51s. Disponível em: https://youtu.be/tfPz-RKtctc?si=-vDHoHAmEGbxpgib. Acesso em: 30 abr. 2025.

DYLAN, B. A hard rain’s a-gonna fall (official audio). YouTube, 2016. 6min51s. Disponível em: https://youtu.be/T5al0HmR4to?si=Bh68IOKf5DqvomL8. Acesso em: 30 abr. 2025.

FERRAÇO, C. E. Eu, caçador de mim. In: GARCIA, R. L. (org.). Método: pesquisa com o cotidiano. Rio de Janeiro: DP&A, 2003. p. 174-175.

FREIRE, P. Pedagogia do oprimido. 73. ed. São Paulo: Paz & Terra, 2020.

GARCIA, R. L. Tentando compreender a complexidade do cotidiano. In: GARCIA, R. L. (org.). Método: pesquisa com o cotidiano. Rio de Janeiro: DP&A, 2003. p. 9-16.

KRENAK, A. Futuro ancestral. São Paulo: Companhia das Letras, 2022.

LARROSA BONDÍA, J. Notas sobre a experiência e o saber da experiência. Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, n. 19, p. 20-28, jan./abr. 2002. DOI 10.1590/S1413-24782002000100003. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbedu/a/Ycc5QDzZKcYVspCNspZVDxC/. Acesso em: 3 dez. 2024.

LARROSA, J. O ensaio e a escrita acadêmica. Educação & Realidade, Porto Alegre, v. 28, n. 2, p. 101-115, 2003. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/25643. Acesso em: 5 dez. 2024.

LEMINSKI, P. Razão de Ser. Tudo Poema, s. d. Disponível em: https://www.tudoepoema.com.br/paulo-leminski-razao-de-ser/. Acesso em: 24 maio 2025.

MATURANA, H. Cognição, ciência e vida cotidiana. Belo Horizonte: UFMG, 2006.

NASCIMENTO, M. Maria Maria. YouTube, 2013. 5min58s. Disponível em: https://youtu.be/IElS9cxpImA?si=sIcKeZwgMYv2inDG. Acesso em: 30 abr. 2025.

OLIVEIRA, E. Território de ancestralidade: derivas e quintais. Revista Cult, São Paulo, 1 jul. 2021. Disponível em: https://revistacult.uol.com.br/home/territorio-de-ancestralidade-derivas-e-quintais/. Acesso em: 30 abr. 2025.

PONTOS de Exu: diversas cantigas (pontos cantados) para os Exus. Giras de Umbanda, 2021. Disponível em: https://girasdeumbanda.com.br/materia/235/pontos-de-exu.html. Acesso em: 10 nov. 2024.

PRANDI, R. Os príncipes do destino: os Odus de Ifá e suas extraordinárias histórias. Ilustrações de Anna Cunha. 2. ed. São Paulo: Pallas, 2022.

ROSA, J. G. Grande sertão: veredas. 21. ed. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 2015.

RUFINO, L. Cazuá: onde o encontro faz morada. Rio de Janeiro: Paz & Terra, 2024.

RUFINO, L. Pedagogia das encruzilhadas. Rio de Janeiro: Mórula, 2019.

SANTANA, A. Bell hooks: uma grande mulher em letras minúsculas. Mar de Histórias, 2009. Disponível em: https://mardehistorias.wordpress.com/2009/03/07/bell-hooks-uma-grande-mulher-em-letras-minusculas/. Acesso em: 2 dez. 2024.

SANTOS, B. S. Para uma sociologia das ausências e uma sociologia das emergências. Revista Crítica de Ciências Sociais, Coimbra, n. 63, p. 237-280, 2002. DOI 10.4000/rccs.1285. Disponível em: https://journals.openedition.org/rccs/1285. Acesso em: 2 out. 2021.

SIMAS, L. A. O corpo encantado das ruas. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2021.

SIMAS, L. A.; RUFINO, L. Flecha no tempo. Rio de Janeiro: Mórula, 2019.

SOMOS começo, meio e começo – um até breve a Nêgo Bispo. Redes da Maré. 2023. Disponível em: https://www.redesdamare.org.br/br/artigo/321/somos-comeco-meio-e-comeco-um-ate-breve-a-nego-bispo?form=MG0AV3. Acesso em: 11 dez. 2024.

TAMMELA, R. Narrativas de uma extensão sentipensante: quando caminhamos nessa deriva, acontece o amor. Revista Em Extensão, Uberlândia, v. 23, n. 2, p. 4-18. DOI 10.14393/REE-2024-74726. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/revextensao/article/view/74726. Acesso em: 30 abr. 2025.

VELOSO, C. Oração ao tempo (ao vivo). YouTube, 2018. 3min37s. Disponível em: https://youtu.be/HQap2igIhxA?si=lAsy6qGx-lzO_IrA. Acesso em: 30 abr. 2025.

Published

2025-06-03

How to Cite

TAMMELA, Ricardo; BRUNO, Ana Iasmin Rodrigues; SANTOS, Íris Rigolon Machado Giglio; INNOCENCIO, Mariana; ZIGONI, Antonia; BATTAGLIA, Rafaella Folhadella. narratives of a sentipensante extension: a chant for walking, encountering, and dialoguing... Em Extensão, Uberlândia, v. 24, n. 1, p. 1–24, 2025. DOI: 10.14393/REE-2025-77586. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/revextensao/article/view/77586. Acesso em: 5 dec. 2025.