University extension and teacher education

a systematic literature review

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14393/REE-v22n22023-71287

Keywords:

University extension, Teacher training, Education, Systematic Literature Review

Abstract

The discussion about the contributions and obstacles that permeate the University Extension can foster teacher training in a perspective of transformation and exchange of knowledge. This article aims to analyze the contributions, challenges, and experiences of University Extension allied to teacher training, through a systematic literature review, based on the authors Costa and Zoltowski (2014). The study was conducted in consultation with the databases of the Scientific Electronic Library Online (SciELO), the Catalog of Theses and Dissertations of the Coordination for the Improvement of Higher Education Personnel (CAPES), the Brazilian Digital Library of Theses and Dissertations (BDTD) and CAPES journals. According to inclusion and exclusion criteria, 24 publications were selected to be analyzed, focusing on University Extension as a possibility of academic, teaching, and humanized training. The results of the review reveal that the University Extension can promote significant moments of learning by praxis, unity of theory and practice, favoring the humanized training of conscious and supportive teachers.

 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Andréa Pereira de Oliveira Alves, Universidade Estadual de Goiás

Master's student in Management, Education and Technologies at the State University of Goiás, Brazil; member of the Study Group on Teacher Training and Interdisciplinarity (GEFOPI); Basic Education teacher at the Municipal Department of Education of Planaltina, Goiás, Brazil.

Andréa Kochhann, Universidade Estadual de Goiás

PhD in Education from the State University of Goiás, Brazil; post-doctoral internship at the Pontifical Catholic University of Goiás, Brazil; coordinator of the Study Group on Teacher Training and Interdisciplinarity (GEFOPI); professor of the Stricto Sensu Postgraduate Program in Management, Education and Technologies at the State University of Goiás (PPGET-UEG), Brazil.

João Gabriel Modesto, Universidade Estadual de Goiás

PhD in Social, Work and Organizational Psychology from the University of Brasília, Brazil; Professor of the Postgraduate Program in Management, Education and Technologies at the State University of Goiás, Brazil.

References

BATISTA, A. R. C. Conselho escolar e empoderamento: articulação entre extensão universitária e sistema municipal de ensino de Mossoró - RN. 2020. Dissertação (Mestrado em Educação) – Programa de Pós-Graduação em Educação, Universidade do Estado do Rio Grande do Norte, Mossoró, 2020. Disponível em: https://sucupira.capes.gov.br/sucupira/public/consultas/coleta/trabalhoConclusao/viewTrabalhoConclusao.jsf?popup=true&id_trabalho=9782796. Acesso em: 15 abr. 2023.

BRANDÃO, C. R. O que é o método Paulo Freire. 17. ed. São Paulo:

Editora Brasiliense, 1991.

COSTA, A. B.; ZOLTOWSKI, A. P. C. Como escrever um artigo de revisão sistemática. In: KOLLER, S. H.; COUTO, M. C. P. P.; HOHENDORFF, J. V. (org.). Manual de produção científica. Porto Alegre: Penso, 2014. p. 55-70.

COSTA, W. N. G.; PAMPLONA, A. S. As licenciaturas em matemática no período pós-pandemia: o que a extensão universitária sugere? Revista BOEM, Florianópolis, v. 9, n. 18, p. 13-29, 2021. DOI 10.5965/2357724X09182021013. Disponível em: https://periodicos.udesc.br/index.php/boem/article/view/18779. Acesso em: 4 abr. 2023.

CRISTOFOLETTI, E. C.; SERAFIM, M. P. Dimensões metodológicas e analíticas da extensão universitária. Educação & Realidade, Porto Alegre, v. 45, n. 1, p. 1-20, 2020. DOI 10.1590/2175-623690670. Disponível em: https://www.scielo.br/j/edreal/a/jY9GgBb45W8YhHLQYCggLNt/?lang=pt#. Acesso em: 5 abr. 2023.

DEUS, S. Impacto e transformação social: o papel da extensão universitária. In: GONÇALVES, N. G.; QUIMELLI, G. A. S. (org.). Princípios da extensão universitária: contribuições para uma discussão necessária. Curitiba: CRV, 2016. p. 93-107.

FALCÃO, G. M. B.; FERREIRA, A. V. A pessoa do professor: significados e sentidos sobre uma experiência formativa. Revista Brasileira de Extensão Universitária, Chapecó, v. 11, n. 2, p. 135-144, 2020. DOI 10.36661/2358-0399.2020v11i2.10859. Disponível em: https://periodicos.uffs.edu.br/index.php/RBEU/article/view/10859. Acesso em: 4 abr. 2023.

FARIAS, V. A. A formação de professores de ciências naturais e as contribuições de um projeto de extensão universitária. 2020. Dissertação (Mestrado em Ensino de Ciências) – Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências, Universidade de Brasília, Brasília, 2020. Disponível em: https://repositorio.unb.br/handle/10482/38811. Acesso em: 12 abr. 2023.

FREIRE, P. Educação como prática da liberdade. 14. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1983.

FREIRE, P. Professora sim, tia não: cartas a quem ousa ensinar. 14. ed. São Paulo: Editora Olho d’Água, 2003.

GARCIA, A. L. C.; NARDI, R. Diário do céu: formação continuada e práxis docente em astronomia. Revista de Enseñanza de la Física, Córdoba, v. 33, n. 2, p. 253-258, 2021. DOI 10.55767/2451.6007.v33.n2.35331. Disponível em: https://revistas.unc.edu.ar/index.php/revistaEF/article/view/35331. Acesso em: 4 abr. 2023.

KOCHHANN, A. Epistemologia da extensão universitária: constructos iniciais. Goiânia: Kelps, 2021.

KOCHHANN, A. Formação docente e extensão universitária: tessituras entre concepções, sentidos e construções. 2019. Tese (Doutorado em Educação) – Programa de Pós-Graduação em Educação, Universidade de Brasília, Brasília, 2019. Disponível em: https://repositorio.unb.br/handle/10482/36801. Acesso em: 12 abr. 2023.

MARTINS, A. O. Cuidar/educar: formação de profissionais de creche em contexto de extensão universitária. 2020. Tese (Doutorado em Educação) – Programa de Pós-Graduação em Educação, Universidade Federal de São Carlos, São Carlos, 2020. Disponível em: https://sucupira.capes.gov.br/sucupira/public/consultas/coleta/trabalhoConclusao/viewTrabalhoConclusao.jsf?popup=true&id_trabalho=10391053. Acesso em: 15 abr. 2023.

MARTINS, E. B. A.; ANTUNES, K. C. V.; MONTEIRO, S. S. Formação continuada de professores e educação inclusiva: os saberes fazeres docentes em diálogo com a extensão universitária. Revista Online de Política e Gestão Educacional, Araraquara, v. 23, p. 877-896, 2019. DOI 10.22633/rpge.v23iesp.1.13019. Disponível em: https://periodicos.fclar.unesp.br/rpge/article/view/13019. Acesso em: 4 abr. 2023.

MARTINS, R. E. M. W.; MARTINS FILHO, L. J.; SOUZA, A. R. B. Extensão universitária e formação docente: diálogos com a educação básica. Revista de Educação PUC-Campinas, Campinas, v. 26, p. 1-13, 2021. DOI 10.24220/2318-0870v26e2021a508. Disponível em: https://seer.sis.puc-campinas.edu.br/reveducacao/article/view/5089. Acesso em: 4 abr. 2023.

MORAES, A. C.; XEREZ, A. S. P.; SILVA, F. R. F. Extensão universitária e formação docente manifestadas em ações educativas. Revista Temas em Educação, João Pessoa, v. 30, n. 1, p. 189-209, 2021. DOI 10.22478/ufpb.2359-7003.2021v30n1.52874. Disponível em: https://periodicos.ufpb.br/index.php/rteo/article/view/52874. Acesso em: 4 abr. 2023.

MUNIZ, E. C. C. A extensão universitária na UFRRJ: o pré-enem como forma de unir a formação e a prática docente. 2020. Dissertação (Mestrado em Educação) – Programa de Pós-Graduação em Educação, Universidade Católica de Petrópolis, Petrópolis, 2020. Disponível em: https://sucupira.capes.gov.br/sucupira/public/consultas/coleta/trabalhoConclusao/viewTrabalhoConclusao.jsf?popup=true&id_trabalho=10694465. Acesso em: 15 abr. 2023.

NASCIMENTO, T. A. Educação de jovens e adultos e extensão universitária: a licenciatura em educação do campo da UnB e a experiência com a educação popular. 2019. Dissertação (Mestrado em Educação) – Programa de Pós-Graduação em Educação, Universidade de Brasília, Brasília, 2019. Disponível em: https://sucupira.capes.gov.br/sucupira/public/consultas/coleta/trabalhoConclusao/viewTrabalhoConclusao.jsf?popup=true&id_trabalho=7692802. Acesso em: 15 abr. 2023.

NÓVOA, A. Os professores e a sua formação num tempo de metamorfose da escola. Educação & Realidade, Porto Alegre, v. 44, n. 3, 2019. DOI 10.1590/2175-623684910. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/84910. Acesso em: 31 maio 2023.

PEREIRA, C. C. O processo de (des)construção da extensão universitária da Universidade Metodista de Piracicaba - uma análise histórica. 2022. Tese (Doutorado em Educação) – Programa de Pós-Graduação em Educação, Universidade Metodista de Piracicaba, Piracicaba, 2022. Disponível em: https://sucupira.capes.gov.br/sucupira/public/consultas/coleta/trabalhoConclusao/viewTrabalhoConclusao.jsf?popup=true&id_trabalho=11623769. Acesso em: 15 abr. 2023.

RAMOS, N. B. Sentidos e significados atribuídos à extensão universitária pelo professor iniciante. 2019. Dissertação (Mestrado em Educação) – Programa de Pós-Graduação em Educação, Universidade de Brasília, Brasília, 2019. Disponível em: https://repositorio.unb.br/handle/10482/37027. Acesso em: 12 abr. 2023.

REIS, R. H. Histórico, tipologias e proposições sobre a extensão universitária no Brasil. Linhas Críticas, Brasília, v. 2, n. 2, 1996. Disponível em:

https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/2610/2331. Acesso em: 30 abr. 2023.

RIBEIRO, S. “A educação serve para que mundo?”: a extensão universitária na universidade comunitária sob perspectivas freireanas. 2022. Dissertação (Mestrado em Educação) – Programa de Pós-Graduação em Educação, Universidade de Passo Fundo, Passo Fundo, 2022. Disponível em: https://sucupira.capes.gov.br/sucupira/public/consultas/coleta/trabalhoConclusao/viewTrabalhoConclusao.jsf?popup=true&id_trabalho=11705848. Acesso em: 15 abr. 2023.

RODRIGUES, R. P. P. (Dis)posições para a formação docente: um olhar sobre a formação de professores e a extensão universitária no contexto do curso de pedagogia da UFRJ. 2020. Dissertação (Mestrado em Educação) – Programa de Pós-Graduação em Educação, Universidade Federal do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2020. Disponível em: https://sucupira.capes.gov.br/sucupira/public/consultas/coleta/trabalhoConclusao/viewTrabalhoConclusao.jsf?popup=true&id_trabalho=8890850. Acesso em: 15 abr. 2023.

SANTOS, P. M. A “fronteira” universidade escola: um estudo a partir da curricularização da extensão na formação de professores. 2019. Dissertação (Mestrado em Ensino de Ciências e Matemática) – Instituto de Ciências Ambientais, Químicas e Farmacêuticas, Universidade Federal de São Paulo, Diadema, 2019. Disponível em: https://repositorio.unifesp.br/handle/11600/51945. Acesso em: 12 abr. 2023.

SANTOS, P. M.; GOUW, A. M. S. Contribuições da curricularização da extensão na formação de professores. Interfaces da Educação, Paranaíba, v. 12, n. 34, p. 922-946, 2021. DOI 10.26514/inter.v12i34.5396. Disponível em: https://periodicosonline.uems.br/index.php/interfaces/article/view/5396. Acesso em: 4 abr. 2023.

SANTOS, V. F. O. Formação continuada de professores e educação à distância: contribuições da extensão universitária da Universidade do Estado da Bahia para educação básica da rede estadual da Bahia. 2022. Dissertação (Mestrado em Educação e Contemporaneidade) – Programa de Pós-Graduação em Educação e Contemporaneidade, Universidade do Estado da Bahia, Salvador, 2022. Disponível em: https://sucupira.capes.gov.br/sucupira/public/consultas/coleta/trabalhoConclusao/viewTrabalhoConclusao.jsf?popup=true&id_trabalho=11625958. Acesso em: 15 abr. 2023.

SILVA, N.; SILVA, G. H. G.; JULIO, R. S. Contribuições para a formação inicial de professores de matemática a partir de seu envolvimento em um projeto extensionista direcionado ao público idoso. Bolema: Boletim de Educação Matemática, Rio Claro, v. 35, n. 70, p. 766-793, 2021. DOI 10.1590/1980-4415v35n70a11. Disponível em: https://www.scielo.br/j/bolema/a/jqYvtMXB7jZhG9pQDS7cHSw/?lang=pt#. Acesso em: 5 abr. 2023.

SOUSA, D. S. et al. Experiência extensionista na construção de material didático para o ensino da educação ambiental. Revista Principia, João Pessoa, v. 59, n. 2, p. 619-631, 2022. DOI 10.18265/1517-0306a2021id5328. Disponível em: https://periodicos.ifpb.edu.br/index.php/principia/article/view/5328. Acesso em: 4 abr. 2023.

SOUSA JÚNIOR, J. Politecnia e omnilateralidade em Marx. Trabalho & Educação, Belo Horizonte, v. 5, n. 5, p. 98-114, 2013. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/trabedu/article/view/9150. Acesso em: 31 maio 2023.

TURATTI, M. R. C. A reflexão sobre a prática docente como fundamento para o desenvolvimento profissional: o caso da escola de educadores sob o olhar das professoras participantes. 2018. Dissertação (Mestrado em Educação) – Programa de Pós-Graduação em Educação, Universidade Federal de São Carlos, São Carlos, 2018. Disponível em: https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/11063. Acesso em: 12 abr. 2023.

ZANON, D. P. O processo de curricularização da extensão universitária na formação de licenciandos na UEPG. 2022. Tese (Doutorado em Educação) – Programa de Pós-Graduação em Educação, Universidade Estadual de Ponta Grossa, Ponta Grossa, 2022. Disponível em: https://tede2.uepg.br/jspui/handle/prefix/3651. Acesso em: 12 abr. 2023.

Published

2023-12-22

How to Cite

ALVES, A. P. de O.; KOCHHANN, A.; MODESTO, J. G. University extension and teacher education: a systematic literature review. Revista Em Extensão, Uberlândia, v. 22, n. 2, p. 13–34, 2023. DOI: 10.14393/REE-v22n22023-71287. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/revextensao/article/view/71287. Acesso em: 23 nov. 2024.