Acceptance of children of gypsy origin in a public school of State of Minas Gerais, Brazil

Authors

  • Telma Ellen Drumond Ferreira Universidade do Estado de Minas Gerais

DOI:

https://doi.org/10.14393/REE-v22n12023-68730

Keywords:

Gypsy children, Public school, Social inclusion

Abstract

Despite their cultural richness, the gypsy people, like many other ethnic minorities, suffer great discrimination and prejudice in all countries, including Brazil. Brazilian gypsies have their enrollment guaranteed by law in schools (LDB 9.394/96), but the nomadic or semi-nomadic nature of their camps makes it difficult to have an effective process of attendance, performance monitoring, and school intervention, resulting in low performance and consequent social discrimination. Given this context, this university extension project aimed to promote socialization actions for students of gypsy origin (calé) in a public school in Santa Bárbara, Minas Gerais. Through art workshops, the project team allowed and encouraged gypsy children to speak freely about their anxieties, aspirations, and difficulties. These actions are important for a consequent improvement in their socialization and school performance, focusing on policies to combat school and social exclusion. By working with the difficulties, anxieties, and fears of children from gypsy families, University of the State of Minas Gerais graduates experienced an important moment of social learning, which contributes to the formation of an Engineering professional who is more integrated with the demands of society.

 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Telma Ellen Drumond Ferreira, Universidade do Estado de Minas Gerais

PhD in Education, Universidad SEK de Santiago, Chile; professor at the State University of Minas Gerais, Brazil; Extension Coordinator at the João Monlevade Unit, State of Minas Gerais, Brazil.

References

BRASIL. [Constituição (1988)]. Constituição da República Federativa do Brasil. Brasília, DF: Senado Federal, 1988.

BRASIL. Ministério da Educação. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Brasília, DF, 1996.

FAUSTO, B. História concisa do Brasil. São Paulo: EdUSP, 2016.

GASPAR, L. Ciganos no Brasil. Pesquisa Escolar Online. Recife: Fundação Joaquim Nabuco, 2012. Disponível em: http://basilio.fundaj.gov.br/pesquisaescolar/index. Acesso em: 20 nov. 2022.

KOSHIBA, L.; PEREIRA, D. M. F. História do Brasil. São Paulo: Ática, 2014.

MDIG.COM.BR. Disponível em: https://www.mdig.com.br/index.php?catid=27&page=3

MINISTÉRIO DA EDUCAÇÃO. Conselho Nacional de Educação. Câmara de Educação Superior. Resolução nº 7, de 18 de dezembro de 2018. Estabelece as Diretrizes para a Extensão na Educação Superior Brasileira e regimenta o disposto na Meta 12.7 da Lei nº 13.005/2014, que aprova o Plano Nacional de Educação - PNE 2014-2024 e dá outras providências. Disponível em: https://normativasconselhos.mec.gov.br/normativa/view/CNE_RES_CNECESN72018.pdf. Acesso em: 20 dez. 2022.

MINISTÉRIO DA EDUCAÇÃO. Direção Geral da Educação. Promover a inclusão e o sucesso educativo das comunidades ciganas: Guia Pedagógico para a Educação Pré-Escolar. Lisboa, 2021. Disponível em: https://www.dge.mec.pt/sites/default/files/RecursosEducativos/guiao_pedagogico_comunidades_ciganas_pre-escolar.pdf. Acesso em: 20 nov. 2022.

OFSTED. The national literacy strategy: an evaluation of the first year of the National Literacy Strategy. London: OfSTED, 1999.

QUEIROZ, M. Dez séculos de discriminação. São Paulo: Outras Palavras, 2010.

Published

2023-06-26

How to Cite

FERREIRA, T. E. D. Acceptance of children of gypsy origin in a public school of State of Minas Gerais, Brazil. Revista Em Extensão, Uberlândia, v. 22, n. 1, p. 149–162, 2023. DOI: 10.14393/REE-v22n12023-68730. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/revextensao/article/view/68730. Acesso em: 6 oct. 2024.

Issue

Section

Relatos de Experiência