Conflicts and dialogues
podcast production as a practice of research and popularization of knowledge
DOI:
https://doi.org/10.14393/REE-v23n12024-68146Keywords:
Popularization of Science, School Research Laboratory, Conflict Management, Social TechnologiesAbstract
The podcast “Conflicts and Dialogues: school researches” is the result of the project entitled “Sciences Fair as a space to make explicit and to discuss conflicts management processes in a multidisciplinary perspective”. It was organized and conducted by researchers from the Institute for Comparative Studies on the management of conflicts (INCT-InEAC) of the Federal Fluminense University, with CNPq financial support through the call “Science Fairs and Scientific Exhibitions”. The project was approved by the end of 2019, and carried out in 2020 and 2021. The purpose of this article is to analyze some of the results achieved so far, taking the perspective of social sciences as a reference, especially anthropology.
Downloads
References
DEMO, P. Argumento de autoridade X autoridade do argumento: interfaces da cidadania e da epistemologia. Rio de Janeiro: Tempo Brasileiro, 2005.
KNOLLER, G. Escola e sociedade: para uma melhor compreensão da relação entre sucesso escolar e planejamento de vida. Revista PIBIC Ensino Médio, Brasília, 2021.
LENOIR, R. Objeto sociológico e problema social. In: CHAMPAGNE, P. et al. (org.). Iniciação à prática sociológica. Petrópolis: Vozes, 1998. p. 59-106.
KANT DE LIMA, R. Ensaios de antropologia e direito. Rio de Janeiro: Lumen Júris, 2008.
KANT DE LIMA, R. Prefácio. In: MAIA, B.; FILPO, K.; VERÍSSIMO, M. (org.). Administração de conflitos no espaço escolar: estudos interdisciplinares. Rio de Janeiro: Autografia, 2019. p. 11-12.
KANT DE LIMA, R.; LOBO, M. Fazendo (a) sociedade: contribuições das ciências sociais em tempos inquietantes. Rio de Janeiro: Autografia, 2022.
LOBÃO, R. Cosmologias políticas do neocolonialismo: como uma política pública pode se transformar em uma política do ressentimento. Niterói: EDUFF, 2010.
MAIA, B.; FILPO, K.; VERÍSSIMO, M. (org.). Administração de conflitos no espaço escolar: estudos interdisciplinares. Rio de Janeiro: Autografia, 2019.
MATTA, R. Carnavais, malandros e heróis: para uma sociologia do dilema brasileiro. Rio de Janeiro: Zahar, 1979.
MENDES, R. L. T. Igualdade à brasileira: cidadania como instituto jurídico no Brasil. In: AMORIM, M. S.; LIMA, R. K.; MENDES, R. L. T. Ensaios sobre a igualdade jurídica: acesso à justiça criminal e direitos de cidadania no Brasil. Rio de Janeiro: Lúmen Júris, 2005. p. 1-33.
OLIVEIRA, T. As guerras contra a desinformação. In: LIMA, R. K.; LOBO, M. Fazendo (a) sociedade: contribuições das ciências sociais em tempos inquietantes. Rio de Janeiro: Autografia, 2022. p. 81-85.
OLIVEIRA, T. Como enfrentar a desinformação científica? Desafios sociais, políticos e jurídicos intensificados no contexto da pandemia. Liinc em Revista, Rio de Janeiro, v. 16, n. 2, 2020. DOI 10.18617/liinc.v16i2.5374. Disponível em: https://revista.ibict.br/liinc/article/view/5374. Acesso em: 3 abr. 2024.
SANTOS, J. (org.). Cotas nas universidades: análises dos processos de decisão. Salvador: CEAO, 2012.
SENKEVICS, A. S. A expansão recente do ensino superior: cinco tendências de 1991 a 2020. Cadernos de Estudos e Pesquisas em Políticas Educacionais, Brasília, v. 3, n. 4, p. 199-246, 2021. DOI 10.24109/27635139.ceppe.v3i4.4892. Disponível em: https://cadernosdeestudos.inep.gov.br/ojs3/index.php/cadernos/article/view/4892#:~:text=Elencamos%20cinco%20tend%C3%AAncias%20principais%3A%20democratiza%C3%A7%C3%A3o,a%20dist%C3%A2ncia%20e%20estratifica%C3%A7%C3%A3o%20horizontal. Acesso em: 3 abr. 2024.
SOUSA, L. FavelAção: experiências de letramento midiático através da pesquisa-ação. Dissertação (Mestrado em Comunicação Social) – Programa de Pós-Graduação em Comunicação, Universidade Federal Fluminense, Niterói, 2019. Disponível em: https://app.uff.br/riuff/handle/1/15300. Acesso em: 3 abr. 2024.
VERISSIMO, M. Batendo de frente na escola: uma abordagem antropológica sobre conflitos na escola pública fluminense. Revista Perspectiva, Florianópolis, v. 37, n. 1, p. 230-250, 2019. DOI 10.5007/2175-795x.2019.e51693. Disponível em: http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-54732019000100229. Acesso em: 3 abr. 2024.
VERISSIMO, M. et al. A escola, seus dilemas e conflitos: práticas de pesquisa e produção do conhecimento no âmbito do Ensino Médio. In: MAIA, B.; FILPO, K.; VERISSIMO, M. (org.). Administração de conflitos no espaço escolar: estudos interdisciplinares. Rio de Janeiro: Autografia, 2019. p. 101-104.
VERISSIMO, M. Políticas educacionais e saúde mental: uma abordagem psicossocial. Revista PIBIC Ensino Médio, Brasília, 2021.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Marcos Verissimo, Talitha Mirian do Amaral Rocha, Roberto Kant de Lima
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Ao publicarem nesta revista, os autores concordam em manter os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a licença Creative Commons Atribuição-NãoComercial-SemDerivações 4.0 Internacional.