Conflicts and dialogues

podcast production as a practice of research and popularization of knowledge

Authors

  • Marcos Verissimo Universidade Federal Fluminense
  • Talitha Mirian do Amaral Rocha Universidade Federal Fluminense
  • Roberto Kant de Lima Universidade Federal Fluminense

DOI:

https://doi.org/10.14393/REE-v23n12024-68146

Keywords:

Popularization of Science, School Research Laboratory, Conflict Management, Social Technologies

Abstract

The podcast “Conflicts and Dialogues: school researches” is the result of the project entitled “Sciences Fair as a space to make explicit and to discuss conflicts management processes in a multidisciplinary perspective”. It was organized and conducted by researchers from the Institute for Comparative Studies on the management of conflicts (INCT-InEAC) of the Federal Fluminense University, with CNPq financial support through the call “Science Fairs and Scientific Exhibitions”. The project was approved by the end of 2019, and carried out in 2020 and 2021. The purpose of this article is to analyze some of the results achieved so far, taking the perspective of social sciences as a reference, especially anthropology.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Marcos Verissimo, Universidade Federal Fluminense

PhD in Anthropology, Universidade Federal Fluminense, State of Rio de Janeiro, Brazil; professor at the Fluminense Federal University, State of Rio de Janeiro, Brazil; researcher linked to INCT-InEAC; CNPq PDJ postdoc scholarship.

Talitha Mirian do Amaral Rocha, Universidade Federal Fluminense

PhD in Anthropology, Fluminense Federal University, State of Rio de Janeiro, Brazil; researcher linked to INCT-InEAC; CAPES/PPGJS-UFF postdoc scholarship.

Roberto Kant de Lima, Universidade Federal Fluminense

PhD in Anthropology, Harvard University, United States; professor at the Fluminense Federal University, Rio de Janeiro, Brazil; coordinator of INCT-InEAC; researcher 1-A at CNPq; scientist in the “Scientists of Our State” Program, FAPERJ.

References

DEMO, P. Argumento de autoridade X autoridade do argumento: interfaces da cidadania e da epistemologia. Rio de Janeiro: Tempo Brasileiro, 2005.

KNOLLER, G. Escola e sociedade: para uma melhor compreensão da relação entre sucesso escolar e planejamento de vida. Revista PIBIC Ensino Médio, Brasília, 2021.

LENOIR, R. Objeto sociológico e problema social. In: CHAMPAGNE, P. et al. (org.). Iniciação à prática sociológica. Petrópolis: Vozes, 1998. p. 59-106.

KANT DE LIMA, R. Ensaios de antropologia e direito. Rio de Janeiro: Lumen Júris, 2008.

KANT DE LIMA, R. Prefácio. In: MAIA, B.; FILPO, K.; VERÍSSIMO, M. (org.). Administração de conflitos no espaço escolar: estudos interdisciplinares. Rio de Janeiro: Autografia, 2019. p. 11-12.

KANT DE LIMA, R.; LOBO, M. Fazendo (a) sociedade: contribuições das ciências sociais em tempos inquietantes. Rio de Janeiro: Autografia, 2022.

LOBÃO, R. Cosmologias políticas do neocolonialismo: como uma política pública pode se transformar em uma política do ressentimento. Niterói: EDUFF, 2010.

MAIA, B.; FILPO, K.; VERÍSSIMO, M. (org.). Administração de conflitos no espaço escolar: estudos interdisciplinares. Rio de Janeiro: Autografia, 2019.

MATTA, R. Carnavais, malandros e heróis: para uma sociologia do dilema brasileiro. Rio de Janeiro: Zahar, 1979.

MENDES, R. L. T. Igualdade à brasileira: cidadania como instituto jurídico no Brasil. In: AMORIM, M. S.; LIMA, R. K.; MENDES, R. L. T. Ensaios sobre a igualdade jurídica: acesso à justiça criminal e direitos de cidadania no Brasil. Rio de Janeiro: Lúmen Júris, 2005. p. 1-33.

OLIVEIRA, T. As guerras contra a desinformação. In: LIMA, R. K.; LOBO, M. Fazendo (a) sociedade: contribuições das ciências sociais em tempos inquietantes. Rio de Janeiro: Autografia, 2022. p. 81-85.

OLIVEIRA, T. Como enfrentar a desinformação científica? Desafios sociais, políticos e jurídicos intensificados no contexto da pandemia. Liinc em Revista, Rio de Janeiro, v. 16, n. 2, 2020. DOI 10.18617/liinc.v16i2.5374. Disponível em: https://revista.ibict.br/liinc/article/view/5374. Acesso em: 3 abr. 2024.

SANTOS, J. (org.). Cotas nas universidades: análises dos processos de decisão. Salvador: CEAO, 2012.

SENKEVICS, A. S. A expansão recente do ensino superior: cinco tendências de 1991 a 2020. Cadernos de Estudos e Pesquisas em Políticas Educacionais, Brasília, v. 3, n. 4, p. 199-246, 2021. DOI 10.24109/27635139.ceppe.v3i4.4892. Disponível em: https://cadernosdeestudos.inep.gov.br/ojs3/index.php/cadernos/article/view/4892#:~:text=Elencamos%20cinco%20tend%C3%AAncias%20principais%3A%20democratiza%C3%A7%C3%A3o,a%20dist%C3%A2ncia%20e%20estratifica%C3%A7%C3%A3o%20horizontal. Acesso em: 3 abr. 2024.

SOUSA, L. FavelAção: experiências de letramento midiático através da pesquisa-ação. Dissertação (Mestrado em Comunicação Social) – Programa de Pós-Graduação em Comunicação, Universidade Federal Fluminense, Niterói, 2019. Disponível em: https://app.uff.br/riuff/handle/1/15300. Acesso em: 3 abr. 2024.

VERISSIMO, M. Batendo de frente na escola: uma abordagem antropológica sobre conflitos na escola pública fluminense. Revista Perspectiva, Florianópolis, v. 37, n. 1, p. 230-250, 2019. DOI 10.5007/2175-795x.2019.e51693. Disponível em: http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-54732019000100229. Acesso em: 3 abr. 2024.

VERISSIMO, M. et al. A escola, seus dilemas e conflitos: práticas de pesquisa e produção do conhecimento no âmbito do Ensino Médio. In: MAIA, B.; FILPO, K.; VERISSIMO, M. (org.). Administração de conflitos no espaço escolar: estudos interdisciplinares. Rio de Janeiro: Autografia, 2019. p. 101-104.

VERISSIMO, M. Políticas educacionais e saúde mental: uma abordagem psicossocial. Revista PIBIC Ensino Médio, Brasília, 2021.

Published

2024-06-07

How to Cite

VERISSIMO, M.; ROCHA, T. M. do A.; LIMA, R. K. de. Conflicts and dialogues: podcast production as a practice of research and popularization of knowledge. Revista Em Extensão, Uberlândia, v. 23, n. 1, p. 62–82, 2024. DOI: 10.14393/REE-v23n12024-68146. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/revextensao/article/view/68146. Acesso em: 21 nov. 2024.

Issue

Section

Relatos de Experiência