Science is pop

actions to popularize science in different spaces

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14393/REE-v22n22023-68063

Keywords:

Scientific popularization, Scientific divulgation, Science education, Active methodologies, Formal, non-formal, and informal teaching spaces

Abstract

To celebrate the 19th National Science and Technology Week (NSTW), various activities were organized in different settings, targeting the local community as well as the students in both basic and higher education. These events unfolded across virtual spaces (round-table discussions), formal environments (basic education schools), and non-formal settings (art galleries and public squares). The project, through interactive exhibitions, lectures, and hands-on activities, has successfully broken down barriers between science and society, fostering public engagement in all of the offerings. Sensitizing individuals to the value of knowledge proves challenging, particularly in a country where access to education is limited. NSTW serves as an opportunity to bring science closer to diverse audiences. In this context, the decentralized approach of offering activities in various spaces allows for a broader reach across society, solidifying scientific popularization as a tool to spark interest in science and inspire teenagers to consider careers in scientific and technological fields.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Andreia Juliana Rodrigues Caldeira, Universidade Estadual de Goiás

PhD in Agronomy from the Federal University of Goiás, Brazil; post-doctoral internship at the University of Porto, Portugal; professor at the State University of Goiás, Brazil.

Rosalia Santos Amorim Jesuino, Universidade Federal de Goiás

PhD in Molecular Biology from the University of Brasília, Brazil; professor at the Federal University of Goiás, Brazil.

Talita Ferreira Marques Aguiar, Columbia Center for Translational Immunology - Columbia University Medical Center

PhD in molecular oncology from the A.C Camargo Cancer Center, São Paulo, Brazil; with a sandwich period at Texas Childrens' Hospital, United States; post-doctoral internship at the University of São Paulo, Brazil; associate researcher at NYU Langone Health, United States.

Hermógenes David de Oliveira, Universidade Federal do Ceará

PhD in Biochemistry from the Federal University of Ceará, Brazil; professor at the Federal University of Ceará, Brazil; researcher at the Medicinal Chemistry Laboratory of the Medicines Research and Development Center, Ceará, Brazil.

References

BARATA, G. Em revisão: o impacto da produção científica brasileira para o Brasil. Ciência e Cultura, São Paulo, v. 67, n. 4, p. 6-8, 2015. DOI 10.21800/2317-66602015000400003. Disponível em: http://cienciaecultura.bvs.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0009-67252015000400003. Acesso em: 9 jan. 2023.

BUENO, W. C. Comunicação científica e divulgação científica: aproximações e rupturas conceituais. Informação & Informação, Londrina, v. 15, n. 1, p. 1-12, 2010. DOI 10.5433/1981-8920.2010v15nesp.p. Disponível em: https://brapci.inf.br/index.php/res/v/33484. Acesso em: 13 jan. 2023.

CALDEIRA, A. J. R.; SANTOS, M. J. Uso da história em quadrinhos como ferramenta de divulgação do conhecimento sobre Anisakis spp. e formas de prevenção da anisaquíase, em evento de divulgação científica. Revista Eletrônica de Comunicação, Informação & Inovação em Saúde, Rio de Janeiro, v. 16, n. 3, p. 686-703, 2022. DOI 10.29397/reciis.v16i3.2461. Disponível em: https://www.reciis.icict.fiocruz.br/index.php/reciis/article/view/2461. Acesso em: 11 jan. 2023.

CALDEIRA, A. J. R.; CALAÇA, F. J. S.; AYRES, F. M. F. A arte científica como

ferramenta na divulgação científica. In: PAULA, J. A. M.; AMARAL, V. C. S. (coord.). Métodos e técnicas aplicados na pesquisa interdisciplinar em saúde. Anápolis: Editora UEG, 2022. p. 535-552. Disponível em: https://cdn.ueg.edu.br/source/universidade_estadual_de_goias_306/noticias/59227/2022_Ebook_metodos_e_tecnicas_aplicados_na_pesquisa.pdf. Acesso em: 9 jan. 2023.

CASCAIS, M. D. G. A.; TERÁN, A. F. Educação formal, informal e não formal em ciências. Ciência em Tela, Rio de Janeiro, v. 7, n. 2, 2014. Disponível em: http://www.cienciaemtela.nutes.ufrj.br/artigos/0702enf.pdf. Acesso em: 9 jan. 2023.

DANTAS, E. F. et al. Espaços não formais de ensino: possibilidades de divulgação científica e formação emancipatória. South American Journal of Basic Education, Technical and Technological, Rio Branco, v. 8, n. 2, p. 594-612, 2021. Disponível em: https://periodicos.ufac.br/index.php/SAJEBTT/article/view/4733/3141. Acesso em: 3 jan. 2023.

DIAS, D. F. et al. A educação nos espaços formais, não formais e informais no processo de ensino-aprendizagem. Intercursos, Ituiutaba, v. 16, n. 1, p. 13-18, 2017. Disponível em: https://revista.uemg.br/index.php/intercursosrevistacientifica/article/view/3664. Acesso em: 11 jan. 2023.

DINIZ, L. F. A. C.; SOUSA, G. M. C.; SOUZA, D. M. O. R. As instituições de ensino superior e seus interlocutores quanto à percepção nas ações extensionistas. Revista de Educação Popular, Uberlândia, v. 20, n. 1, p. 140-159, 2021. DOI 10.14393/REP-2021-54250. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/reveducpop/article/view/54250. Acesso em: 11 jan. 2023.

FERREIRA, L. C. et al. Desenvolvimento e utilização do jogo VetParasitoQuiz como estratégia de ensino gamificada para o ensino de Parasitologia Veterinária. Principia, João Pessoa, v. 1, n. 49, p. 114, 2020. DOI 10.18265/1517-03062015v1n49p114-121. Disponível em: https://periodicos.ifpb.edu.br/index.php/principia/article/viewFile/3854/1349#:~:text=Atrav%C3%A9s%20do%20desenvolvimento%20e%20utiliza%C3%A7%C3%A3o,conhecimentos%2C%20estimular%20a%20busca%20por. Acesso em: 3 jan. 2023.

GUIMARÃES, M.; VASCONCELLOS, M. M. N. Relações entre educação ambiental e educação em ciências na complementaridade dos espaços formais e não formais de educação. Educar em Revista, Curitiba, n. 27, p. 147-162, 2006. DOI 10.1590/S0104-40602006000100010. Disponível em: https://www.scielo.br/j/er/a/p8y9Hr36xKxzYYLhGn4rG3q/abstract/?lang=pt. Acesso em: 9 jan. 2023.

HOUAISS, A. Dicionário Houaiss da Língua Portuguesa. Rio de Janeiro: Editora Objetiva, 2001.

LAFOLLETTE, M. Popularization of science. In: SLOTTEN, H. R. (org.). The Oxford encyclopedia of the history of american science, medicine, and technology. Oxford: University Press, 2014. Disponível em: https://www.oxfordreference.com/display/10.1093/acref/9780199766666.001.0001/acref-9780199766666. Acesso em: 9 jan. 2023.

MCTIC. Ministério da Ciência, Tecnologia e Inovação e Comunicações. 20ª Semana Nacional de Ciência & Tecnologia. Disponível em: https://semanact.mcti.gov.br/. Acesso em: 9 jan. 2023.

MONTEIRO, M. Contribuições de uma farmácia universitária na semana nacional de ciências e tecnologia. Interfaces, Belo Horizonte, v. 7, n. 1, p. 366-376, 2019. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/revistainterfaces/article/view/19072. Acesso em: 11 jan. 2023.

MOREIRA, I. C. A inclusão social e a popularização da ciência e tecnologia no Brasil. Inclusão social, Brasília, v. 1, n. 2, p. 11-16 2006. Disponível em: https://revista.ibict.br/inclusao/article/view/1512. Acesso em: 9 jan. 2023.

MYERS, G. Discourse studies of scientific popularization: questioning the boundaries. Discourse studies, Lancaster, v. 5, n. 2, p. 265-279, 2003. DOI 10.1177/1461445603005002. Disponível em: https://journals.sagepub.com/doi/10.1177/1461445603005002006. Acesso em: 9 jan. 2023.

PEIXOTO, J. V. O.; FREITAS, S. R. S. Atividades lúdicas para a divulgação científica e o ensino de biologia em ambientes extraclasse. Educere, Umuarama, v. 23, n. 2, p. 529-546, 2023. DOI 10.25110/educere.v23i2.2023-001. Disponível em: https://ojs.revistasunipar.com.br/index.php/educere/article/view/10382. Acesso em: 3 jan. 2023.

RAZUCK, F. B.; RAZUCK, R. C. R. Seriam as exposições da Semana Nacional de Ciência e Tecnologia museológicas? Latin American Journal of Development, [s. l.], v. 2, n. 5, p. 177-185, 2020. DOI 10.46814/lajdv2n5-005. Disponível em: https://ojs.latinamericanpublicacoes.com.br/ojs/index.php/jdev/article/view/63. Acesso em: 9 jan. 2023.

ROCHA, J. C.; ROCHA, L. C.; ROCHA, D. A. B. F. Ciência para redução das desigualdades: relato de experiência da SNCT do distrito criativo do Pelourinho. Revista Mbote, Salvador, v. 1, n. 1, p. 124-140, 2020. DOI 10.47551/mbote.v1i1.9386. Disponível em: https://www.revistas.uneb.br/index.php/mbote/article/view/9386. Acesso em: 9 jan. 2023.

SANTOS, S.; TERÁN, A. O uso da expressão espaços não formais no ensino de ciências. Revista Areté, Manaus, v. 6, n. 11, p. 1-15, 2017. Disponível em: https://periodicos.uea.edu.br/index.php/arete/article/view/68. Acesso em: 9 jan. 2023.

SOUSA, R. C. et al. #CiênciaÚtil: Semana Nacional de Ciência e Tecnologia em escolas do campo. Revista Brasileira de Educação do Campo, Tocantinópolis, v. 4, 2019. DOI 10.20873/uft.rbec.v4e6110. Disponível em: https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/campo/article/view/6110. Acesso em: 9 jan. 2023.

Published

2023-12-22

How to Cite

CALDEIRA, A. J. R.; SANTOS AMORIM JESUINO, R.; FERREIRA MARQUES AGUIAR, T.; OLIVEIRA, H. D. de. Science is pop: actions to popularize science in different spaces. Revista Em Extensão, Uberlândia, v. 22, n. 2, p. 97–112, 2023. DOI: 10.14393/REE-v22n22023-68063. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/revextensao/article/view/68063. Acesso em: 24 nov. 2024.