Science in the Park

science exhibit in the city of Mossoro and region

Authors

  • Subênia Karine de Medeiros Universidade Federal Rural do Semi-Árido
  • Gustavo de Oliveira Gurgel Rebouças Universidade Federal Rural do Semi-Árido https://orcid.org/0000-0002-9162-9597
  • Késia Kelly Vieira de Castro Universidade Federal Rural do Semi-Árido
  • Jusciane da Costa e Silva Universidade Federal Rural do Semi-Árido

DOI:

https://doi.org/10.14393/REE-v23n12024-68061

Keywords:

Science Exhibition, Scientific Education, Public Spaces

Abstract

Working the instruction of science in public spaces is a challenge that has been accepted by many education and research institutions. Particularly the universities, which take on the task of popularizing scientific knowledge in shifting outside their walls, and create non-formal educational spaces through extension activities. Therefore, the necessity to highlight activities that spread the findings of scientific research is an undeniable agenda for a society that searches for information and values scientific knowledge. To that end, the project Science in the Park has been developing scientific education and scientific popularization  activities in non-formal educational spaces in the cities of Rio Grande do Norte, making possible the discernment and appreciation of science through promoting science exhibitions, workshops, and exposures in the most diverse scientific areas. In spaces mostly used for leisure, the project gathers academic community, researchers and civil society in the creation of environments that allow observing, questioning, experimentation and understanding of topics that lead to the solidity and security of scientific advances and discoveries.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Subênia Karine de Medeiros, Universidade Federal Rural do Semi-Árido

PhD in Physics, Federal University of Rio Grande do Norte, State of Rio Grande do Norte, Brazil; professor at the Federal Rural University of Semi-Árido, State of Rio Grande do Norte, Brazil.

Gustavo de Oliveira Gurgel Rebouças, Universidade Federal Rural do Semi-Árido

PhD in Physics, Federal University of Rio Grande do Norte, State of Rio Grande do Norte, Brazil; post-doctoral internship at the same institution; professor at the Federal Rural University of Semi-Árido, State of Rio Grande do Norte, Brazil.

Késia Kelly Vieira de Castro, Universidade Federal Rural do Semi-Árido

PhD in Chemistry, Federal University of Rio Grande do Norte, State of Rio Grande do Norte, Brazil; professor at the Federal Rural University of Semi-Árido, State of Rio Grande do Norte, Brazil.

Jusciane da Costa e Silva, Universidade Federal Rural do Semi-Árido

PhD in Physics, Federal University of Ceará, State of Ceará, Brazil; professor at the Federal Rural University of Semi-Árido, State of Rio Grande do Norte, Brazil.

References

ALVES, R. Filosofia da ciência: introdução ao jogo e suas regras. São Paulo: Edições Loyola, 2000.

BOURDIEU, P. Coisas ditas. São Paulo: Brasiliense, 2004.

BRASIL. [Constituição (1988)]. Constituição da República Federativa do Brasil. Brasília, DF: Senado Federal, 1988. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/constituicao/constituicao.htm. Acesso em: 21 ago. 2022.

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília, 2018. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/. Acesso em: 24 jan. 2023.

GONÇALVES, N. G. Princípio da indissociabilidade entre ensino, pesquisa e extensão: desafios e possibilidades. In: GONÇALVES, N. G.; QUIMELLI, G. A. S. (org.). Princípios da extensão universitária: contribuições para uma discussão necessária. Curitiba: CRV, 2016. p. 1229-1256.

NASCIMENTO, S. S. Protagonismo juvenil e inovação no desenvolvimento de projetos educativos. In: MOURA, M. A. (org.). Educação científica e cidadania: abordagens teóricas e metodológicas para a formação de pesquisadores juvenis. Belo Horizonte: Editora da UFMG, 2012. p. 39-46. Disponível em: https://ufmg.br/proex/cpinfo/educacao/docs/livro.pdf. Acesso em: 24 jan. 2024.

OLIVEIRA, M. K. Vygotsky: aprendizado e desenvolvimento: um processo sócio-histórico. São Paulo: Scipione, 1997.

SAGAN, C. O mundo assombrado pelos demônios. São Paulo: Companhia de Bolso, 2006.

SILVEIRA, R. M. C. F.; BAZZO, W. Ciência, tecnologia e suas relações sociais: a percepção de geradores de tecnologia e suas implicações na educação tecnológica. Ciência & Educação, Bauru, v. 15, n. 3, p. 681-694, 2009. DOI 10.1590/S1516-73132009000300014. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ciedu/a/mzxknTRyQvxGrsQbSNwXgHt/abstract/?lang=pt. Acesso em: 11 jan. 2023.

VOLP. Vocabulário Ortográfico da Língua Portuguesa. 2021. Disponível em: https://www.academia.org.br/nossa-lingua/sobre-novas-palavras. Acesso em: 7 set. 2022.

WOLPERT, L. The unnatural nature of science. European Review, Massachusetts, v. 21, p. 9-13, 2013. DOI 10.1017/S1062798713000239. Disponível em: https://www.cambridge.org/core/journals/european-review/article/unnatural-nature-of-science/2B149DE83F0BCF1A21FC6C8B2658D4BF. Acesso em: 24 jan. 2023.

Published

2024-06-07

How to Cite

MEDEIROS, S. K. de; REBOUÇAS, G. de O. G.; CASTRO, K. K. V. de; SILVA, J. da C. e. Science in the Park: science exhibit in the city of Mossoro and region. Revista Em Extensão, Uberlândia, v. 23, n. 1, p. 97–112, 2024. DOI: 10.14393/REE-v23n12024-68061. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/revextensao/article/view/68061. Acesso em: 21 nov. 2024.

Issue

Section

Relatos de Experiência

Most read articles by the same author(s)