Science in the Park
science exhibit in the city of Mossoro and region
DOI:
https://doi.org/10.14393/REE-v23n12024-68061Keywords:
Science Exhibition, Scientific Education, Public SpacesAbstract
Working the instruction of science in public spaces is a challenge that has been accepted by many education and research institutions. Particularly the universities, which take on the task of popularizing scientific knowledge in shifting outside their walls, and create non-formal educational spaces through extension activities. Therefore, the necessity to highlight activities that spread the findings of scientific research is an undeniable agenda for a society that searches for information and values scientific knowledge. To that end, the project Science in the Park has been developing scientific education and scientific popularization activities in non-formal educational spaces in the cities of Rio Grande do Norte, making possible the discernment and appreciation of science through promoting science exhibitions, workshops, and exposures in the most diverse scientific areas. In spaces mostly used for leisure, the project gathers academic community, researchers and civil society in the creation of environments that allow observing, questioning, experimentation and understanding of topics that lead to the solidity and security of scientific advances and discoveries.
Downloads
References
ALVES, R. Filosofia da ciência: introdução ao jogo e suas regras. São Paulo: Edições Loyola, 2000.
BOURDIEU, P. Coisas ditas. São Paulo: Brasiliense, 2004.
BRASIL. [Constituição (1988)]. Constituição da República Federativa do Brasil. Brasília, DF: Senado Federal, 1988. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/constituicao/constituicao.htm. Acesso em: 21 ago. 2022.
BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília, 2018. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/. Acesso em: 24 jan. 2023.
GONÇALVES, N. G. Princípio da indissociabilidade entre ensino, pesquisa e extensão: desafios e possibilidades. In: GONÇALVES, N. G.; QUIMELLI, G. A. S. (org.). Princípios da extensão universitária: contribuições para uma discussão necessária. Curitiba: CRV, 2016. p. 1229-1256.
NASCIMENTO, S. S. Protagonismo juvenil e inovação no desenvolvimento de projetos educativos. In: MOURA, M. A. (org.). Educação científica e cidadania: abordagens teóricas e metodológicas para a formação de pesquisadores juvenis. Belo Horizonte: Editora da UFMG, 2012. p. 39-46. Disponível em: https://ufmg.br/proex/cpinfo/educacao/docs/livro.pdf. Acesso em: 24 jan. 2024.
OLIVEIRA, M. K. Vygotsky: aprendizado e desenvolvimento: um processo sócio-histórico. São Paulo: Scipione, 1997.
SAGAN, C. O mundo assombrado pelos demônios. São Paulo: Companhia de Bolso, 2006.
SILVEIRA, R. M. C. F.; BAZZO, W. Ciência, tecnologia e suas relações sociais: a percepção de geradores de tecnologia e suas implicações na educação tecnológica. Ciência & Educação, Bauru, v. 15, n. 3, p. 681-694, 2009. DOI 10.1590/S1516-73132009000300014. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ciedu/a/mzxknTRyQvxGrsQbSNwXgHt/abstract/?lang=pt. Acesso em: 11 jan. 2023.
VOLP. Vocabulário Ortográfico da Língua Portuguesa. 2021. Disponível em: https://www.academia.org.br/nossa-lingua/sobre-novas-palavras. Acesso em: 7 set. 2022.
WOLPERT, L. The unnatural nature of science. European Review, Massachusetts, v. 21, p. 9-13, 2013. DOI 10.1017/S1062798713000239. Disponível em: https://www.cambridge.org/core/journals/european-review/article/unnatural-nature-of-science/2B149DE83F0BCF1A21FC6C8B2658D4BF. Acesso em: 24 jan. 2023.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Subênia Karine de Medeiros, Gustavo de Oliveira Gurgel Rebouças, Késia Kelly Vieira de Castro, Jusciane da Costa e Silva
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Ao publicarem nesta revista, os autores concordam em manter os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a licença Creative Commons Atribuição-NãoComercial-SemDerivações 4.0 Internacional.