Emergency remote teaching carried out in the indirect restorations and implants supported in the COVID-19 pandemic extension project

an experience report

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14393/REE-v22n12023-67747

Keywords:

Prostheses and implants, Distance learning, Social isolation, COVID-19 pandemic

Abstract

This text reports synchronous and asynchronous activities of Emergency Remote Teaching, developed in the Extension Project Dento and Implant Supported Indirect Restorations using the Microsoft Teams Platform. This Extension Project performs restorative clinical treatment on natural teeth and dental implants in patients seeking care at UFMG. Undergraduate students, postgraduate assistants, and professors in the areas of Dentistry and Dental Prosthesis of the Department of Restorative Dentistry were responsible for carrying out the provision of service, considering they understood that the treatment using dental implants had provided individuals with a partial or total absence of teeth the restoration of oral health, restoring masticatory function and aesthetics, thus offering greater comfort and quality of life. Clinical activities were face-to-face until 2019. However, due to the COVID-19 pandemic, activities were transferred to Emergency Remote Teaching using the Microsoft Teams Platform. Twelve e-books were written and published with themes related to a prosthesis in the Brazilian Chamber of Books. The activities carried out provided the dissemination of new information on oral health for students and patients of the Faculty of Dentistry at UFMG, encompassing the concept of dialogic interaction with society.

 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Gabriela da Silva Chagas, Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho

Master degree student at the São Paulo State University Júlio de Mesquita Filho, São José dos Campos, State of São Paulo, Brazil.

Herbert Haueisen Sander, Universidade Federal de Minas Gerais

PhD in Dentistry, Federal University of Minas Gerais, State of Minas Gerais, Brazil; associate professor at the same institution.

Walison Arthuso Vasconcellos, Universidade Federal de Minas Gerais

PhD in Restorative Dentistry, Paulista State University Júlio de Mesquita Filho, State of São Paulo, Brazil; postdoctoral internship, Federal University of Minas Gerais, State of Minas Gerais, Brazil; associate professor at the same institution.

Ricardo Rodrigues Vaz, Universidade Federal de Minas Gerais

PhD in Dental Materials, State University of Campinas, State of São Paulo, Brazil; associate professor, Federal University of Minas Gerais, State of Minas Gerais, Brazil.

References

ARAÚJO, P. V. et al. Estratégias do Departamento de Odontologia Restauradora para capacitação de seu corpo docente diante da pandemia. Docência do Ensino Superior, Belo Horizonte, v. 10, p. 1-16, 2020. DOI 10.35699/2237-5864.2020.24770. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/article/view/24770. Acesso em: 26 abr. 2023.

ARRUDA, E. P. Educação remota emergencial: elementos para políticas públicas na educação brasileira em tempos de Covid-19. EmRede: Revista de Educação a Distância, Porto Alegre, v. 7, n. 1, p. 257-275, 2020. Disponível em: https://www.aunirede.org.br/revista/index.php/emrede/article/view/621. Acesso em: 26 abr. 2023.

BOLETIM UFMG. Boletim nº 2.092, ano 46, edição especial, 17 jul. 2020. Disponível em: https://ufmg.br/storage/5/0/a/1/50a1e9271605233b2f3d585e0cac0651_15949090981489_1898247473.pdf. Acesso em: 26 abr. 2023.

BRASIL. Ministério da Educação. Resolução CNE/CES nº 7, de 18 de dezembro de 2018. Estabelece as Diretrizes para a Extensão na Educação Superior Brasileira e regimenta o disposto na Meta 12.7 da Lei nº 13.005/2014, que aprova o Plano Nacional de Educação - PNE 2014-2024 e dá outras providências. Disponível em: https://normativasconselhos.mec.gov.br/normativa/view/CNE_RES_CNECESN72018.pdf. Acesso em: 17 set. 2022.

FADEL, C. B. et al. O impacto da extensão universitária sobre a formação acadêmica em Odontologia. Interface, Botucatu, v. 17, n. 47, p. 937-946, 2013. DOI 10.1590/1807-57622013.3811. Disponível em: https://repositorio.unesp.br/handle/11449/109597. Acesso em: 26 abr. 2023.

FORPROEX. Diretrizes para ações de Extensão Universitária. Política Nacional de Extensão Universitária. Manaus, 2012. Disponível em: https://proex.ufsc.br/files/2016/04/Pol%C3%ADtica-Nacional-de-Extens%C3%A3o-Universit%C3%A1ria-e-book.pdf. Acesso em: 26 abr. 2023.

MELO, C. B. et al. A extensão universitária no Brasil e seus desafios durante a pandemia da COVID-19. Research, Society and Development, Vargem Grande Paulista, v. 10, n. 3, p. 1-12, 2021. DOI 10.33448/rsd-v10i3.12991. Disponível em: https://rsdjournal.org/index.php/rsd/article/view/12991. Acesso em: 26 abr. 2023.

MOIMAZ, S. A. S. et al. Extensão universitária como ferramenta geradora de ensino-aprendizagem e produtora de pesquisa. Conexão UEPG, Ponta Grossa, v. 11, n. 2, 2015. Disponível em: https://revistas.uepg.br/index.php/conexao/article/view/6875. Acesso em: 26 abr. 2023.

OLIVEIRA, M. F.; DEGGAU, R. B. A extensão universitária no curso de Odontologia durante a pandemia do COVID-19: um relato de experiência. Extensão em Foco, Palotina, n. 23 (especial), p. 466-476, 2021. DOI 10.5380/ef.v0i20. Disponível em: https://revistas.ufpr.br/extensao/article/view/80600/pdf. Acesso em: 26 abr. 2023.

ORTEGA, E. et al. Tratamento com implantes dentários pós-extração. Brazilian Journal of Implantology and Health Sciences, Macapá, v. 2, n. 3, p. 49-63, 2020. DOI 10.36557/2674-8169.2020v2n3p49-63. Disponível em: https://bjihs.emnuvens.com.br/bjihs/article/view/37. Acesso em: 26 abr. 2023.

PIVETTA, H. M. F. et al. Ensino, pesquisa e extensão universitária: em busca de uma integração efetiva. Linhas Críticas, Brasília, v. 16, n. 31, p. 377–390, 2010. DOI 10.26512/lc.v16i31.3634. Disponível em: https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/3634. Acesso em: 26 abr. 2023.

PIZZOLATO, G.; DUTRA, M. J.; CORRALO, D. J. A extensão universitária na formação do cirurgião-dentista. Revista da ABENO, Porto Alegre, v. 21, n. 1, p. 974, 2021. DOI 10.30979/revabeno.v21i1.974. Disponível em: https://revabeno.emnuvens.com.br/revabeno/article/view/974. Acesso em: 26 abr. 2023.

STRINGHINI, M. L. F. et al. Ensino remoto emergencial: implantação e resultados na percepção de estudantes universitários. Research, Society and Development, Vargem Grande Paulista, v. 10, n. 9, 2021. DOI 10.33448/rsd-v10i9.17744. Disponível em: https://rsdjournal.org/index.php/rsd/article/view/17744. Acesso em: 26 abr. 2023.

SILVA, A. C. O.; SOUSA, S. A.; MENEZES, J. B. F. O ensino remoto na percepção discente: desafios e benefícios. Dialogia, São Paulo, n. 36, p. 298-315, 2020. DOI 10.5585/dialogia.n36.18383. Disponível em: https://periodicos.uninove.br/dialogia/article/view/18383/8717. Acesso em: 26 abr. 2023.

TRIBST, J. P. M. et al. Conceitos de prótese sobre implante. Paraná: Atena Editora, 2021. p. 1-87.

Published

2023-06-26

How to Cite

CHAGAS, G. da S.; SANDER, H. H.; VASCONCELLOS, W. A.; VAZ, R. R. Emergency remote teaching carried out in the indirect restorations and implants supported in the COVID-19 pandemic extension project: an experience report. Revista Em Extensão, Uberlândia, v. 22, n. 1, p. 184–194, 2023. DOI: 10.14393/REE-v22n12023-67747. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/revextensao/article/view/67747. Acesso em: 27 jul. 2024.

Issue

Section

Relatos de Experiência