Language education and the Sustainable Development Goals

contributions from a plurilingual experience for UN 2030 Agenda

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14393/REE-v22n12023-66918

Keywords:

Education, SDG, Plurilingualism, Diversity, Outreach programs

Abstract

“Adolescentes Poliglotas” outreach project aims to develop a plurilingual attitude in the participants, in order to contribute to the participating teenager’s language education as regards linguistic diversity. Based on the Sustainable Development Goals (SDGs) of the United Nations (UN) Agenda 2030, this article aims to present an analysis of the teaching material and the participants' experience. A survey of thematic activities related to the 17 SDGs was carried out. In addition to the description of the activities and the report on what was carried out during the first half of 2022, this work presents a reflection on possible insertions of the SDG theme in the project in future editions. It was possible to identify the presence of SDGs 5, 10, 11, 12 and 13 in specific activities and the relevance of the project to SDG 4. The analysis also shows that there are possibilities for expanding and deepening the treatment of SDGs in the specific context of “Adolescentes Poliglotas” course.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Marco Antônio Nunes Júnior, Universidade Federal de Uberlândia

Undergraduated in Letters, Federal University of Uberlândia, State of Minas Gerais, Brazil; member of the Internationalization Program (ProInt).

Kássia Gonçalves Arantes, Universidade Federal de Uberlândia

PhD student in Linguistic Studies, Federal University of Uberlândia, State of Minas Gerais, Brazil; teacher at the Basic Education School of that institution.

Maíra Sueco Maegava Córdula, Universidade Federal de Uberlândia

PhD in Linguistics and Portuguese Language, Paulista State University Júlio de Mesquita Filho, State of São Paulo, Brazil; professor at the Institute of Letters and Linguistics, Federal University of Uberlândia, State of Minas Gerais, Brazil.

Sabrina França de Castro, Universidade Federal de Uberlândia

Undergraduate student in Literature, Federal University of Uberlândia, State of Minas Gerais, Brazil.

References

BROCH, I. K. Ações de promoção da pluralidade linguística em contextos escolares. 2014. 265 f. (Tese de Doutorado em Estudos da Linguagem) – Programa de Pós-Graduação em Letras, Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2014. Disponível em: https://lume.ufrgs.br/handle/10183/102190. Acesso em: 2 set. 2022.

FÉLIX, M. UFU é bem avaliada quanto ao cumprimento de objetivos de desenvolvimento sustentável, de acordo com ranking. UFU, Uberlândia, 28 abril de 2022. Disponível em: https://comunica.ufu.br/noticia/2022/04/ufu-e-bem-avaliada-quanto-ao-cumprimento-de-objetivos-de-desenvolvimento-sustentavel. Acesso em: 2 set. 2022.

FÉLIX, M. UFU é segunda colocada entre as universidades brasileiras no combate à fome e nas ações climáticas. UFU, Uberlândia, 9 de maio de 2022. Disponível em: https://comunica.ufu.br/noticia/2022/05/ufu-e-segunda-colocada-entre-universidades-brasileiras-no-combate-fome-e-nas-acoes. Acesso em: 2 set. 2022.

LIBÓRIO, T. R. A importância dos ODS – Objetivos de Desenvolvimento Sustentável, no desafio da educação para os direitos humanos. RIDH, Bauru, v. 9, n. 1, p. 275-296, jan./jun. 2021. DOI: 10.5016/ridh.v9i1.52. Disponível em: https://www2.faac.unesp.br/ridh3/index.php/ridh/article/view/52. Acesso em: 2 set. 2022.

ONU. Organização das Nações Unidas. Agenda 2030 para o Desenvolvimento Sustentável. Brasília, 15 de setembro de 2015. Disponível em: https://brasil.un.org/pt-br/91863-agenda-2030-para-o-desenvolvimento-sustentavel. Acesso em: 11 ago. 2022.

PIMENTEL, G. S. R. O Brasil e os desafios da educação e dos educadores na agenda 2030 da ONU. Nova Paideia, Brasília, v. 1, n. 3, p. 22-33, 2019. DOI: 10.36732/riep.v1i3.36. Disponível em: https://ojs.novapaideia.org/index.php/RIEP/article/view/35. Acesso em: 11 ago. 2022.

SOUZA, V. V. S. Adolescentes Poliglotas em contexto remoto 2021-1. (Projeto de Extensão). Registro SIEX-UFU: 23061, 2021.

SOUZA, V. V. S. et al. Adolescentes Poliglotas. Apostila. Uberlândia, 2021.

UFU. Edital nº 06/2022. Uberlândia: PROPP, 2022. Disponível em: http://www.propp.ufu.br/editais/2022/04/edital-dirpe-no-62022. Acesso em: 30 ago. 2022.

UFU. Edital n° 07/2022. Uberlândia: PROPP, 2022. Disponível em: http://www.propp.ufu.br/editais/2022/04/edital-dirpe-no-72022. Acesso em: 30 ago. 2022.

UFU. Edital n° 08/2022. Uberlândia: PROPP, 2022. Disponível em: http://www.propp.ufu.br/editais/2022/04/edital-dirpe-no-82022. Acesso em: 30 ago. 2022.

UFU. Curso Sistema de Informação de Extensão - SIEX. Uberlândia: UFU, 2022. Disponível em: http://www.proexc.ufu.br/sites/proexc.ufu.br/files/media/document/apostila_curso_siex_2022_0.pdf. Acesso em: 26 ago. 2022.

UFU. Orientações gerais para elaboração de projetos pedagógicos de cursos de graduação. 3. ed. Uberlândia: PROGRAD/DIREN, 2021. Disponível em: http://www.prograd.ufu.br/central-de-conteudos/documentos/2017/02/orientacoes-gerais-para-elaboracao-de-projetos-pedagogicos. Acesso em: 26 ago. 2022.

UFU SUSTENTÁVEL. Implantado Comitê Gestor dos Objetivos de Desenvolvimento Sustentável. UFU Sustentável, Uberlândia, 16 de novembro de 2017. Disponível em: http://www.sustentavel.ufu.br/node/387. Acesso em: 2 set. 2022.

Published

2023-06-26

How to Cite

NUNES JÚNIOR, M. A.; ARANTES, K. G.; CÓRDULA, M. S. M.; CASTRO, S. F. de. Language education and the Sustainable Development Goals: contributions from a plurilingual experience for UN 2030 Agenda. Revista Em Extensão, Uberlândia, v. 22, n. 1, p. 22–41, 2023. DOI: 10.14393/REE-v22n12023-66918. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/revextensao/article/view/66918. Acesso em: 21 nov. 2024.