Promoting digital security
an experience report on the production of a children's book
DOI:
https://doi.org/10.14393/REE-v22n12023-66865Keywords:
Child Health, Social Networking, Screen time , CyberbullyingAbstract
Early, prolonged and unsupervised use of digital media in childhood harms children's healthy development. It is important to provide adequate and accessible guidelines on the risks of this exposure. Therefore, the present work aims to report the experiences of an extension project aimed at creating a children's book on children's safety in the digital environment. The work is developed in a multidisciplinary way and aims to create a children's book capable of promoting digital security through guidelines for parents and teaching children in a playful manner. For this, participants researched, discussed and adapted scientific content in a form accessible to the target audience. We observed that the multidisciplinary work brought positive results, as it maximized the accessibility of technical content and its transmission by using visual resources. Students were able to develop research, writing, multidisciplinary work skills and specific knowledge related to the topic. We hope that the book's distribution will raise awareness of the risks of children's exposure to digital media and serve as a tool for education and family interaction.
Downloads
References
BOZZA, T. C. L. et al. O uso da tecnologia nos tempos atuais: análise de programas de intervenção escolar na prevenção e redução da agressão virtual. 2016. Dissertação (Mestrado em Educação) – Faculdade de Educação, Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 2016. Disponível em: http://repositorio.unicamp.br/Acervo/Detalhe/971385. Acesso em: 27 maio 2021.
CARTER, B. et al. A meta-analysis of the effect of media devices on sleep outcomes. JAMA Pediatrics, [s. l.], v. 170, n. 12, p. 1202, 2016. DOI: 10.1001/jamapediatrics.2016.2341. Disponível em: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5380441/. Acesso em: 27 maio 2021.
CHOI, B. C. K.; PAK, A. W. P. Multidisciplinarity, interdisciplinarity and transdisciplinarity in health research, services, education and policy: definitions, objectives, and evidence of effectiveness. Clin. Invest. Med, Quebec, v. 29, n. 6, p. 351-364, 2006. Disponível em: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/17330451/. Acesso em: 4 jul. 2022.
COSTA, M. A. A ilustração editorial em suportes digitais: narrativas ilustradas em livros infantis. 2018. Dissertação (Mestrado em Design Gráfico) – Escola Superior de Artes Aplicadas, Faculdade de Arquitetura da Universidade de Lisboa, Lisboa, 2018. Disponível em: https://repositorio.ipcb.pt/handle/10400.11/6130. Acesso em: 27 maio 2021.
DESLANDES, S. F.; COUTINHO, T. O uso intensivo da internet por crianças e adolescentes no contexto da COVID-19 e os riscos para violências autoinflingidas. Ciência & Saúde Coletiva, Rio de Janeiro, v. 25, p. 2479-2486, 2020. DOI: 10.1590/1413-81232020256.1.11472020. Disponível em: https://www.scielo.br/j/csc/a/56TbmHfDsWJyK6DVJzjcHhp/?lang=pt. Acesso em: 27 maio 2021.
HELLER, E. A psicologia das cores: como as cores afetam a emoção e a razão. São Paulo: Olhares, 2022.
ITU. Guidelines for parents and educators on Child Online Protection. 2020. Disponível em: https://8a8e3fff-ace4-4a3a-a495-4ea51c5b4a3c.filesusr.com/ugd/24bbaa_f8a17ad2a3b94490add9a586ce4b6db8.pdf. Acesso em: 27 maio 2021.
KRISTO, A. S. et al. Technological devices and their effect on preschool children’s eating habits in communities of mixed socioeconomic status in Istanbul; a pilot cross - sectional study. Behavioral Sciences, Bethesda, v. 11, n. 11, p. 157, 2021. DOI: 10.3390/bs11110157. Disponível em: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/34821618/. Acesso em: 27 maio 2021.
MACHADO, A. G. M.; WANDERLEY, L. C. S. Educação em Saúde, São Paulo, v. 9, p. 2-3, 2012. Disponível em: https://www.unasus.unifesp.br/biblioteca_virtual/esf/2/unidades_conteudos/unidade09/unidade09.pdf. Acesso em: 4 jul. 2022.
MADIGAN, S. et al. Association between screen time and children’s performance on a developmental screening test. JAMA Pediatrics, [s. l.], v. 173, n. 3, p. 244-250, 2019. DOI: 10.1001/jamapediatrics.2018.5056. Disponível em: https://jamanetwork.com/journals/jamapediatrics/fullarticle/2722666. Acesso em: 4 jul. 2022.
MALLMANN, M. Y.; FRIZZO, G. B. O uso das novas tecnologias em famílias com bebês: um mal necessário?. Cocar, Belém, n. 7, p. 26-46, 2019. Disponível em: https://periodicos.uepa.br/index.php/cocar/article/view/2789. Acesso em: 4 jul. 2022.
MARTÍNEZ-FERRER, B. et al. Cybervictimization, offline victimization, and cyberbullying: the mediating role of the problematic use of social networking sites in boys and girls. Psychosocial Intervention, [s. l.], v. 30, n. 3, p. 155-162, 2021. DOI: 10.5093/pi2021a5. Disponível em: https://journals.copmadrid.org/pi/art/pi2021a5. Acesso em: 4 jul. 2022.
MARTINHO, C. F. Design editorial: ilustração e edição de livro infantil: estágio na FAJúnior/FA-Ulisboa. 2017. Dissertação (Mestrado em Design de Comunicação) – Faculdade de Arquitetura, Universidade de Lisboa, Lisboa, 2017. Disponível em: https://www.repository.utl.pt/handle/10400.5/15283. Acesso em: 4 jul. 2022.
MCARTHUR, B. A. et al. Longitudinal associations between screen use and reading in preschool - aged children. Pediatrics, Evanston, v. 147, n. 6, 2021. DOI: 10.1542/peds.2020-011429. Disponível em: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/34031229/. Acesso em: 4 jul. 2022.
MOREIRA, L. H. et al. Consequências do tempo de tela precoce no desenvolvimento infantil. Brazilian Journal of Development, Curitiba, v. 7, n. 10, p. 97125-97133, 2021. DOI: 10.34117/bjdv7n10-156. Disponível em: https://ojs.brazilianjournals.com.br/ojs/index.php/BRJD/article/view/37372. Acesso em: 4 jul. 2022.
RECHICHI, C.; MOJÀ, G.; ARAGONA, P. Video game vision syndrome: a new clinical picture in children?. Journal of Pediatric Ophthalmology and Strabismus, Thorofare, v. 54, n. 6, p. 346-355, 2017. DOI: 10.3928/01913913-20170510-01. Disponível em: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/28850642/. Acesso em: 4 jul. 2022.
RIDEOUT, V.; ROBB, M. B. The common sense census: media use by kids age zero to eight. San Francisco: Common Sense Media, 2020. Disponível em: https://www.commonsensemedia.org/sites/default/files/research/report/2020_zero_to_eight_census_final_web.pdf. Acesso em: 4 jul. 2022.
RODRIGUES, M. C.; RUBAC, J. S. Histórias infantis: um recurso para a compreensão dos estados mentais. Estudos de Psicologia, Natal, v. 13, n. 1, p. 31-37, 2008. DOI: 10.1590/S1413-294X2008000100004. Disponível em: https://www.scielo.br/j/epsic/a/sPqc4WqVSW8fWVhpKGdJHfk/?lang=pt. Acesso em: 4 jul. 2022.
SAVOIA, E. et al. Adolescents’ exposure to online risks: gender disparities and vulnerabilities related to online behaviors. International Journal of Environmental Research and Public Health, Basel, v. 18, n. 11, p. 5786, 2021. DOI: 10.3390/ijerph18115786. Disponível em: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC8199225/. Acesso em: 4 jul. 2022.
SBP. Sociedade Brasileira de Pediatria. Grupo de Trabalho: saúde na era digital: #Sem Abusos #Mais Saúde. 2021. Disponível em: https://www.sbp.com.br/fileadmin/user_upload/_22969c-GPA-_SemAbusos__MaisSaude.pdf. Acesso em: 18 jun. 2022.
SBP. Sociedade Brasileira de Pediatria. Manual de Orientação. Dependência virtual: um problema crescente #Menos vídeos #Mais saúde. Disponível em: https://www.sbp.com.br/fileadmin/user_upload/22496c-MO_-_DepVirtual__MenosVideos__MaisSaude.pdf. Acesso em: 15 jun. 2022.
ZUCKERMAN, B.; AUGUSTYN, M. Books and reading: evidence-based standard of care whose time has come. Academic Pediatrics, Amsterdam, v. 11, n. 1, p. 11-17, 2011. Disponível em: 10.1016/j.acap.2010.09.007. Disponível em: https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1876285910002779?via%3Dihub. Acesso em: 15 jun. 2022.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Mayra Varginha Viegas, Jeferson Miguel Melo Antunes, Ana Flávia Gomes de Faria, Iza Costa Cotta, Maria Eduarda Mendes Viana, Elisabeth Campos de Andrade
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Ao publicarem nesta revista, os autores concordam em manter os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a licença Creative Commons Atribuição-NãoComercial-SemDerivações 4.0 Internacional.