Conscious Cariri, knowledge transforms the citizen

report of extension actions developed in the period from 2020 to 2022

Authors

  • Maria Valéria Alves da Silva Universidade Federal do Cariri
  • Milton Jarbas Rodrigues Chagas Universidade Federal do Cariri
  • Ricardo Aladim Monteiro Universidade Federal do Cariri https://orcid.org/0000-0002-4483-941X
  • Mairla Santos de Alencar Universidade Federal do Cariri

DOI:

https://doi.org/10.14393/REE-v21n22022-66658

Keywords:

Tax Education, Citizenship, Social Control

Abstract

The aim of this report is to expose the extension actions developed in the period from 2020 to 2022. In summary, news are published on the blog Cariri Transparente, which, since its creation, has 169 posts, more than 10,000 views and 4,340 visitors; promotes the realization of tax education courses in elementary and high schools of the CRAJUBAR perimeter, in addition to annual participation in the realization of the Seminars of Fiscal Education of Cariri. Social control and fiscal education are instruments for the exercise of citizenship, relating to the individual’s participation in society, monitoring and supervising government actions, in order to solve problems, ensuring that their rights are not violated and fulfilling their duties. In this sense, the extension program “Conscious Cariri: knowledge transforms the citizen”, linked to the Pro-rectory of Extension of the Federal University of Cariri, State of Ceará, Brazil, aims to encourage the social control of the Caririense population. Therefore, it is perceived that the Program contributes to awakening citizens about their role in the supervision of public entities, improving their services and reducing social inequalities.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Maria Valéria Alves da Silva, Universidade Federal do Cariri

Undergraduate student in Accounting, Federal University of Cariri, Juazeiro do Norte, State of Ceará, Brazil.

Milton Jarbas Rodrigues Chagas, Universidade Federal do Cariri

PhD in Sustainable Development, University of Brasília, Brazil; professor at the Federal University of Cariri, Juazeiro do Norte, State of Ceará, Brazil.

Ricardo Aladim Monteiro, Universidade Federal do Cariri

PhD student in Business Administration, Municipal University of São Caetano do Sul, State of São Paulo, Brazil; professor at the Federal University of Cariri, Juazeiro do Norte, State of Ceará, Brazil.

Mairla Santos de Alencar, Universidade Federal do Cariri

Undergraduate student in Public Administration and Social Management, Federal University of Cariri, Juazeiro do Norte, State of Ceará, Brazil.

References

ALVES, J. E. D. Demografia e economia nos 200 anos da Independência do Brasil e cenários para o século XXI. Rio de Janeiro: ENS, 2022.

BERNARDO, A. Outros olhares sobre a educação fiscal. 2. ed. Manaus: Selo Editorial Temporal, 2021.

BRASIL. [Constituição (1988)]. Constituição da República Federativa do Brasil. Brasília, DF: Senado Federal, 1988.

BRASIL. Controladoria Geral da União. Controle Social: Orientações aos cidadãos para participação na gestão pública e exercício do controle social. (Coleção Olho vivo no dinheiro público). Brasília, 2012. Disponível em: https://educacao.mppr.mp.br/arquivos/File/publicacoes/cgu/olho_vivo_controle_social_2012.pdf. Acesso em: 5 ago. 2022.

CEARÁ. Lei n.º 16.697, de 14 de dezembro de 2018. Institui o Programa de Educação Fiscal do estado do Ceará. Diário Oficial, Brasília, DF, 2018. Disponível em: https://belt.al.ce.gov.br/index.php/legislacao-do-ceara/organizacao-tematica/fiscalizacao-e-controle/item/6501-lei-n-16-697-de-14-12-18-d-o-17-12-18. Acesso em: 5 ago. 2022.

FRANÇA, F. Í. L.; MOREIRA, M. F. Decompondo a transparência das Organizações Públicas: uma proposta de classificação em três camadas. Administração Pública e

Gestão Social, Viçosa, v. 13, n. 1, 2021. Doi: 0.21118/apgs.v13i1.8709. Disponível em: https://periodicos.ufv.br/apgs/article/view/8709. Acesso em: 12 ago. 2022.

LIMA, I. C. Educação fiscal para a cidadania. São Paulo: Fazesp, 2017.

MAIA, J. M. Apresentação: a galera se liga em cidadania! In: ALMEIDA, L. C.; CRUZ, L. C.; AMORIM, R. F. Fortaleza: Edições Demócrito Rocha, 2014. p. 7-8.

PEREIRA, M. H. F. Fiscalidade. 6. ed. São Paulo: Almedina Brasil, 2020.

PRAT, A. The wrong kind of transparency. American Economic Review, Nashville, v. 95, n. 3, p. 862-877, June 2005. Doi: 10.1257/0002828054201297. Disponível em: https://www.aeaweb.org/articles?id=10.1257/0002828054201297. Acesso em: 15 maio 2022.

RODRÍGUEZ-NAVAS, P. M.; MORALES, N. M.; LALINDE, J. M. Transparency for participation through the communication approach. International Journal of Geo-Information, [s. l.], v. 10, n. 9, 2021. Doi: 10.3390/ijgi10090586. Disponível em: https://www.mdpi.com/2220-9964/10/9/586. Acesso em: 5 ago. 2022.

SOUSA, R. G. Compêndio de Legislação Tributária. São Paulo: Resenha Tributária, 1975.

Published

2023-01-16

How to Cite

SILVA, M. V. A. da; CHAGAS, M. J. R.; MONTEIRO, R. A.; ALENCAR, M. S. de. Conscious Cariri, knowledge transforms the citizen: report of extension actions developed in the period from 2020 to 2022. Revista Em Extensão, Uberlândia, v. 21, n. 2, p. 163–178, 2023. DOI: 10.14393/REE-v21n22022-66658. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/revextensao/article/view/66658. Acesso em: 25 aug. 2024.

Issue

Section

Relatos de Experiência

Most read articles by the same author(s)