Economics at the Integrated Public Education Center

report experience of undergraduates with high school students

Authors

  • Rubia Cristina Wegner Universidade Federal do Rio de Janeiro
  • Marcelo Pereira Fernandes Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro https://orcid.org/0000-0003-4550-8564
  • Julia Nascimento de Carvalho Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro
  • Marina da Penha Oliveira da Silva Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro

DOI:

https://doi.org/10.14393/REE-v21n22022-66207

Keywords:

CIEP, Economy, Extension

Abstract

This text’s objective is to contribute to elucidate the role of Economics in extension, as well as extension does in Economics, given the low number of academic production about extension projects within the course. The project presented is aimed at the Integrated Public Education Center (CIEP) of the municipality of Seropédica, and how this experience becomes fundamental for the intellectual development of these young people who seek to enter higher education when considering the possibility of articulation between teaching, research, and extension in the area of ​​economics within primary and secondary schools. The methodology used is the execution of the extension project, presented through a description of the activities carried out and the experience of teaching, research, and extension that took place among the coordinators and undergraduate students in Economics at the Federal Rural University of Rio de Janeiro, such as meetings and the development of dissemination materials, to highlight the possible interaction between the extension project team and students of the CIEP Maria Joaquina de Oliveira. The main result was the social transformation seen from the promotion of access to knowledge. As an application, the continuity of carrying out extension projects in other public schools also stands out.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Rubia Cristina Wegner, Universidade Federal do Rio de Janeiro

PhD student in Economics of Industry and Technology, Federal University of Rio de Janeiro, State of Rio de Janeiro, Brazil; professor at the Institute of Human and Social Sciences, Federal Rural University of Rio de Janeiro, State of Rio de Janeiro, Brazil.

Marcelo Pereira Fernandes, Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro

PhD in Economics, Fluminense Federal University, State of Rio de Janeiro, Brazil; associate professor at the Federal Rural University of Rio de Janeiro, Brazil; member of the Research Group Historical Patterns of Economic Development in South America and of the Interdisciplinary Laboratory of Studies in International Relations.

Julia Nascimento de Carvalho , Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro

Undergraduate student in Economic Sciences, Federal Rural University of Rio de Janeiro, State of Rio de Janeiro, Brazil.

Marina da Penha Oliveira da Silva , Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro

Undergraduate student in Economic Sciences, Federal Rural University of Rio de Janeiro, State of Rio de Janeiro, Brazil.

References

ARRUDA-BARBOSA, L. et al. Extensão como ferramenta de aproximação da universidade com o ensino médio. Cadernos de Pesquisa, São Paulo, v. 49, n. 174, p. 316-327, out./dez. 2019. Doi: 10.1590/198053146465. Disponível em: https://www.scielo.br/j/cp/a/FYkF49Sc8pFmvQR68z3dyhg/?lang=pt. Acesso em: 18 nov. 2022.

BASTOS, C. P.; TEIXEIRA, L.; MELLO, G. As lições da crise de 2008 para enfrentamento da crise do Covid-19: os casos de EUA e Brasil. In: FERNANDES, M. P. et al. A doença do neoliberalismo: o falso dilema entre saúde e economia na pandemia do novo coronavírus. São Paulo: Editora Livraria da Física, 2021. p. 199-234.

GOMES, C. E. Avaliação da política de gestão aplicada à extensão universitária na Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro. Em Extensão, Uberlândia, v. 20, n. 2, p. 27–55, 2022. Doi: 10.14393/REE-v20n22021-62976. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/revextensao/article/view/62976. Acesso em: 18 nov. 2022.

MARINHO, C. M. et al. Por que ainda falar e buscar fazer extensão universitária? Extramuros, Petrolina, v. 7, n. 1, p. 121-140, 2019. Disponível em: https://www.periodicos.univasf.edu.br/index.php/extramuros/article/view/942. Acesso em: 18 nov. 2022.

PATRIARCHA-GRACIOLLI, S. R.; MELIM, A. P. G. Extensão universitária: projeto Labinter em tempos de pandemia. Interfaces, Belo Horizonte, v. 9, n.1, p. 86-98, jan./jun. 2021. Doi: 10.35699/2318-2326.2021.25836. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/revistainterfaces/article/view/25836. Acesso em: 18 nov. 2022.

PEROBELLI, F. F. C. et al. Economia nas escolas: relato de uma experiência. SIMPÓSIO DE EXCELÊNCIA EM GESTÃO E TECNOLOGIA - SEGeT, 8., 2016. Disponível em: https://www.aedb.br/seget/arquivos/artigos16/21224212.pdf. Acesso em: 18 nov. 2022.

UFRRJ. CTUR: Colégio técnico da UFRRJ. Nossa história. 2013. Disponível em: https: http://r1.ufrrj.br/ctur/. Acesso em: 4 jun. 2020.

UFRRJ. Plano de Desenvolvimento Institucional da UFRRJ (2018-2022). Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro. Seropédica, RJ: UFRRJ, 2017.

USP. Projeto da FEA quer alunos do ensino médio pensando a economia. USP Online. Destaque. 13 jun. 2014. Disponível em: https://www5.usp.br/44510/projeto-da-fea-quer-alunos-do-ensino-medio-pensando-a-economia. Acesso em: 28 jun. 2020.

WEGNER, R. C. et al, 2021 Economia vai à escola: relatos de extensão em um colégio técnico. Revista de Extensão, Cruz das Almas, v. 18, p. 227-242, 2021. Doi: 10.5007/1807-0221.2021.e75937. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/extensio/article/download/75937/48148. Acesso em: 18 nov. 2022.

Published

2023-01-16

How to Cite

WEGNER, R. C.; FERNANDES, M. P.; CARVALHO , J. N. de; SILVA , M. da P. O. da. Economics at the Integrated Public Education Center: report experience of undergraduates with high school students. Revista Em Extensão, Uberlândia, v. 21, n. 2, p. 179–194, 2023. DOI: 10.14393/REE-v21n22022-66207. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/revextensao/article/view/66207. Acesso em: 25 aug. 2024.

Issue

Section

Relatos de Experiência