Dance in Federal University of Uberlândia’s extension activities

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14393/REE-v21n22022-65249

Keywords:

Dance, Education, Awareness through movement, Extension actions

Abstract

In this text, we present three extension activities linked to the dance course at the Universidade Federal de Uberlândia, carried out over the period from 2012 to 2019, they are: Alongamento Consciente (2012 a 2019), Projeto Corpo e(m) Movimento (2014 a 2019), Aulas de Dança – vinculadas à Universidade Amiga da Pessoa Idosa-UNAI (2016 a 2019). We present in each Course/Project/Program, the people involved in the action (proponents and participating audience), the actions’ period of execution, some activities’ particularities, theoretical and pedagogical foundations on these practices, reflections on the learning, repercussions of action on the students involved. In the final considerations, we also seek to reflect on the importance of these actions within the scope of university extension.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Patricia Chavarelli Vilela da Silva, Universidade Federal de Uberlândia

PhD student in Education, Federal University of Uberlândia, State of Minas Gerais, Brazil; professor at the Institute of Arts of this institution.

References

ALON, R. Espontaneidade consciente: desenvolvendo o método Feldenkrais. Tradução de Maria Silvia Mourão Netto. São Paulo: Summus Editorial, 2000.

FERNANDES, A. et al. Cinesiologia do alongamento. 3. ed. Rio de Janeiro: Sprint, 2006.

FELDENKRAIS, M. O poder da autotransformação: a dinâmica do corpo e da mente. São Paulo: Summus Editorial, 1994.

GUERRERO, M. F. Formas de improvisação em dança. In: CONGRESSO DA ASSOCIAÇÃO BRASILEIRA DE PESQUISA E PÓS-GRADUAÇÃO EM ARTES CÊNICAS (ABRACE), 5., 2008, Belo Horizonte. Anais [...]. Belo Horizonte: UFMG, 2008.

HAAS, J. G. Anatomia da dança. Tradução de Paulo Laino Cândido. Barueri, SP: Manole, 2011.

HANNA, T. What is Somatics? Parte I. Somatics: Magazine Journal of the Bodily Arts and Sciences, Novato, v. 5, n. 4, spring/summer 1986. Disponível em: https://somatics.org/library/htl-wis1. Acesso em: 10 fev. 2022.

MARQUES, I. A. Ensino da dança hoje: textos e contextos. São Paulo: Cortez, 1999.

MARQUES, I. Dançando na escola. 4. ed. São Paulo: Cortez, 2007.

MYERS, T. W. Trilhos anatômicos: meridianos miofasciais para terapeutas manuais e do movimento. Tradução de Maria Idalina Ferreira Lopes. 3. ed. Barueri, SP: Manole, 2016.

PORPINO, K. Dança é educação: interfaces entre corporeidade e estética. 2. ed. Natal: EDUFRN, 2018.

ROSÁRIO, J.L.; MARQUES, A. P.; MALUF; S. A. Aspectos clínicos do alongamento: uma revisão da literatura. Revista Brasileira de Fisioterapia, São Carlos, v. 8, n.1, p. 83-88, jan. 2004.

VILAS BOAS, P. A improvisação em dança: um diálogo entre a criança e o artista-professor. 2012. Dissertação (Mestrado em Educação) – Faculdade de Educação, Universidade Estadual de Campinas, Campinas/SP, 2012.

Published

2023-01-16

How to Cite

SILVA, P. C. V. da. Dance in Federal University of Uberlândia’s extension activities. Revista Em Extensão, Uberlândia, v. 21, n. 2, p. 50–65, 2023. DOI: 10.14393/REE-v21n22022-65249. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/revextensao/article/view/65249. Acesso em: 22 jul. 2024.

Issue

Section

Relatos de Experiência

Most read articles by the same author(s)