University extension and public school

an experience report in times of pandemic

Authors

  • Geovana Larissa Amâncio da Cruz Universidade do Estado de Minas Gerais
  • Maria Eduarda Aparecida Ramos Universidade do Estado de Minas Gerais
  • Luiz Ernesto Guimarães Universidade do Estado de Minas Gerais
  • Geraldo Magela Rodrigues de Oliveira Neto Universidade do Estado de Minas Gerais
  • Esther Aparecida Santos de Assis Universidade do Estado de Minas Gerais
  • Sara Dáfine Costa Lopes Universidade do Estado de Minas Gerais

DOI:

https://doi.org/10.14393/REE-v21n12022-64004

Keywords:

University Extension, Social Sciences, High School, Political party, Religious syncretism

Abstract

The present experience report aims to highlight the importance of university extension, through the description and analysis of extension activities developed by students who are part of the undergraduate courses at the University of the State of Minas Gerais, Barbacena Unit, in partnership with public schools located in the same municipality. For this, the project made use of lectures and discussions held virtually, at different times, with students from different schools in the city's public system, in which topics of paramount importance to the Social Sciences were addressed, such as terms of institutional policy and religious syncretism, thus demonstrating that in pandemic times, the exchange of knowledge between the school environment and higher education institutions is still possible. The results showed that with the completion of the project, the students who participated in the proposed dynamics, either orally, or via Google Meet chat, gained knowledge beyond common sense on both themes developed. In addition, the project proposes to contribute to the advancement of one of the current pillars of the public university: the university extension, while reflecting on the contributions provided by the present practice of university extension in the training of students as future educators.

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Author Biographies

Geovana Larissa Amâncio da Cruz, Universidade do Estado de Minas Gerais

Graduanda em Pedagogia na Universidade do Estado de Minas Gerais, Unidade Barbacena, Brasil; membro do Laboratório de Pesquisa e Estudo em Relações Étnico-Raciais (LEPER/UEMG) e do Núcleo de Estudo e Pesquisa em Saúde e Educação (NEPES/UEMG). 

Maria Eduarda Aparecida Ramos, Universidade do Estado de Minas Gerais

Graduanda em Pedagogia na Universidade do Estado de Minas Gerais, Unidade Barbacena, Brasil.

Luiz Ernesto Guimarães, Universidade do Estado de Minas Gerais

Doutor em Ciências Sociais pela Universidade Estadual Paulista, São Paulo, Brasil; professor da Universidade do Estado de Minas Gerais, Unidade Barbacena, Brasil; membro do Grupo de Pesquisa História, Sociedade e Religião (UEMG/CNPq).  

Geraldo Magela Rodrigues de Oliveira Neto, Universidade do Estado de Minas Gerais

Graduando em Ciências Sociais na Universidade do Estado de Minas Gerais, Unidade Barbacena, Brasil.

Esther Aparecida Santos de Assis, Universidade do Estado de Minas Gerais

Graduanda em Ciências Sociais na Universidade do Estado de Minas Gerais, Unidade Barbacena, Brasil.

Sara Dáfine Costa Lopes, Universidade do Estado de Minas Gerais

Graduanda em Pedagogia na Universidade do Estado de Minas Gerais, Unidade Barbacena, Brasil.

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Published

2022-06-27

How to Cite

CRUZ, G. L. A. da; RAMOS, M. E. A.; GUIMARÃES, L. E.; OLIVEIRA NETO, G. M. R. de; ASSIS, E. A. S. de; LOPES, S. D. C. University extension and public school: an experience report in times of pandemic. Revista Em Extensão, Uberlândia, v. 21, n. 1, p. 130–143, 2022. DOI: 10.14393/REE-v21n12022-64004. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/revextensao/article/view/64004. Acesso em: 25 aug. 2024.

Issue

Section

Relatos de Experiência