Extension internship
experience in Portuguese Language teaching for immigrants and refugees
DOI:
https://doi.org/10.14393/REE-v20n22021-63509Keywords:
Portuguese as Welcoming Language, Undergraduate Extension, Extension InternshipAbstract
This report presents the experience of an internship practice in the Extension Project Portuguese Language for immigrants and refugees as part of the subject “Estágio Supervisionado – Projetos de Extensão” that integrates the Portuguese Language and Brazilian Literature Undergraduate Course in Federal Institute of Education, Science and Technology of Rio Grande do Sul, Campus Bento Gonçalves. For this purpose, it presents a bibliographic review on the concepts related to undergraduate extension, as well as its strong connection to research and teaching. Furthermore, the concepts of teaching Portuguese Language as Welcoming Language (PWL), which is performed in the extension course. The structure of the course, its needs of adaptation to the remote form, and its fulfillment as part of a subject in the undergraduate course are also expounded. by the end of the internship practice, the importance of the extension action to the community in which the Education Institution takes place had become evident, since it is primordial to the integration of immigrants and refugees in the Brazilian Society. The internship has also enriched the undergraduate students’ experience, who could experience a distinctive teaching practice, sharing their knowledge with the focal group.
Downloads
References
ABRANCHES, M. Política Nacional de extensão Universitária 2010: identidade e diretriz para a prática extensionista no ensino superior brasileiro. In: SILVA, L. D.; CÂNDIDO, J. G. (org.). Extensão universitária: conceitos, propostas e provocações. São Bernardo do Campo: Universidade Metodista de São Paulo, 2014. p. 21-37.
ALMEIDA, D. S.; CAPUTO, M. C. Extensão universitária e cidadania: conceitos, histórico e práticas no Brasil e na UFBA. In: CAPUTO, M. C.; TEIXEIRA, C. F. Universidade e sociedade: concepções e projetos de extensão universitária. Salvador: EdUFBA, 2015. p. 15-31.
BRASIL. Ministério da Educação. Conselho Nacional de Educação Conselho Pleno. Resolução nº 2, de 1º de julho de 2015. Define as Diretrizes Curriculares Nacionais para a formação inicial em nível superior (cursos de licenciatura, cursos de formação pedagógica para graduados e cursos de segunda licenciatura) e para a formação continuada. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/docman/agosto-2017-pdf/70431-res-cne-cp-002-03072015-pdf/file. Acesso em: 13 set. 2021.
INSTITUTO FEDERAL DE EDUCAÇÃO, CIÊNCIA E TECNOLOGIA DO RIO GRANDE DO SUL – IFRS. Projeto Pedagógico Licenciatura em Letras – Língua Portuguesa. Bento Gonçalves, 2017. Disponível em: https://ifrs.edu.br/bento/wp-content/uploads/sites/13/2021/08/PPC_Letras_BG_com_Anexos_2017.pdf. Acesso em: 13 set. 2021.
GROSSO, M. J. R. Língua de acolhimento, língua de interação. Horizontes de linguística aplicada, Brasília, v. 9, n. 2, p. 61-77, 2010. Doi: 10.26512/rhla.v9i2.886. Disponível em: http://periodicos.unb.br/index.php/horizontesla/article/view/886. Acesso em: 15 maio 2020.
PEDRASSANI, J. S. et al. Análise de materiais didáticos para o ensino de português como língua de acolhimento. Linguasagem, São Carlos, v. 1, n. 39, p. 17-44, 2021. Disponível em: http://www.linguasagem.ufscar.br/index.php/linguasagem/article/view/1351. Acesso em: 20 dez. 2021.
SÃO BERNARDO, M. A. de. Português como língua de acolhimento: um estudo com imigrantes e pessoas em situação de refúgio no Brasil. 2016. 206 f. Tese (Doutorado em Linguística) – Programa de Pós-Graduação em Linguística, Universidade Federal de São Carlos, São Carlos, 2016. Disponível em: https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/8126?show=full. Acesso em: 12 jun. 2020.
SILVA, L. D.; BERNARDES, M. A.; PELARIN, A. L. Indicadores e parâmetros para a estrutura da extensão universitária em uma IES: algumas propostas. In: SILVA, L. D.; CÂNDIDO, J. G. (org.). Extensão universitária: conceitos, propostas e provocações. São Bernardo do Campo: Universidade Metodista de São Paulo, 2014. p. 21-37.
STERN, H. H. Fundamental concepts of language teaching. Oxford: Oxford University Press, 1983.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Júlia Sonaglio Pedrassani, Samanta Kélly Menoncin Pierozan, Carina Fior Postingher Balzan, Kleber Eckert
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Ao publicarem nesta revista, os autores concordam em manter os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a licença Creative Commons Atribuição-NãoComercial-SemDerivações 4.0 Internacional.