Playfulness in the hospital environment through extension activity developed in the Federal University of Alfenas, State of Minas Gerais, Brazil
experience report
DOI:
https://doi.org/10.14393/REE-v0n00-61414Keywords:
Extension Activities, Hospital Environment, Clown Doctors, PlayfulnessAbstract
This experience report aims to describe the experiences of students from Nursing, Biomedicine, Medicine, Pharmacy, Dentistry, and Physiotherapy Courses, of the Federal University of Alfenas (UNIFAL-MG), State of Minas Gerais, Brazil, as clown doctors who are members of the extension project called “Taking Care of People: playful activities in minimizing tensions in the hospital environment and teaching self-care”. This extension action is an activity linked to the Program Chronic Conditions: Innovative Care. Combining playfulness with the theory of self-care, the project has been reaching patients, family members, caregivers and health professionals since 1998 in a hospital institution affiliated with the UNIFAL. However, in 2020, due to the COVID-19, the extension project sees the need to renew its activities and has, since then, reached a new audience through social networks. Working with recreational activities both in the hospital and in the virtual environment, allows students to contribute to the well-being of the community, in addition to developing their role in society. In addition, the extension project has a fundamental role in stimulating the self-care of student team members, with the aim of enhancing self-esteem and offering support during an academic trajectory.
Downloads
References
ANGELI, A. A. C.; LUVIZARO, N. A.; GALHEIGO, S. M. O cotidiano, o lúdico e as redes relacionais: a artesania do cuidar em terapia ocupacional no hospital. Interface (Botucatu), Botucatu, v. 16, n. 40, p. 261-272, mar. 2012. Doi: 10.1590/S1414-32832012005000016. Disponível em: https://www.scielo.br/j/icse/a/pBCrBDcpGFT7VnbgWDFJcZH/?lang=pt. Acesso em: 22 abr. 2021.
ARAÚJO, G. L. da S. Terapia Comunitária Integrativa na extensão universitária: um relato de experiência. 2019. 32 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Enfermagem) – Centro de Educação em Saúde, Universidade Federal de Campina Grande, Cuité/PB, 2019.
ARAÚJO, R. A. S. de et al. Uso de atividades lúdicas no processo de humanização em ambiente hospitalar pediátrico: relato de experiência. Interfaces, Pampulha, v. 5, n. 1, p. 166-179, jan./jun. 2017. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/revistainterfaces/article/view/19000/16014. Acesso em: 6 abr. 2021.
BARZ, M. et al. A extensão universitária através das mídias sociais. In: SALÃO INTERNACIONAL DE ENSINO, PESQUISA E EXTENSÃO, 2020, Itaqui. Anais [...]. Itaqui-RS: Unipampa, 2020. Disponível em: https://ei.unipampa.edu.br/uploads/evt/arq_trabalhos/22562/etp1_resumo_expandido_22562.pdf. Acesso em: 21 maio 2021.
BEZERRA, M. L. R., et al. Aplicabilidade da Teoria do Déficit de Autocuidado de Orem no Brasil: uma revisão integrativa. JMPHC, Uberlândia, v. 9, n. 16, jan. 2018. Doi: 10.14295/jmphc.v9i0.538. Disponível em: https://jmphc.com.br/jmphc/article/view/538. Acesso em: 22 abr. 2021.
BOARETTO, J. P.; SILVA, M. Z. da; MARTINS, E. A. P. Ansiedade e depressão na universidade: contribuições da Terapia Comunitária Integrativa. Temas em Educ. e Saúde, Araraquara, v. 16, n. esp. 1, p. 296-310, set. 2020. Doi: 10.26673/tes.v16iesp.1.14309. Disponível em: https://periodicos.fclar.unesp.br/tes/article/view/14309. Acesso em: 6 abr. 2021.
BORGES, G. S.; BRAMATTI, R. A importância do espaço lúdico no ambiente hospitalar. FAG Journal of Health, Cascavel, v. 2, n. 4, p. 461-465, set. 2020. Doi: 10.35984/fjh.v2i4.254. Disponível em: https://fjh.fag.edu.br/index.php/fjh/article/view/254. Acesso em: 22 abr. 2021.
BRASIL. Lei nº 11.154, de 29 de julho de 2005. Dispõe sobre a transformação da Escola de Farmácia e Odontologia de Alfenas – Centro Universitário Federal – EFOA/CEUFE em Universidade Federal de Alfenas – UNIFAL-MG. Diário Oficial da União, Brasília, 8 ago. 2005. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2004-2006/2005/lei/L11154.htm. Acesso em: 4 abr. 2021.
BRITO E SILVA, A. L. et al. Importância da extensão universitária na formação profissional: projeto Canudos. Revista de Enfermagem UFPE, Teresina, v. 13, out. 2019. Doi: 10.5205/1981-8963.2019.242189. Disponível em: https://periodicos.ufpe.br/revistas/revistaenfermagem/article/view/242189. Acesso em: 30 mar. 2021.
CANON, C. A. S.; PELEGRINELLI, G. Extensão universitária: o impacto de um projeto de extensão na formação profissional dos discentes na educação superior. Revista UFG, Goiânia, v. 19, p. 1-15, 2019. Doi: 10.5216/revufg.v19.59799. Disponível em: https://www.revistas.ufg.br/revistaufg/article/view/59799. Acesso em: 30 mar. 2021.
CARDOSO, M. C. et al. Utilização das redes sociais em projeto de extensão universitária em saúde durante a pandemia de covid-19. Expressa Extensão, Pelotas, v. 26, n. 1, p. 551-558, jan./abr. 2021. Doi: 10.15210/ee.v26i1.19640. Disponível em: https://periodicos.ufpel.edu.br/ojs2/index.php/expressaextensao/article/view/19640. Acesso em: 17 maio 2021.
D’ÁVILA, C. M. Didática lúdica: saberes pedagógicos e ludicidade no contexto da educação superior. Entreideias, Salvador, v. 3, n. 2, p. 87-100, jul./dez. 2014. Doi: 10.9771/2317-1219rf.v3i2.9164. Disponível em: https://periodicos.ufba.br/index.php/entreideias/article/view/9164/8968. Acesso em: 17 maio 2021.
DOUTORES DA ALEGRIA. Sobre Doutores. Disponível em: https://doutoresdaalegria.org.br/conheca/sobre-doutores/?gclid=CjwKCAjwu5CDBhB9EiwA0w6sLUEpF3gRYbciFY-CsqFoBATXPgdZBOEXOdhNNhqN2IOmdPmkZ8k_ZhoC5g4QAvD_BwE. Acesso em: 30 mar. 2021.
FERREIRA, J. D. de O. et al. Estratégias de humanização da assistência no ambiente hospitalar: uma revisão integrativa. Ciência Plural, Natal, v. 7, n. 1, p. 147-163, jan. 2021. Doi: 10.21680/2446-7286.2021v7n1ID23011. Disponível em: https://periodicos.ufrn.br/rcp/article/view/23011. Acesso em: 6 abr. 2021.
FORPROEX - Fórum de Pró-Reitores de Extensão das Instituições Públicas de Educação Superior Brasileiras. Política Nacional de Extensão Universitária. Manaus: FORPROEX, 2012. Disponível em: https://proex.ufsc.br/files/2016/04/Pol%C3%ADtica-Nacional-de-Extens%C3%A3o-Universit%C3%A1ria-e-book.pdf. Acesso em: 30 mar. 2021.
HERNÁNDEZ, Y. N.; PACHECO, J. A. C.; LARREYNAGA, M. R. La teoría Déficit de autocuidado: Dorothea Elizabeth Orem. Gac Méd Espirit, Sancti Spíritus, v. 19, n. 3, p. 89-100, set. 2017. Disponível em: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1608-89212017000300009. Acesso em: 22 abr. 2021.
HORST, V. S. B.; ORZECHOWSKI, S. T. O desafio e potencialidade da interdisciplinaridade no atendimento à saúde. Laplage em Revista, São Carlos, v. 3, n. 1, p. 192-201, abr. 2017. Doi: 10.24115/S2446-6220201731230p.192-201. Disponível em: https://laplageemrevista.editorialaar.com/index.php/lpg1/article/view/295. Acesso em: 22 abr. 2021.
LACERDA, A. L de et al. A importância dos eventos científicos na formação acadêmica: estudantes de biblioteconomia. Revista ACB, Florianópolis, v. 13, n. 1, p. 130-144, mar. 2008. Disponível em: https://revistaacb.emnuvens.com.br/racb/article/view/553. Acesso em: 17 maio 2021.
MANCHUR, J; SURIANI, A. L.; CUNHA, M. C. A. A contribuição de projetos de extensão na formação profissional de graduandos de licenciaturas. Conexão UEPG, Ponta Grossa, v. 9, n. 2, p. 334-341, jul/dez. 2013. Disponível em: https://www.redalyc.org/pdf/5141/514151730016.pdf. Acesso em: 22 abr. 2021.
MATOS, M. L. Terapia Comunitária Integrativa e seu significado na vida de discentes: um encontro de experiências. 2016. 63 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Enfermagem) – Centro de Educação em Saúde, Universidade Federal de Campina Grande, Cuité/PB, 2016.
MORALES, A. Y. X.; CHAVAC, M. I. C. El autocuidado emocional en la educación superior. Revista Científica Internacional, Guatemala, v. 3, n. 1, p. 59-65, ago. 2020. Doi: 10.46734/revcientifica.v3i1.19. Disponível em: https://revista-cientifica-internacional.org/index.php/revista/article/view/19. Acesso em 22 abr. 2021.
MOTA, G. M. et al. A percepção dos estudantes de graduação sobre a atuação do “doutor palhaço” em um hospital universitário. Rev Bras Promoç Saúde, Fortaleza, v. 25, n. 2, p. 25-32, abr./jun., 2012. Disponível em: https://www.redalyc.org/pdf/408/40823252006.pdf. Acesso em: 17 maio 2021.
OREM, D. E. Nursing: concepts of practice. 4th. ed. St Louis (USA): Mosby Year Book Inc., 1991.
RIBEIRO, M. R. F.; PONTES, V. M. de A.; SILVA, E. A. A contribuição da extensão universitária na formação acadêmica: desafios e perspectivas. Conexão UEPG, Ponta Grossa, v. 13, n. 1, p. 52-54, jan./abr. 2017. Doi: 10.5212/Rev.Conexao.v.13.i1.0004. Disponível em: https://revistas2.uepg.br/index.php/conexao/article/view/9097. Acesso em: 23 abr. 2021.
ROCHA, C. R. et al. A utilização das redes sociais como estratégia para continuidade da extensão universitária em tempos de pandemia. Raízes e Rumos, Rio de Janeiro, v. 8, n. 1, p. 261-269, jan./jun. 2020. Disponível em: http://www.seer.unirio.br/raizeserumos/article/view/10288. Acesso em: 17 maio 2021.
RODRIGUES, J. C.; SIMÕES, R. M. R.; PRODOCIMO, E. O lúdico no ambiente da classe hospitalar: um estudo de revisão. REFACS, Uberaba, v. 7, n. 3, p. 390-400, jul./set. 2019. Doi: 10.18554/refacs.v7i3.3336. Disponível em: http://seer.uftm.edu.br/revistaeletronica/index.php/refacs/article/view/3336. Acesso em: 30 mar. 2021.
SALGADO, I. Extensão universitária: suspensão de atividades de programas, projetos, cursos e eventos. 2020. Disponível em: https://www.unifal-mg.edu.br/portal/2020/03/17/nota-da-pro-reitoria-de-extensao-a-comunidade-academica/. Acesso em: 4 abr. 2021.
SALGADO, I. Nota à comunidade acadêmica: UNIFAL-MG suspende aulas presenciais a partir do dia 18 de março. 2020. Disponível em: https://www.unifal-mg.edu.br/portal/2020/03/16/nota-a-comunidade-academica-unifal-mg-suspende-aulas-presenciais-a-partir-do-dia-18-de-marco/. Acesso em: 4 abr. 2021.
SILVA, K. P. S. da et al. Autocuidado à luz da teoria de Dorothea Orem: panorama da produção científica brasileira. Brazilian Journal of Development, Curitiba, v. 7, n. 4, p. 34043-34060, 3 abr. 2021. Doi: 10.34117/bjdv7n3-047. Disponível em: https://www.brazilianjournals.com/index.php/BRJD/article/view/27562. Acesso em: 28 jul. 2021.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Ao publicarem nesta revista, os autores concordam em manter os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a licença Creative Commons Atribuição-NãoComercial-SemDerivações 4.0 Internacional.