Strategies for educational practice transformation on physical education classes
continuing education within the scope of the university extension
DOI:
https://doi.org/10.14393/REE-v19n22020-54885Keywords:
School physical education, Educational practice, Extension course, Continuing education, LECEFAbstract
This text presents an experience report of an university extension course that was offered to physical education teachers from public schools in Uberlândia, State of Minas Gerais, and aims to present the actions of the Laboratory of Studies on School, Curriculum and Physical Education (LECEF). The report was elaborated from the methodology of memories of the course meetings. Among the specific objectives of the course we highlight: reflection on the educational reality aiming to identify the place of physical education in school education and its contribution to the elevation of critical awareness of students and teachers, as well as the development of curricular materials for school physical education. The courses offered seek, at the same time, to understand the reality, contextualizing it, and producing actions that can be triggered from this same practice of concrete subjects, which result in significant changes, mainly in the process of construction of school knowledge. The experiences of the courses extension are still alternatives for the involvement and the collective organization of public school professionals, searching for the transformation of educational practice. At the end of the course, it was possible to develop a teaching strategy focused on acrobatics for every year of schooling.
Downloads
References
AMARAL, G. A. do. Planejamento de currículo na educação física: possibilidades de um projeto coletivo para as escolas públicas de Uberlândia/Minas Gerais. Movimento, Porto Alegre, v. 10, n. 1, p. 133-155, jan./abr. 2004. Doi: 10.22456/1982-8918.2829.
AMARAL, G. A. do; ANTUNES, M. F. de S. A produção de instrumentos de planejamento: um projeto coletivo para transformação da prática docente. In: CONGRESSO BRASILEIRO DE CIÊNCIAS DO ESPORTE, 17., 2011, Porto Alegre. Anais [...]. Porto Alegre: UFRGS, 2011. p. 1-14. Disponível em: http://congressos.cbce.org.br/index.php/conbrace2011/2011/paper/view/3602/1535. Acesso em: 5 maio 2019.
ANDRÉ, M. E. D. A. Formação de professores: a constituição de um campo de estudos. Educação, Porto Alegre, v. 33, n. 3, p. 174-181, set./dez. 2010.
ANTUNES, M. F. de S.; AMARAL, G. A. do. A construção de um modelo curricular para a educação física a partir do cotidiano escolar: possibilidades de um projeto de extensão. Revista Triângulo, Uberaba, v. 8, p. 113-128, 2015. Doi: 10.18554/rt.v8i2.512.
ANTUNES, M. F. de S. et al. Formação continuada em educação física escolar: fundamentos e desafios de um projeto crítico de educação. Em Extensão, v. 16, n. 1, p. 67-84, 2017. Doi: 10.14393/REE-v16n12017_art04.
ARANHA, M. L. de A. Filosofia da educação. São Paulo: Moderna, 1996.
BATISTA, N. J.; CAIXETA, S. da S. A aula de educação física como tema de ensino. In: MACHADO, G. B.; FÉLIX, R. G.; MAIYOSHI, S. C. dos S. Educação física: práticas docentes. Uberlândia: Sibipiruna, 2020. p. 155-169.
BRACHT, V. Cultura corporal, cultural de movimento ou cultura corporal de movimento? In: SOUZA JÚNIOR, M. (org.). Educação física escolar: teoria e política curricular, saberes escolares e proposta pedagógica. Recife: EDUPE, 2005. p. 97-106.
BRZEZINSKI, I.; GARRIDO, E. Análise dos trabalhos do GT Formação de Professores: o que revelam as pesquisas do período 1992-1998. Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, n. 18, p. 82-100, set./dez. 2001. Doi: 10.1590/S1413-24782001000300008.
CAIXETA, S. da S. et al. Elaboração de materiais curriculares na educação física escolar. In: CONGRESSO SUDESTE DE CIÊNCIAS DO ESPORTE, 6., 2018, Campinas-SP. Anais [...]. Campinas-SP: Unicamp, 2018. p. 32-32.
CAIXETA, S. da S.; BATISTA, N. J. Estratégias de ensino nas aulas de educação física: o caso dos jogos eletrônicos. In: MACHADO, G. B.; FÉLIX, R. G.; MAIYOSHI, S. C. dos S. Educação física: práticas docentes. Uberlândia: Sibipiruna, 2020. p. 63-75.
CUNHA, M. I. da. O tema da formação de professores: trajetórias e tendências do campo na pesquisa e na ação. Revista Educação e Pesquisa, São Paulo, Ahead of print, 2013, p. 1-17. Doi: 10.1590/S1517-97022013005000014.
DALBEN, A. I. L. de F. Formação continuada de professores: ideias para a construção de uma política integrada entre universidade e sistemas de ensino. In: CALDERANO, M. da A.; LOPES, P. R. C. (org.). Formação de professores no mundo contemporâneo: desafios, experiências e perspectivas. Juiz de Fora: EDUFJF, 2006. p. 131-146.
GARCÍA, C. M. Formação de professores: para uma mudança educativa. Portugal: Porto Editora, 1999.
GHEDIN, E.; ALMEIDA, M. I. de; LEITE, Y. U. F. Formação de professores: caminhos e descaminhos da prática. Brasília: Líber Livro, 2008.
GRACIOLLI, E. J.; LUCAS, M. R. “Terceiro Setor” e ressignificação da sociedade civil. Margem Esquerda, São Paulo, n. 13, p.100-116, 2009.
IMBERNÓN, F. Formação docente e profissional: formar-se para a mudança e a incerteza. São Paulo: Cortez, 2002.
LIBÂNEO, J. C. Didática. São Paulo: Cortez, 1995. (Coleção Magistério Superior).
NEVES, L. M. W. Educação e política no Brasil de hoje. São Paulo: Cortez, 1994.
O HOMEM na coisa. Direção de Tom Tykwer. [s.i.]: 2008. (12 min.): son., color. Legendado. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=cSxdMv4UEoQ. Acesso em: 11 abr. 2019.
O CHEIRO do ralo. Direção de Heitor Dhalia. Roteiro: Marçal Aquino e Heitor Dhalia. [s.i.]: Branca Filmes, geração Conteúdo Etristero Filmes, 2007. (100 min.): son., color. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=5wi2MHA4vKk. Acesso em: 16 jun. 2019.
QUANTO vale ou é por quilo?. Direção de Sérgio Bianchi. Produção de Luís Alberto Pereira e Patrick Leblanc. Roteiro: Eduardo Benaim e Sergio Bianchi. [s.i.]: 2005. (110 min.): son., color. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=fZhaZdCqrHg. Acesso em: 16 jun. 2019.
RAMALHO, B. L.; NUÑEZ, I. B. O contexto da atividade profissional e as condições de trabalho: dimensões do profissionalismo docente. In: PUENTES, R. V.; LONGAREZI, A. M; AQUINO, O. F. (org.) Ensino Médio: o estado atual, políticas e formação de professores. Uberlândia: EDUFU, 2012, p. 229-252.
ROCHA, A. P. Palco de conflitos: escola pública no capitalismo, aparelho hegemônico ou instrumento de contra hegemonia? 2005. 145 f. Dissertação (Mestrado) – Universidade Estadual de Maringá, Maringá, 2005. Disponível em: http://www.dominiopublico.gov.br/download/texto/cp025783.pdf. Acesso em: 9 jun. 2020.
ROTELLI, P. P. A construção e utilização de materiais curriculares como estratégia de formação de professores de educação física. 2012. 247 f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, 2012.
SAVIANI, D.; DUARTE, N. A formação humana na perspectiva histórico-ontológica. Revista Brasileira de Educação, Brasília, v. 15, n. 45, set./dez. 2010. Disponível em: https://www.scielo.br/pdf/rbedu/v15n45/02.pdf. Acesso em: 16 jun. 2019. 10.1590/S1413-24782010000300002.
SAVIANI, N. Saber escolar, currículo e didática: problemas da relação conteúdo/método no processo pedagógico. 6. ed. Campinas: Autores Associados, 2010.
SEVERINO, A. J. Educação, sujeito e história. São Paulo: Olho d’ Água, 2001.
SOARES, C. L. Educação física escolar: conhecimento e especificidade. Revista Paulista de Educação Física, São Paulo, v. 10, n. 2, p. 6-12, 1996.
TERRA, D. V.; AGUIAR, C. S. de; ROTELLI, P. P. Construção de materiais curriculares na educação física escolar. Revista Especial de Educação Física, Uberlândia, v. 3, n.1, nov. 2006. Disponível em: http://www.nepecc.faefi.ufu.br/arquivos/Simp_2006/artigos/04_esporte_trab_03.pdf. Acesso em: 9 jun. 2019. Doi: 10.11606/issn.2594-5904.rpef.1996.139637.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Ao publicarem nesta revista, os autores concordam em manter os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a licença Creative Commons Atribuição-NãoComercial-SemDerivações 4.0 Internacional.