Perception of pregnant women, health professionals and representatives of higher education in group practice

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14393/REE-v19n22020-53920

Keywords:

Community-Institutional Relations, Health Education, Pregnant Women

Abstract

This university extension study aimed to show the perception of pregnant women, a multidisciplinary team, teachers and students about the group practice with pregnant women of the Family Health Strategy of a municipality in the southwest of Goiás, Brazil. 15 professors from the Federal University of Jataí (UFJ) participated, 15 academics, six community health agents, six professionals from the Municipal Health Department, 20 pregnant women, in addition to companions and/or another family member. Educational activities were carried out with active methodologies once a month, lasting 15 months. Snacks, gifts and basic baskets were made available to pregnant women in situation of social and economic vulnerability, in order to motivate them to attend to the group. Therefore, the perception of participants (pregnant women, nurses, teachers and students) about educational activities was the construction of knowledge, of promoting self-care and empowerment of pregnant women. The experience contributed to the advancement of student’s teaching-learning.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Samantha Ferreira da Costa Moreira, Federal University of Mato Grosso do Sul

PhD student in Education, Federal University of Mato Grosso do Sul, State of Mato Grosso do Sul, Brazil; professor at the University Center of Mineiros, State of Goiás, Brazil.

Lucila Pessuti Ferri, Federal University of Jataí

PhD student in Nursing, Federal University of Goiás, State of Goiás, Brazil; professor at the Federal University of Jataí, State of Goiás, Brazil.

Bruno Bordin Pelazza, State University of the Midwest

PhD in Health Sciences, Federal University of Uberlândia, State of Minas Gerais, Brazil, with post-doctoral internship at the Association of Studies and Research for Alzheimer's Patients, State of Paraná, Brazil; professor at the State University of the Midwest, State of Paraná, Brazil.

Guilherme Silva Mendonca, Federal University of Uberlândia

PhD student in Health Sciences, Federal University of Uberlândia, State of Minas Gerais, Brazil; professor at the Presidente Antonio Carlos University, State of Minas Gerais, Brazil; nurse at the Mental Health Inpatient Unit, Hospital de Clínicas, Federal University of Uberlândia, State of Minas Gerais, Brazil.

Cacia Regia de Paula, Federal University of Jataí

PhD student in Nursing, Federal University of Goiás, State of Goiás, Brazil; assistant professor at the Federal University of Jataí, State of Goiás, Brazil.

References

BARRETO, C. N. et al. O Sistema Único de Saúde que dá certo: ações de humanização no pré-natal. Rev Gaúcha Enferm., Porto Alegre, v. 36, n. (esp), p. 168-76, 2015. Doi: 10.1590/1983-1447.2015.esp.56769.

BARROS, F. C. et al. Global report on preterm and stillbirth (3 of 7): evidence for effectiveness of interventions. BMC Pregnancy Childbirth, v. 10, Suppl 1, p. S3, 2010. Doi: 10.1186/1471-2393-10-S1-S3.

BRASIL. Lei Orgânica da Saúde. Lei nº 8.080, de 19 de setembro de 1990. Dispõe sobre as condições para a promoção, proteção e recuperação da saúde, a organização e o funcionamento dos serviços correspondentes e dá outras providências. Disponível em: https://www.saude.mg.gov.br/images/documentos/Lei%20Federal%20N%208080%201990.pdf. Acesso em: 20 maio 2019.

Brasil. Ministério da Saúde. Secretaria de Atenção à Saúde. Departamento de Ações Programáticas Estratégicas. Área Técnica de Saúde da Mulher. Pré-natal e Puerpério: atenção qualificada e humanizada. Brasília, DF: MS, 2005. 163 p. (Série A. Normas e Manuais Técnicos; Série Direitos Sexuais e Direitos Reprodutivos – Caderno nº 5).

BRASIL. Ministério da Saúde. Secretaria de Atenção à Saúde. Departamento de Atenção Básica. Atenção ao pré-natal de baixo risco. Brasília, DF: MS, 2012. 318 p. (Série A. Normas e Manuais Técnicos; Cadernos de Atenção Básica, nº 32)

BRASIL. Ministério da Saúde. Secretaria Executiva. Programa de Humanização do Parto: humanização no pré-natal e nascimento. Brasília, DF: Ministério da Saúde, 2002.

DIAS, E. G. et al. Ações do enfermeiro no pré-natal e a importância atribuída pelas gestantes. Sustinere, Rio de Janeiro, v. 6, n. 1, p. 52-62, 2018. Doi: 10.12957/sustinere.2018.31722.

DIAS, E. G. et al. Percepção das gestantes quanto à importância das ações educativas promovida pelo enfermeiro no pré-natal em uma unidade básica de saúde. G&S, Brasília, v. 6, n. 3, p. 2.695-2.710, 2015. Disponível em: https://periodicos.unb.br/index.php/rgs/article/view/3151/2837. Acesso em: 4 jun. 2020.

DOMINGUES, D. M.; JORDÃO, M. E.; DE CASTILHO, M. A. Conhecimento, aprendizagem e socialização da extensão no contexto do laboratório de história da Universidade Católica Dom Bosco (UCDB). Em Extensão, Uberlândia, v. 18 n. 1, p. 187-195, jan./jun. 2019. Doi: 10.14393/REE-v18n12019-46253.

DOMINGUES, R. M. S. M. et al. Avaliação da adequação da assistência pré-natal na rede SUS do Município do Rio de Janeiro, Brasil. Cad. Saúde Pública, Rio de Janeiro, v. 28, n. 3, p. 425-437, mar. 2012. Doi: 10.1590/S0102-311X2012000300003.

FALCONE, V. M. et al. Atuação multiprofissional e a saúde mental de gestantes. Rev. Saúde Pública [online], v. 39, n. 4, p. 612-618, 2005. Doi: 10.1590/S0034-89102005000400015.

FARIAS, K. V. O. et al. Projeto de extensão “Bem Gestar”: a extensão como ferramenta para a educação em saúde no ciclo gravídico-puerperal. Em Extensão, Uberlândia, v. 18 n. 1, p. 165-175, jan./jun. 2019. Doi: 10.14393/REE-v18n12019-46145.

GANDOLFI, F. R. R. et al. Mudanças na vida e no corpo da mulher durante a gravidez. BJSCR, Curitiba, v. 27, n. 1, p. 126-131, 2019. Disponível em: https://www.mastereditora.com.br/periodico/20190607_200629.pdf. Acesso em: [04 jun 2020].

GUERREIRO, E. M. et al. Educação em saúde no ciclo gravídico-puerperal: sentidos atribuídos por puérperas. Rev. Bras. Enferm., Brasília, v. 67, n. 1, p. 13-21, 2014. Doi: 10.5935/0034-7167.20140001.

LANDERDAH, M. C. et al. Percepção de mulheres sobre atenção pré-natal. Esc Anna Nery R Enferm., Rio de Janeiro, v. 11, n. 1, p. 105-111, 2007. Disponível em: https://www.scielo.br/pdf/ean/v11n1/v11n1a15. Acesso em: 15 mar. 2020.

LEAL, M. C. et al. Assistência pré-natal na rede pública do Brasil. Rev. Saúde Pública, São Paulo, v. 54, n. 8, p. 1-12, 2020. Doi: 10.11606/s1518-8787.2020054001458.

LEITE, M. G. et al. Sentimentos advindos da maternidade. Psicologia em Estudo, Maringá, v. 19, n. 1, p. 115-124, jan./mar. 2014. Doi: 10.1590/1413-7372217650011.

LIVRAMENTO, D. V. P. et al. Percepções de gestantes acerca do cuidado pré-natal na atenção primária à saúde. Rev. Gaúcha Enferm., Porto Alegre, v. 40, e20180211, p. 1-9, 2019. Doi: 10.1590/1983-1447.2019.20180211.

MARTINS, M. F. S. V.; REMOALDO, P. C. A. C. Representações da enfermeira obstetra na perspectiva da mulher grávida. Rev. Bras. Enferm., Brasília, v. 67, n. 3, p. 360-5. maio-jun. 2014. Doi: 10.5935/0034-7167.20140047.

MARTINS, Q. P. M. et al. Conhecimentos de gestantes no pré-natal: evidências para o cuidado de enfermagem. Sanara: Revista de Políticas Públicas, Sobral, v. 14, n. 2, p. 65-71, 2015. Disponível em: https://sanare.emnuvens.com.br/sanare/article/viewFile/827/498. Acesso em: 15 mar. 2020.

PICCININI, C. A. et al. Gestação e a constituição da maternidade. Psicol estud., Maringá, v. 13, n. 1, p. 63-72, 2008. Doi: 10.1590/S1413-73722008000100008.

POLGLIANE, R. B. S. et al. Adequação do processo de assistência pré-natal segundo critérios do Programa de Humanização do Pré-natal e Nascimento e da Organização Mundial de Saúde. Ciência & Saúde Coletiva, Rio de Janeiro, v. 19, n. 7, p. 1999-2010, 2014. Doi: 10.1590/1413-81232014197.08622013

ROCHA, A. C.; ANDRADE, G. S. Atenção da equipe de enfermagem durante o pré-natal: percepção das gestantes atendidas na rede básica de Itapuranga-GO em diferentes contextos sociais. Enfermagem Contemporânea, Salvador, v. 6, n. 1, p. 30-41, 2017. Doi: 10.17267/2317-3378rec.v6i1.1153.

SILVA, L. S. et al. Análise das mudanças fisiológicas durante a gestação: desvendando mitos. Revista Faculdade Montes Belos, v. 8, n. 1, 2015, p. 1-16, 2014. Disponível em: http://revista.fmb.edu.br/index.php/fmb/article/view/11/8. Acesso em: 4 jun. 2020.

SILVA, M. Z. N. et al. Acesso e acolhimento no cuidado pré-natal à luz de experiências de gestantes na Atenção Básica. Saúde Debate, Rio de Janeiro, v. 38, n. 103, p. 805-816, out./dez., 2014. Doi: 10.5935/0103-1104.20140073.

TRAESEL C. A. Educação em saúde: fortalecendo a autonomização do usuário. São Paulo: Hucitec, 2004.

VIEIRA, S. M. et al. Percepção das puérperas sobre a assistência prestada pela equipe de saúde no pré-natal. Texto contexto - enferm., Florianópolis, v. 20, n. spe, p. 255-262, 2011. Doi: 10.1590/S0104-07072011000500032.

VIELLAS, E. F. et al. Assistência pré-natal no Brasil. Cad. Saúde Pública, Rio de Janeiro, v. 30, supl. 1, p. S85-S100, 2014. Doi: 10.1590/0102-311X00126013.

Published

2020-12-30

How to Cite

MOREIRA, S. F. da C. .; FERRI, L. P. .; PELAZZA, B. B. .; MENDONCA, G. S.; PAULA, C. R. de . Perception of pregnant women, health professionals and representatives of higher education in group practice. Revista Em Extensão, Uberlândia, v. 19, n. 2, p. 154–166, 2020. DOI: 10.14393/REE-v19n22020-53920. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/revextensao/article/view/53920. Acesso em: 23 nov. 2024.

Issue

Section

Relatos de Experiência

Most read articles by the same author(s)