"Birds from campus" project
tool for knowledge of biodiversity and environmental education
DOI:
https://doi.org/10.14393/REE-v19n22020-53450Keywords:
Birdlife, Biodiversity, Environmental EducationAbstract
Given the diversity of bird species in the cities, their ecosystem functions and the need for their conservation, it is important that society knows better this group and contributes to its preservation. This experience report had as objectives preparing a catalog containing the photographic record and identification of the birdlife of the State University of Minas Gerais (UEMG) – Divinópolis Unit; conduct lectures and photographic exhibitions of birds in the unit itself and in public schools and also offer a workshop on bird photography. The photographic records made it possible to identify 90 species. The photographic exhibition and lectures given at schools enabled the participation of 313 elementary and high school students. At the UEMG, the lecture and photographic exhibition counted with 60 and 445 participants, respectively, including students, teachers and employees. The mini-course “Introduction to bird watching and bird photography” was also held, which was attended by 17 participants. Combining knowledge with the use of technology, the project reached an audience of different age groups, providing new knowledge and arousing scientific interest, especially with regard to the biodiversity of the local birdlife.
Downloads
References
ALMEIDA, L. H. R. B. et al. Ensinando e aprendendo com portadores de esclerose múltipla: relato de experiência. Revista Brasileira de Enfermagem, Brasília, v. 60, n. 4, p. 460-463, 2007. Doi: 10.1590/S0034-71672007000400020.
ARGEL-DE-OLIVEIRA, M. M. Subsídios para a atuação de biólogos em educação ambiental: o uso das aves urbanas em educação ambiental. Mundo saúde, v. 20, n. 8, p. 263-70, 1996.
BARBOSA, M. M. et al. Ensino de ecologia e animais sinantrópicos: relacionando conteúdos conceituais e atitudinais. Ciências Educacionais, Bauru, v. 20, n. 2, p. 315-330, 2014. Doi: 10.1590/1516-73132014000200004.
BEHLING, G. M.; ISLAS, C. A. Extensão universitária, educação ambiental e ludicidade na preservação de animais silvestres. Conexão UEPG, Ponta Grossa, v.10, n.1, p.128-139, 2014.
BIBBY, C. J; BURGESS, N. D; HILL, D. A. Bird Census Techniques. San Diego: Academic Press, 2000. 332 p.
BRASIL. Ministério do Meio Ambiente. Programa Nacional de Educação Ambiental – PRONEA. Lei nº 9.795, de 27 de abril de 1999. Dispõe sobre a educação ambiental, institui a Política Nacional de Educação Ambiental e dá outras providências. Diário Oficial da União, Brasília, DF, 28 abr. 1999.
BRASIL. Política Nacional de Extensão Universitária. 2012. Disponível em http://proex.ufsc.br/files/2016/04/Pol%C3%ADtica-Nacional-de-Extens%C3%A3o-Universit%C3%A1ria-e-book.pdf. Acesso em: 15 jan. 2020.
CARVALHO, V. P. O lúdico no processo de ensino-aprendizagem na educação infantil: tecendo saberes/fazeres na inclusão escolar. 2011. 82 f. Monografia (Especialização em Desenvolvimento Humano) – Universidade de Brasília, Brasília, 2011.
DIAS, R. A biodiversidade como atrativo turístico: o caso do turismo de observação de aves no município de Ubatuba (SP). Revista Brasileira de Ecoturismo, Diadema, v. 4, n. 1, p. 111-122, 2011. Doi: 10.34024/rbecotur.2011.v4.5906.
DIAS, R.; FIGUEIRA, V. O turismo de observação de aves: um estudo de caso do município de Ubatuba/SP-Brasil. Tékhne, Barcelos, v. 8, n. 14, p. 85-96, 2010. Doi: 10.34024/rbecotur.2011.v4.5906.
EFFTING, T. R. Educação ambiental nas escolas públicas: realidade e desafios. 2007. 90 f. Monografia (Graduação em Ciências Agrárias ) – Universidade Estadual do Oeste do Paraná, Marechal Cândido Rondon, 2007.
FONSECA, A. R et al. Aves em liberdade: solte essa ideia!: relato de ações extensionistas voltadas para a preservação ambiental. Em Extensão, Uberlândia, v. 17, n. 1, p. 225-242, 2018. Doi: 10.14393/REE-v17n12018-rel11.
FRISCH, J. D.; FRISCH, C. D. Aves brasileiras e plantas que as atraem. 3. ed. São Paulo: Dalgas Ecoltec Ltda., 2005.
FUSCALDI, R. G, LOURES-RIBEIRO, A. A avifauna de uma área urbana do município de Ipatinga, Minas Gerais, Brasil. Biotemas, Florianópolis, v. 21, n. 3, p. 125-133, 2008. Doi: 10.5007/2175-7925.2008v21n3p125.
GONÇALVES, M. L. Q.; REGALADO, L. B. A relação entre o homem e o animal silvestre como uma questão de educação ambiental. Fórum Ambiental da Alta Paulista, Alta Paulsita, v. 2, p. 309-330, 2007.
GRILLO, H. C. Z.; BENCKE, G. A. Aves do novo campus da Universidade do Vale do Rio dos Sinos - UNISINOS, São Leopoldo, RS. Acta Biológica Leopoldensia, Rio Claro, v. 17, p. 123-145, 1995.
GWYNNE, J. A. et al. Aves do Brasil: Pantanal & Cerrado. São Paulo: Horizonte, 2010.
MORAES, A. F. G. Assembleia de aves no meio urbano e suas relações com áreas verdes. 2016. 128 f. Dissertação (Mestrado em Ciências Biológicas) – Instituto de Biociências de Botucatu, Universidade Estadual Paulista “Júlio de Mesquita Filho”, Botucatu, 2016.
NUNES, P. B.; BARRETO, A. S.; FRANCO, E. Z. Subsídios à ação fiscalizatória no combate ao tráfico de aves silvestres e exóticas em Santa Catarina. Ornithologia, v. 5, n. 1, p. 26-33, maio 2012. Disponível em: http://ornithologia.cemave.gov.br/index.php/ornithologia/article/viewFile/75/78. Acesso em: 15 nov. 2019.
OLIVEIRA, L. W. et al. Levantamento ornitológico do “Parque do Povo”, uma área urbana do município de Presidente Prudente-SP. Colloquim Vitae, Presidente Prudente, v. 7, n. 2, p. 26-33, maio-ago. 2015. Doi: 10.5747/cv.2015.v07.n2.v135.
OLIVEIRA, L. W.; SILVA, J. M. S.; OLIVEIRA, M. W. M. Levantamento ornitológico do Campus II da Unoeste – Presidente Prudente- SP. Fórum Ambiental da Alta Paulista, Alta Paulista, v. 10, n. 3, p. 151-165, 2014. Doi: 10.17271/198008271032014848.
PEREIRA, G. A.; BRITO, M. T. Diversidade de aves silvestres comercializadas nas feiras livres da Região Metropolitana de Recife, Pernambuco. Atualidades Ornitológicas, n. 126, p. 14, 2005. Disponível em: http://www.ao.com.br/download/glauco.pdf. Acesso em: 15 out. 2019.
PIACENTINI, V. Q. et al. Lista comentada das aves do Brasil pelo Comitê Brasileiro de Registros Ornitológicos. Revista Brasileira de Ornitologia, v. 23, n. 2, p. 90-298, 2015. Disponível em: http://www.revbrasilornitol.com.br/BJO/article/view/1263. Acesso em: 15 out. 2019.
PRIMACK, R. B.; RODRIGUES, E. Biologia da conservação. Londrina: Saraiva, 2001.
RICKLEFS, R. E. A economia da natureza. Rio de Janeiro: Guanabara Koogan, 2003.
ROCHA, A. P. O. A educação ambiental no contexto escolar como elemento indispensável para transformação da consciência ambiental. 2010. Disponível em: http://www.unifan.edu.br/files/pesquisa. Acesso em: 2 mar. 2020.
SANTOS, F. C. V. et al. O potencial do Birdwatching na área de proteção ambiental do Delta do Parnaíba (Piauí, Brasil). Revista Brasileira de Ecoturismo, São Paulo, v. 12, n. 5, p. 854-865, 2020. Doi: 10.34024/rbecotur.2019.v12.6731.
SANTOS, M. F. B.; CADEMARTORI, C. V. Chave didática de identificação da avifauna do campus Unilasalle – Canoas: ferramenta para o ensino e conhecimento da biodiversidade local. Revista de Ciências Ambientais, Canoas, v. 2, n. 1, p. 41-56, 2008.
VOSS, W. A. Aves de São Leopoldo II: aves observadas no banhado da Olaria Linck. Estudos Leopoldenses, São Leopoldo, v. 41, p. 41-46, 1997.
WIKIAVES. A enciclopédia das aves do Brasil. Disponível em: http://www.wikiaves.com.br/, 2020/. Acesso em: 14 abr. 2020.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Ao publicarem nesta revista, os autores concordam em manter os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a licença Creative Commons Atribuição-NãoComercial-SemDerivações 4.0 Internacional.