Being present in the museum

dance improvising related to visual arts expositions

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14393/REE-v18n12019-44119

Keywords:

Improvisation, Dance, Mediation, Presence, Art museum

Abstract

This article presents two proposals between dance and visual arts realized in the University Art Museum (MUnA), Federal University of Uberlândia (UFU), State of Minas Gerais, Brazil. The first one thinks about the practice of improvisation in dance based on aesthetic experience settled at the museum; the second one discusses a process of real time composition in dance created from the relation with works of art, architectural space and the museum's audience. from these experiences, emerge reflections upon the notion of state of presence as a more sensitive, attentive, and essential way of experiencing aesthetic experiences, (for both improviser and art audiences). finally, this intends to highlight how improvisation can unfold multiple proceedings for the creation and learning in art.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Luciana Mourão Arslan, Universidade Federal de Uberlândia

Doutora em Educação pela Universidade de São Paulo, Brasil; professora da Universidade Federal de Uberlândia, Minas Gerais, Brasil

Patrícia Chavarelli Vilela da Silva, Universidade Federal de Uberlândia

Mestrado em Artes Visuais pela Universidad Internacional Tres Fronteras, Paraguay; professora da Universidade Federal de Uberlândia, Minas Gerais, Brasil

References

DEWEY, J. Arte como experiência. São Paulo: Martins Fontes, 2010. 648 p.

GUERRERO, M. F. Improvisação em dança: sobre as relações entre restrição e possibilidade. 2006. Monografia (Especialização em Estudos Contemporâneos em Dança) – Programa de Pós-Graduação em Dança, Escola de Dança, Universidade Federal da Bahia, Salvador, 2006.

GUERRERO, M. F. Sobre as restrições compositivas implicadas na improvisação em dança. 2008. 93 f. Dissertação (Mestrado em Dança) – Programa de Pós-Graduação em Dança, Escola de Dança, Universidade Federal da Bahia, Salvador, 2008.

KLOETZEL, M.; PAVLIK, C. Site dance: choreographers and the lure of alternative spaces. Publisher: University Press of Florida, 2011. 336 p.

MUNIZ, Z. M. Improvisação como processo de composição na dança contemporânea. 2004. Dissertação (Mestrado em Teatro) – Programa de Pós-Graduação em Teatro, Centro de Artes, Universidade do Estado de Santa Catarina, Florianópolis, 2004.

MUNIZ, Z. M. A improvisação como um elemento transformador da função do coreógrafo na dança. 2014. Tese (Doutorado em Teatro) – Programa de Pós-Graduação em Teatro, Centro de Artes, Universidade do Estado de Santa Catarina, Florianópolis, 2014.

SILVA, C. M. F. A casa como universo em expansão. In: ENCONTRO NACIONAL DA ANPAP. ARTE: SEUS ESPAÇOS E/EM NOSSO TEMPO, 25., 2016, Porto Alegre. Anais... Porto Alegre: Editora da ANPAP, 2016. p. 1.453-1.468.

SHUSTERMAN, R. Somaesthetics: a disciplinary proposal. The Journal of Aesthetics and Art Criticism, New Jersey, v. 57, n. 3, p. 299-313, 1999. Doi: 10.2307/432196.

SHUSTERMAN, R. Consciência corporal. Rio de Janeiro: E Realizações, 2012. 352 p.

Published

2019-09-18

How to Cite

ARSLAN, L. M.; SILVA, P. C. V. da. Being present in the museum: dance improvising related to visual arts expositions. Revista Em Extensão, Uberlândia, v. 18, n. 1, p. 215–229, 2019. DOI: 10.14393/REE-v18n12019-44119. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/revextensao/article/view/44119. Acesso em: 24 nov. 2024.

Issue

Section

Relatos de Experiência