Extensionist action and teacher training

experience at the workshop “Theatro José de Alencar in scene: drama and creation of narratives”

Authors

  • Jeísa Rodrigues Fontenele Universidade Federal do Ceará

DOI:

https://doi.org/10.14393/REE-v17n12018-rel03

Keywords:

University extension, Teacher training, Drama as a method

Abstract

The present paper analyzes the student experience in the workshop “Theatro José de Alencar in scene: drama and creation of narratives”, an extensionist activity of the discipline of “Drama as a teaching method”, offered to the students of the course of teacher certification in Theater of the Federal University of Ceará, State of Ceará, Brazil. It addresses questions on the importance of university extension as a curricular component in teacher training in theater and the promotion of environments that favor the development of the autonomy of the graduates.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Jeísa Rodrigues Fontenele, Universidade Federal do Ceará

Graduanda de Licenciatura em Teatro na Universidade Federal do Ceará.

References

BERBEL, N. A. N. As metodologias ativas e a promoção da autonomia de estudantes. Semina: Ciências Sociais e Humanas, Londrina, v. 32, n. 1, p. 25-40, jan./jun. 2011. doi: 10.5433/1679-0359.2011v32n1p25.

BRASIL. Plano Nacional de Extensão Universitária 2011-2020. Institui o Plano Nacional de Extensão Universitária – PNExt. 2011.

CABRAL, B. A. V. Drama como método de ensino. São Paulo: Hucitec, 2006. 127 p. (Edições Mandacaru).

______. O professor dramaturg e o drama na pós-modernidade. Revista ouvirOUver, Uberlândia, n. 3, p. 47-56, 2007.

FIGUEIREDO, R. C. A aprendizagem da docência em teatro através da participação em um projeto de extensão universitária. Revista de Pesquisa em Arte, Natal, v. 2, n. 1, p. 138-153, jan./jun. 2015. FIGUEIREDO, R. C. A formação extensionista do professor de teatro: implicações e diálogos na educação infantil. TEATRO: criação e construção de conhecimento [online], Palmas, v. 4, n. 5, p. 43-50, jan./jun. 2016.

INGOLD, T. From the transmission of representations to the education of attention. In: WHITEHOUSE, H. (Ed.), The debated mind: evolutionary psychology versus ethnography. Oxford: Berg, 2001. p. 113-153.

REWALD, R. Dramaturgia: o texto e tudo o mais ao redor. Revista Sala Preta, São Paulo, p. 281-291, maio 2010. doi: http://dx.doi. org/10.11606/issn.2238-3867.v9i0p281-291.

SANTOS, G. C. V. et al. “Habilidades” e “Competências” a desenvolver na capacitação de psicólogos: uma contribuição da análise do comportamento para o exame das diretrizes curriculares. Revista Interação em Psicologia, Curitiba, ano 13, v. 1, p. 131-145, 2009.

SOMMERS, J. Narrativa, drama e estímulo composto. Tradução de Beatriz A. V. Cabral. Revista Urdimento, n. 17, set. 2011.

TARDIF, M. Saberes docentes e formação profissional. 12. ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2011. 328 p.

UNIVERSIDADE FEDERAL DO CEARÁ. Projeto Político- Pedagógico do Curso de Teatro - Licenciatura. Fortaleza, 2011.

Published

2018-08-09

How to Cite

FONTENELE, J. R. . Extensionist action and teacher training: experience at the workshop “Theatro José de Alencar in scene: drama and creation of narratives”. Revista Em Extensão, Uberlândia, v. 17, n. 1, p. 120–130, 2018. DOI: 10.14393/REE-v17n12018-rel03. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/revextensao/article/view/41137. Acesso em: 21 nov. 2024.

Issue

Section

Relatos de Experiência