O conceito "Portas Abertas" como estratégia de interdisciplinaridade e extensão

um estudo de caso da ETEC Lauro Gomes - Extensão Tereza Delta

Authors

  • Leandro Rodrigues da Silva Escola Técnica Lauro Gomes

DOI:

https://doi.org/10.14393/REE_v16n22017_rel03

Keywords:

Open Doors, Management, Interdisciplinarity, Extension

Abstract

This text describes the “Open Doors” event and its contribution to the teaching, learning and extension process. This experience was undergone by teachers and students of the technical course in Business Administration of the ETEC Lauro Gomes – Extension Tereza Delta, São Bernardo do Campo-SP, Brazil, in the first half of 2017. The objective of the event was to present in a dynamic and interactive community a professional public education, especially a Business Administration course offered by the School. They were presented as: mini lectures, exhibition of interdisciplinary projects, conclusion of course work and CV workshops. This project contributed to deepen students' knowledge about areas of management, development of teamwork practices, as well as an opportunity for public disclosure such as activities developed for ETEC Lauro Gomes – Extension Tereza Delta. The results show that the event enabled the development of skills and abilities, which are relevant to the training of students in the technical course of Administration; it also created a synergic environment for the exchange of experiences among students, teachers and the target audience of the event; it promoted a diffusion of the culture of entrepreneurship, innovation and best practices of positioning in the labor market.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Leandro Rodrigues da Silva, Escola Técnica Lauro Gomes

Master in Innovation Management from the FEI University Center (Inaciana Educational Foundation "Father Savoy of Medeiros"), São Bernardo do Campo, Brazil; project analyst at the FEI Innovation Agency (AGFEI) and professor at the Lauro Gomes Technical School, São Bernardo do Campo, Brazil.

References

ANDRADE, F. R. B.; CRUZ, J. B. Juventudes e educação profissional: um estudo de caso junto aos jovens que cursam o ensino médio integrado ao ensino técnico no IFCE – Campus Fortaleza. Revista Educação e Emancipação, São Luís, v. 9, n. 3, 2017, p. 39-61. doi: http://dx.doi.org/10.18764/2358-4319.v9n3p39-61.

ARAÚJO, M. A. M. Guia de Extensão Universitária da UNESP 2012. 3. ed. São Paulo: UNESP, PROEX, 2012. Disponível em: http://unesp.br/Home/proex/guia_extensao2012.pdf. Acesso em: 30 maio 2017.

CENTRO ESTADUAL DE EDUCAÇÃO TECNOLÓGICA PAULA. Plano de Curso Técnico em Administração – 2017. Disponível em: http://www.etelg.com.br/paginaete/cursos/planos/ planocurso/pc_administracao.pdf. Acesso em: 30 maio 2017.

DORE, R.; LÜSCHER, A. Educação profissional e evasão escolar. In: ENCONTRO INTERNACIONAL DE PESQUISADORES DE POLÍTICAS EDUCATIVAS, 3., 2008, Porto Alegre. Anais... Porto Alegre: Editora da UFRGS, 2008. p. 197-203.

ESCOLA TÉCNICA ESTADUAL LAURO GOMES. Missão. Disponível em: http://www.etelg.com.br/paginaete/escola/missao.htm. Acesso em: 2 jun. 2017.

FAZENDA, I. C. A.; VARELLA, A. M. R. S.; ALMEIDA, T. T. de O. Interdisciplinaridade: tempo, espaços, proposições. Revista e-Curriculum, São Paulo, v. 11, n. 3, p. 847-862, 2014.

MOIMAZ, S. A. S. et al. Extensão universitária na ótica de acadêmicos: o agente fomentador das Diretrizes Curriculares Nacionais. Revista da ABENO, Londrina, v. 15, n. 4, 2016, p. 45-54. Disponível em: https://revabeno.emnuvens.com.br/revabeno/article/view/203. Acesso em: 7 maio 2017.

PEREIRA, L. C. Formação pedagógica para docentes da educação profissional. São Paulo: Centro Paula Souza, 2007.

RODRIGUES, A. L. L. et al. Contribuições da extensão universitária na sociedade. Caderno de Graduação Ciências Humanas e Sociais, Aracaju, v. 1, n. 2, p. 141-148, mar. 2013. Disponível em: https://periodicos.set.edu.br/index.php/cadernohumanas/article/ viewFile/494/254. Acesso em: 2 maio 2017

ROQUETE, F. F. et al. Multidisciplinaridade, interdisciplinaridade e transdisciplinaridade: em busca de diálogo entre saberes no campo da saúde pública. RECOM, Divinópolis, v. 2, n. 3, 2013. Doi: http:// dx.doi.org/10.19175/recom.v0i0.245.

VANZIN, A. S. et al. Escola de Enfermagem da Universidade Federal do Rio Grande do Sul de portas abertas. Revista Gaúcha de Enfermagem, Porto Alegre, v. 28, n. 3, p. 424-429, set. 2007. Disponível em: http://hdl.handle.net/10183/23583. Acesso em: 10 maio 2017.

Published

2018-02-28

How to Cite

SILVA, L. R. da. O conceito "Portas Abertas" como estratégia de interdisciplinaridade e extensão: um estudo de caso da ETEC Lauro Gomes - Extensão Tereza Delta. Revista Em Extensão, Uberlândia, v. 16, n. 2, p. 179–192, 2018. DOI: 10.14393/REE_v16n22017_rel03. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/revextensao/article/view/39063. Acesso em: 24 nov. 2024.

Issue

Section

Relatos de Experiência