Importance of neuroscience popularization

the zika virus and microcephaly case

Authors

  • Mayara Marques Souza Universidade Federal do Pampa
  • João Pedro Sperluk Arce Universidade Federal do Pampa
  • Liane da Silva de Vargas Universidade Federal do Pampa
  • Pâmela Billig Mello Carpes Universidade Federal do Pampa

DOI:

https://doi.org/10.14393/REE_v16n22017_rel07

Keywords:

Science disclosure, Brain, Health education

Abstract

Considering the relationship between microcephaly and zika virus, as well as its serious consequences for the brain development and health, it is important to popularize neuroscience, allowing people to have reliable knowledge on this topic. For this, science popularization activities were carried out in Uruguaiana, State of Rio Grande do Sul, Brazil. All actions had a single purpose: to popularize science, promoting health education actions on the theme "Microcephaly and zika virus". During the proposed activities, there was great interest and involvement of the participants. It was observed that the learning took place in a significant way, because the public displayed interest in the subject, presenting interactivity during the explanation of the theme. The observed results reveal that the objective of dissemination of scientific knowledge was achieved and effective, promoting the expansion of previous knowledge of the population on the subject.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Mayara Marques Souza, Universidade Federal do Pampa

Nursing student, Federal University of Pampa, Uruguaiana Campus, State of Rio Grande do Sul, Brazil.

João Pedro Sperluk Arce, Universidade Federal do Pampa

Nursing student, Federal University of Pampa, Uruguaiana Campus, State of Rio Grande do Sul, Brazil.

Liane da Silva de Vargas, Universidade Federal do Pampa

PhD student in Biological Sciences (Physiology), Federal University of Rio Grande do Sul, Brazil; lecturer at the Specialization Course in Neuroscience Applied to Education at the Federal University of Pampa, Uruguaiana Campus, State of Rio Grande do Sul, Brazil; member of the Physiology Research Group.

Pâmela Billig Mello Carpes, Universidade Federal do Pampa

PhD in Neurophysiology at Katholieke Universiteit Leuven, KU Leuven, Belgium; professor at the Federal University of Pampa, Uruguaiana Campus, State of Rio Grande do Sul, Brazil; leader of the Physiology Research Group and coordinator of the program “POPNEURO: actions for the dissemination and popularization of neuroscience”.

 

References

ASSIS, D. M. S. et al. Teatro de temática científica: uma proposta pedagógica lúdica possível na educação não formal de alunos do ensino fundamental. Scientia Plena, Aracaju, v. 12, n. 6, p. 1-6, maio 2016. doi: 10.14808/sci.plena.2016.069919.

BUSS, P. M. Promoção da saúde e qualidade de vida. Ciênc. Sáude Coletiva, Rio de Janeiro, v. 5, n. 1, p. 163-177, 2000. doi: 10.1590/S1413-81232000000100014.

CARVALHO, M. T. S.; GONZAGA, A. M.; NORONHA, E. L. Divulgação científica: dimensões e tendências, tendências no ensino de ciências e matemática. Areté: Revista Amazônica de Ensino de Ciências. Manaus, v. 4, n. 7, p. 99-114, ago./dez. 2011.

FERREIRA, L. N. A.; QUEIROZ, S. L. Textos de divulgação científica no ensino de ciências: uma revisão. Alexandria, Santa Catarina, v. 5, n. 1, p. 3-31, maio 2012. 240

FILIPIN, G. E. et al. POPNEURO: relato de um programa de extensão que busca divulgar e popularizar a neurociência junto a escolares. Revista Brasileira de Extensão Universitária, Porto Alegre, v. 6, n. 2, p. 87-95, dez. 2015.

FILIPIN, G. E. et al. Neuroblitz: uma proposta de divulgação da neurociência na escola. Revista Ciência em Extensão, Assis, v. 10, n. 3, p. 69-76, 2014.

GUYTON, A. C. Fisiologia Humana. 6. ed. Rio de Janeiro: Guanabarra Koogan, 2011. 580 p.

LOURENÇO, J. et al. Epidemiological and ecological determinants of zika virus transmission in an urban setting. Elife, v. 6, p. e29820. Set. 2017. doi: 10.7554/eLife.29820.

MOREIRA, A. S. S.; OLIVEIRA, P. A. B. Infecção pelo zika vírus e malformações do sistema nervoso central. Unifeso, Rio de Janeiro, v. 1, n. 1, p. 1-4, jan. 2016.

PAULA, F. A. Folder ambiental: um suporte educativo à divulgação científica focado na conservação da biodiversidade. 2012. 69 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação) – Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2012.

SAIZ, J. C. et al. Zika virus: what have we learnt since the start of the recent epidemic? Frontiers in Microbiology, v. 8, p. 1554, Aug. 2017. doi: 10.3389/fmicb.2017.01554.

SANTOS, M.; COSTA, L. O Instituto Federal de São Paulo: a colaboração da divulgação ciêntifica no desenvolvimento da pesquisa. Areté: Revista Amazônica de Ensino de Ciências, Manaus, v. 7, n. 13, p. 111-126, maio 2017.

SCHRAM, P. C. F. Zika virus and public health. J. Hum. Growth Dev., São Paulo, v. 26, n. 1, p. 7-8, abr. 2016. doi: 10.7322/jhgd.114415.

VARGAS, L. S. et al. Conhecendo o sistema nervoso: ações de divulgação e popularização da neurociência junto a estudantes da rede pública de educação básica. Ciências & Cognição, Rio de Janeiro, v. 19, n. 2, jul. 2014.

XAVIER, J.; GONÇALVES, C. A relação entre a divulgação científica e a escola. Areté: Revista Amazônica de Ensino de Ciências, Manaus, v. 7, n. 14, p. 182-189, maio 2017.

OPAS – Organização Pan-Americana de Saúde. Municípios e comunidades saudáveis. Disponível em: http://www.paho.org/bra/index.php?option=com_content&view=article&id=589:municipios-e-comunidades-saudaveis&Itemid=685. Acesso em: 12 set. 2017.

WHO – Organização Mundial de Saúde. Carta de Ottawa. 1986. In: As Cartas da Promoção da Saúde Brasília: Ministério da Saúde, 2002. 56 p. (Série B. Textos Básicos em Saúde).

Published

2018-02-28

How to Cite

SOUZA, M. M. .; ARCE, J. P. S. .; VARGAS, L. da S. de .; CARPES, P. B. M. Importance of neuroscience popularization: the zika virus and microcephaly case. Revista Em Extensão, Uberlândia, v. 16, n. 2, p. 227–241, 2018. DOI: 10.14393/REE_v16n22017_rel07. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/revextensao/article/view/39052. Acesso em: 23 jul. 2024.

Issue

Section

Relatos de Experiência

Most read articles by the same author(s)