Social inclusion challenges

training teachers to work in special education resource room classrooms in Abaeté, Minas Gerais State, Brazil

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14393/REE-v15n22016_rel01

Keywords:

Specialized education, Special education resource room classrooms, University and society, Publicly funded elementary education

Abstract

This experience report discusses extension actions in the project “From form to action of teachers in special education resource room classrooms: a proposal for public schools in the city of Abaeté-MG”. Our goal was to set up special education resource room classrooms and to develop effective actions for specialized education purposes. We focus on the process of elaboration and development of the course, the main difficulties, reflections and dialogs with teachers.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Denise Nunes De Sordi, Universidade Federal de Uberlândia

Doutoranda em História Social pelo Programa de Pós-Graduação em História/INHIS - Universidade Federal de Uberlândia

References

ALVES, D. de O.; GOTTI, M. de O. Atendimento educacional especializado: concepção, princípios e aspectos organizacionais. In: SEMINÁRIO NACIONAL DE FORMA

ARANHA, M. S. F. (Org). Educação inclusiva: a escola. Brasília, DF: MEC/SEE, 2004.

AVALIA

BELISÁRIO FILHO, J. F. A educação especial na perspectiva da inclusão escolar: transtornos globais do desenvolvimento. Brasília, DF: MEC/SEEE; Fortaleza: Editora da UFC, 2010.

BERSCH, R. de C. R. Tecnologia assistiva e educação inclusiva. In: SEMINÁRIO NACIONAL DE FORMA

BRASIL. Ministério da Educação. Política nacional de educação especial na perspectiva da educação inclusiva. 2008. Disponível em: <http://portal.mec.gov.br/arquivos/pdf/politicaeducespecial. pdf>. Acesso em: 2 ago. 2013.

_____. O acesso de alunos com deficiência às escolas e classes comuns da rede regular. Brasília, DF: Procuradoria Federal dos Direitos do Cidadão, 2004. Disponível em: <http://www.adiron.com. br/arquivos/cartilhaatual.pdf>. Acesso em: 2 ago. 2013.

_____. Secretaria de Direitos Humanos da Presidência da República. Programa Nacional de Direitos Humanos (PnDH-3). Brasília, DF: SDH, 2010.

_____. Ministério da Educação. Saberes e práticas da inclusa

_____. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Continuada, Alfabetização, Diversidade e Inclusão. Documento Orientador Programa de Implantação de Salas de Recursos Multifuncionais. 2012. Disponível em: <http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman&view=download&alias=11037- doc-orientador-multifuncionais-pdf&category_slug=junho-2012- pdf&Itemid=30192>. Acesso em: 2 ago. 2016.

_____. Ministério da Educação. Resolução CNE/CEB nº 4/2009. Institui Diretrizes Operacionais para o Atendimento Educacional Especializado na Educação Básica, modalidade Educação Especial. 2009. Disponível em: <http://portal.mec.gov.br/dmdocuments/ rceb004_09.pdf>. Acesso em: 2 ago. 2016.

BUSCAGLIA, L. F. Os deficientes e seus pais: um desafio ao aconselhamento. 4. ed. Rio de Janeiro: Record, 2002.

CRESPO, L. Júlia e seus amigos. 2. ed. São Paulo: Nova Alexandria, 2011.

DOS ANJOS, I. R. S. O atendimento educacional especializado em salas de recursos. Revista Fórum Identidades, Itabaiana, Ano V, v. 9, n. 9, p. 4-11, jan./jun. 2011.

FIGUEIREDO, R. V. de. A escola de atenção às diferenças. Disponível em: <http://www.bancodeescola.com/a-escola-de-atencao-as-diferencas.htm>. Acesso em: 23 jan. 2014.

GIL, M. (Coord.). Educação inclusiva: o que o professor tem a ver com isso? São Paulo: Imprensa Oficial do Estado de São Paulo; Ashoka Brasil, 2005. Disponível em: <http://saci.org.br/index.php?modulo= akemi&parametro=24969>. Acesso em: 28 jan. 2015.

MARQUES, L. P. Definições. In: RESENDE, A. P.; VITAL, F. M. de P. (Org.) A convenção sobre direitos das pessoas com deficiência comentada. Brasília, DF: Secretaria Especial dos Direitos Humanos/ Coordenadoria Nacional para Integração da Pessoa Portadora de Deficiência, 2008.

MITTLER, P. Educação inclusiva: contextos sociais. Porto Alegre: ARTMED, 2003.

NORONHA, G. C. de. Da forma à ação inclusiva: curso de formação de professores para atuar em salas de recursos multifuncionais. São Paulo: Paco Editorial, 2016.

NORONHA, G. C. de; BRAGA, J. M. S.; SOUSA, F. P. A. de. O desafio da

ROPOLI, E. A. et al. A educação especial na perspectiva da inclusão escolar: a escola comum inclusiva. Brasília, DF: MEC/SEE; Fortaleza: Editora da UFC, 2010. Disponível em: . Acesso em: 15 ago. 2016.

SANTOS, M. P. dos. Educação inclusiva: redefinindo a educação especial. Ponto de Vista, Florianópolis, n. 3, v. 4, p.103-118, 2002.

SARTORETTO, M. L.; BERSCH, R. de C. R. A educação especial na perspectiva da inclusão escolar: recursos pedagógicos e comunicação aumentativa e alternativa. Brasília, DF: MEC/SEE; Fortaleza: Editora da UFC, 2010. Disponível em: <http://ada.mec.gov. br/bitstream/handle/ada/1025/Fasciculo%206.docx?sequence=3>. Acesso em: 8 ago. 2016.

SERPRO. Acessibilidade e universal design. 2013. Disponível em: <http://www.serpro.gov.br/acessibilidade/duniversal.php>. Acesso em: 20 ago. 2016.

Published

2017-02-23

How to Cite

SORDI, D. N. D. Social inclusion challenges: training teachers to work in special education resource room classrooms in Abaeté, Minas Gerais State, Brazil. Revista Em Extensão, Uberlândia, v. 15, n. 2, p. 76–93, 2017. DOI: 10.14393/REE-v15n22016_rel01. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/revextensao/article/view/33941. Acesso em: 22 jul. 2024.

Issue

Section

Relatos de Experiência