The process of implementing curricularization of university extension at a University in the Amazon

Un Estudio de Caso

Authors

  • Willian de Souza Ferreira Universidade Federal do Pará
  • Ivaniro Rodrigues da Costa Neto Universidade Federal do Pará
  • Felipe Reis Fernandes Universidade Federal do Pará
  • Adan Lucas Pantoja de Santana Universidade Federal do Pará https://orcid.org/0000-0002-9773-5120

DOI:

https://doi.org/10.14393/REE-2025-74395

Keywords:

University extension, Collective health, Higher education, Amazonia

Abstract

This article discusses the implementation of the curricularization of university extension in the Dentistry course at the University of Amazonia (UNAMA). In this context, it describes the planning and execution of extension activities integrated into the academic curriculum, highlighting the strategies used for teacher training, the necessary logistics, and the impact of the actions on the local community. One of the main innovations was the introduction of a specific extension discipline in the 2nd semester, entitled ‘Interdisciplinary Practical Extension Activities’. Thus, the activities focused on collective health topics and ranged from epidemiological surveys to health education in communities. Finally, this study also includes an analysis of the challenges faced and the results achieved, reflecting on the role of extension in the comprehensive training of students and in the promotion of social development in the Amazon region.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Willian de Souza Ferreira, Universidade Federal do Pará

    Master's student degree in Dentistry, Federal University of Pará, State of Pará, Brazil.

  • Ivaniro Rodrigues da Costa Neto, Universidade Federal do Pará

    PhD student degree in Dentistry, Federal University of Pará, State of Pará, Brazil.

  • Felipe Reis Fernandes, Universidade Federal do Pará

    Master's student degree in Dentistry, Federal University of Pará, State of Pará,  Brazil.

  • Adan Lucas Pantoja de Santana, Universidade Federal do Pará

    PhD student degree in Dentistry, Federal University of Pará, State of Pará, Brazil.

References

BRASIL. [Constituição (1988)]. Constituição da República Federativa do Brasil. Brasília, DF: Senado Federal, 1988.

BRASIL. Lei nº 10.172, de 9 de janeiro de 2001. Aprova o Plano Nacional de Educação e dá outras providências. Brasília, DF, 2001. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/leis_2001/l10172.htm. Acesso em: 10 jul. 2024.

BRASIL. Lei nº 5.540, de 28 de novembro de 1968. Fixa normas de organização e funcionamento do ensino superior e sua articulação com a escola média, e dá outras providências. Brasília, DF, 1968. Disponível em: https://www2.camara.leg.br/legin/fed/lei/1960-1969/lei-5540-28-novembro-1968-359201-publicacaooriginal-1-pl.html. Acesso em: 10 jul. 2024.

BRASIL. Ministério da Saúde. Secretaria de Atenção Primária à Saúde. Departamento de Saúde da Família. SB Brasil 2020: Pesquisa Nacional de Saúde Bucal – Resultados principais. Brasília: Ministério da Saúde, 2024. Disponível em: https://www.gov.br/saude/pt-br/composicao/saps/brasil-sorridente/sb-brasil. Acesso em: 24 maio 2025.

BRASIL. Ministério da Educação. Conselho Nacional de Educação. Resolução nº 7, de 18 de dezembro de 2018. Estabelece as Diretrizes para a Extensão na Educação Superior Brasileira e regimenta o disposto na Meta 12.7 da Lei n° 13.005/2014, que aprova o Plano Nacional de Educação – PNE 2014-2024 e dá outras providências. Brasília, DF, 2018. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman&view=download&alias=104251-rces007-18&category_slug=dezembro-2018-pdf&Itemid=30192. Acesso em: 20 jul. 2024.

GORDON, N. A. et al. Enabling educator oral health literacy: an impetus for oral health promotion in early childhood development. International Journal of Dental Hygiene, Oxford, v. 22, n. 3, p. 639-646, ago. 2024. DOI 10.1111/idh.12736. Disponível em: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/37661690/. Acesso em: 6 jul. 2024.

GUERRA, C. T. et al. Reflexões sobre o conceito de atendimento humanizado em Odontologia. Archives of Health Investigation, Araçatuba, v. 3, n. 6, p. 31-36, 2014. Disponível em: https://www.archhealthinvestigation.com.br/ArcHI/article/view/72. Acesso em: 27 jul. 2024.

IBGE. INSTITUTO BRASILEIRO DE GEOGRAFIA E ESTATÍSTICA. Censo Demográfico 2022: primeiros resultados. Rio de Janeiro: IBGE, 2022. Disponível em: https://www.ibge.gov.br/. Acesso em: 24 maio 2025.

LAWLER, H. M. et al. Oral health literacy education and practice in US dental hygiene programs: a national survey. Journal of Dental Education, Washington, v. 87, n. 3, p. 287-294, mar. 2023. DOI 10.1002/jdd.13129. Disponível em: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/36377359/. Acesso em: 23 jul. 2024.

NORMANDO, D. et al. Tooth wear as an indicator of acculturation process in remote Amazonian populations. PLoS ONE, San Francisco, v. 15, n. 4, p. e0230809, abr. 2020. DOI 10.1371/journal.pone.0230809. Disponível em: https://journals.plos.org/plosone/article?id=10.1371/journal.pone.0230809. Acesso em: 10 jul. 2024.

OLIVEIRA, J. S. et al. Promoção de saúde bucal e extensão universitária: novas perspectivas para pacientes com necessidades especiais. Revista da ABENO, Florianópolis, v. 15, n. 1, p. 63-69, 2015. DOI 10.30979/rev.abeno.v15i1.152. Disponível em: https://revabeno.emnuvens.com.br/revabeno/article/view/152. Acesso em: 24 jul. 2024.

PIZZOLATTO, G.; DUTRA, M. J.; CORRALO, D. J. A extensão universitária na formação do cirurgião-dentista. Revista da ABENO, Florianópolis, v. 21, n. 1, p. 1-8, 2021. DOI 10.30979/revabeno.v21i1.974. Disponível em: https://revabeno.emnuvens.com.br/revabeno/article/view/974. Acesso em: 10 jul. 2024.

PNUD. PROGRAMA DAS NAÇÕES UNIDAS PARA O DESENVOLVIMENTO. Atlas do Desenvolvimento Humano no Brasil. Brasília: PNUD, 2021. Disponível em: http://www.atlasbrasil.org.br/. Acesso em: 24 maio 2025.

QUEIROZ, L. M. G.; CORRÊA, P. S. A. A política institucional da Universidade da Amazônia e seus reflexos na formação do professor pesquisador na área de Ciências Sociais. Revista Internacional de Educação Superior, Campinas, v. 1, n. 1, p. 32-49, jul./set. 2015. DOI 10.22348/riesup.v1i1.7369. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/riesup/article/view/8650519. Acesso em: 10 jul. 2024.

RECA; MUFIZARNI. A influência da educação em saúde bucal no comportamento e no índice de detritos dos estudantes. Jurnal Mutiara Ners, Medan, v. 7, n. 1, p. 45-54, 2024. DOI 10.51544/jmn.v7i1.4467. Disponível em: https://e-journal.sari-mutiara.ac.id/index.php/NERS/article/view/4467. Acesso em: 11 jul. 2024.

RODRIGUES, A. A. A. O. et al. Capacitação dos professores do ensino infantil para promoção da saúde bucal de pré-escolares. Expressa Extensão, Pelotas, v. 25, n. 3, p. 358-366, set./dez. 2020. DOI 10.15210/EE.V25I3.18848. Disponível em: https://periodicos.ufpel.edu.br/index.php/expressaextensao/article/view/18848. Acesso em: 9 jul. 2024.

UNAMA. UNIVERSIDADE DA AMAZÔNIA. Resolução interna GRA-MAT-0237 E, de 18 de maio de 2022. Aprova a estrutura curricular do curso de Bacharelado em Odontologia – Campus Ananindeua. Ananindeua: UNAMA, 2022. Disponível em: https://drive.google.com/file/d/1a_-rP1nR5KjKWf7BAZ_ftou6Xuhbtrr8/view. Acesso em: 24 maio 2025.

VEIGA, N. et al. Oral health literacy strategies focused on community-based learning. European Journal of Public Health, Oxford, v. 33, n. sup. 2, p. 309, 2023. DOI 10.1093/eurpub/ckad160.777. Disponível em: https://academic.oup.com/eurpub/article/33/Supplement_2/ckad160.777/7328046. Acesso em: 4 jul. 2024.

Published

2025-06-03

How to Cite

FERREIRA, Willian de Souza; COSTA NETO, Ivaniro Rodrigues da; FERNANDES, Felipe Reis; SANTANA, Adan Lucas Pantoja de. The process of implementing curricularization of university extension at a University in the Amazon: Un Estudio de Caso. Em Extensão, Uberlândia, v. 24, n. 1, p. 46–58, 2025. DOI: 10.14393/REE-2025-74395. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/revextensao/article/view/74395. Acesso em: 15 dec. 2025.