Extension in human rights, religious education, and diversities at the interface with basic education:
an extensionist approach
DOI:
https://doi.org/10.14393/REE-2025-77595Keywords:
University outreach, Human rights, Diversity, Basic education, Religious educationAbstract
Education in human rights, religious education, and diversity has been consolidated as a fundamental field for the construction of a more just and inclusive society. In this context, university outreach plays an essential role in connecting academia to social demands, promoting continuing education experiences and the production of applied knowledge. This article aims to discuss the interface between university outreach and basic education, emphasizing its importance for valuing diversity, the promotion of human rights, and religious education as a tool for understanding and respect among different beliefs. The methodology used is based on a bibliographic review containing relevant studies on the subject, in addition to the analysis of outreach experiences implemented in different educational contexts. The results indicate that well-structured outreach actions contribute significantly to the formation of citizenship and to tackling inequalities in the school environment. It is concluded that strengthening the dialogue between universities and basic education is essential to ensure a more equitable and inclusive education.
Downloads
References
ADDOR, F. Extensão tecnológica e tecnologia social: reflexões em tempos de pandemia. NAU Social, Salvador, v. 11, n. 21, p. 395-412, 2020. DOI 10.9771/ns.v11i21.38644. Disponível em: https://periodicos.ufba.br/index.php/nausocial/article/view/38644. Acesso em: 29 jul. 2025.
BRASIL. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Brasília, DF, 1996. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9394.htm. Acesso em: 7 jul. 2025.
BRASIL. Política Nacional de Extensão Universitária. Fórum de Pró-Reitores das Instituições Públicas de Educação Superior Brasileiras. Brasília: MEC, 2012. Disponível em: https://proex.ufsc.br/files/2016/04/Pol%C3%ADtica-Nacional-de-Extens%C3%A3o-Universit%C3%A1ria-e-book.pdf. Acesso em: 8 jul. 2025.
CANDAU, V. M. F. Direito à educação, diversidade e educação em direitos humanos. Educação & Sociedade, Campinas, v. 33, n. 120, p. 715-726, jul./set. 2012. DOI 10.1590/S0101-73302012000300004. Disponível em: https://www.scielo.br/j/es/a/phjDZW7SVBf3FnfNL4mJywL/?lang=pt. Acesso em: 29 jul. 2025.
CANDAU, V. M. F. Educação em direitos humanos: fundamentos e práticas. Rio de Janeiro: Vozes, 2008.
FREIRE, P. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz & Terra, 1996.
GADOTTI, M. Pedagogia da práxis. São Paulo: Cortez, 2005.
MENEZES, R. Ensino religioso e pluralismo: um caminho para a educação em direitos humanos. Brasília: Editora UnB, 2017.
NOGUEIRA, A. B.; SILVA, A. W. C.; PLACIDO, V. L. S. A prática da extensão universitária na formação e no impacto dos agentes envolvidos. Campinas: Splendet, 2024.
PEREIRA, Q. L. C. et al. Processo de (re)construção de um grupo de planejamento familiar: uma proposta de educação popular em saúde. Texto & Contexto – Enfermagem, Florianópolis, v. 16, n. 2, p. 320-325, abr./jun. 2007. DOI 10.1590/S0104-07072007000200016. Disponível em: https://www.scielo.br/j/tce/a/p7GhbZgMcrgzJJnwMvw6sRf/?lang=pt. Acesso em: 29 jul. 2025.
SANTOS, B. S. A universidade no século XXI: para uma reforma democrática e emancipatória da universidade. São Paulo: Cortez, 2015.
SOUSA, R. P.; MOITA, F. M. C. S. C.; CARVALHO, A. B. G. Tecnologias digitais na educação. Campina Grande: EDUEPB, 2011.
SOUZA, M. Diálogo inter-religioso e ensino religioso na escola pública. Belo Horizonte: Autêntica, 2019.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Merabe José Rodrigues

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Ao publicarem nesta revista, os autores concordam em manter os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a licença Creative Commons Atribuição-NãoComercial-SemDerivações 4.0 Internacional.


