Reflections on medical education and university extension
experiences from an extension project in São Paulo
DOI:
https://doi.org/10.14393/REE-2025-74069Keywords:
Medical education, University extension, Popular extension, Community-institution relationshipAbstract
University extension is defined by the Ministry of Education (Ministério da Educação – MEC, Brazil) as a multidisciplinary process that integrates educational, cultural, scientific, and technological factors. Its goal is to promote dialogical and horizontal partnerships between Higher Education Institutions (HEI) and segments of civil society. Thus, this study aims to understand medical students’ knowledge of concepts related to medical education, as well as university and popular extension. These students took part in an extension program in the town of Aparecida, in São Paulo state, Brazil, in January 2023. This is a cross-sectional study with both quantitative and qualitative approaches, with data collected through a self-administered questionnaire. Among the responses obtained, 62 were included, of which 83.87% stated they were familiar with the concept of a university extension project, and 45.16% understood the university triad. In this context, there was no significant difference in the level of knowledge about education and extension in relation to the class, age, or gender of the participants. Among the main motivations for taking part, the healthcare assistance perspective and the technical improvement of the students prevailed. Most of them view extension from an assistentialist perspective, which differs from the approach advocated by popular extension.
Downloads
References
ALMEIDA-FILHO, N. O pensamento político-pedagógico de Juan César García: Piaget-Gramsci-Freire e a formação profissional em Saúde na América Latina. Interface, Botucatu, v. 26, p. e220285, 2022. DOI 10.1590/interface.220285. Disponível em: https://www.scielo.br/j/icse/a/WkGh79wkQp5wfWs5kWKb9DC/?lang=pt. Acesso em: 17 jan. 2024.
AZEVEDO, M. L. N.; BRAGGIO, A. K.; CATANI, A.M. A Reforma Universitária de Córdoba de 1918 e sua influência no Brasil: um foco no movimento estudantil antes do golpe de 1964. Revista Latinoamericana de Educación Comparada, Argentina, v. 9, n. 13, p. 37-51, jun./out. 2018. Disponível em: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6572529. Acesso em: 1 mar. 2024.
BATISTA, E. L; LIMA, M. R. A pedagogia histórico-crítica como teoria pedagógica revolucionária. Laplage em Revista, São Carlos, v. 1, n. 3, p. 67-81, 2015. DOI 10.24115/S2446-6220201513102p.67-81. Disponível em: https://www.redalyc.org/journal/5527/552756337008/html/. Acesso em: 13 mar. 2024.
BRASIL. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Lei n° 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Brasília, DF, 1996.
BRASIL. Lei n° 5.540, de 28 de novembro de 1968. Fixa normas de organização e funcionamento do ensino superior e sua articulação com a escola média, e dá outras providências. Brasília, DF, 1968.
BRASIL. Ministério da Educação. Conselho Nacional de Educação. Câmara de Educação Superior. Resolução no 7, de 18 de dezembro de 2018. Estabelece as Diretrizes para a Extensão na Educação Superior Brasileira e regimenta o disposto na Meta 12.7 da Lei n° 13.005/2014, que aprova o Plnao Nacional de Educação – PNE 2014-2024 e dai outras providências. Brasília, DF, 2018. Disponível em http://www.in.gov.br/materia/-/asset_publisher/Kujrw0TZC2Mb/content/id/55877808/do1-2018-12-19-resolucao-n-7-de-18-de-dezembro-de-2018-55877677. Acesso em: 20 jan. 2024.
FARIA, D. S. Construção conceitual da extensão universitária na América Latina. Brasília/DF: UnB, 2001. Disponível em: https://permuta.bce.unb.br/produto/construcao-conceitual-da-extensao-universitaria-na-america-latina/. Acesso em: 3 mar. 2024.
FCMSCSP. Faculdade de Ciências Médicas da Santa Casa de São Paulo. Programa Expedições Científicas e Assistenciais – PECA. FCMSCSP, 2025. Disponível em: https://fcmsantacasasp.edu.br/vemprasanta/programa-expedicoes-cientificas-e-assistenciais-peca/. Acesso em: 3 abr. 2025.
FRAGA, L. S. Transferência de conhecimento e suas armadilhas na extensão universitária brasileira. Avaliação, Sorocaba, v. 22, n. 2, p. 403-419, jul./nov. 2017. DOI 10.1590/S1414-40772017000200008. Disponível em: https://www.scielo.br/j/aval/a/849jNsn5kVYkDzPgKjdHWHB/?lang=pt. Acesso em: 10 fev. 2024.
FREIRE, P. Extensão ou comunicação?. 7. ed. Rio de Janeiro: Paz & Terra, 1983.
GADOTTI, M. Extensão universitária: para quê?. São Paulo: Instituto Paulo Freire, 2017.
GOMEZ, S. R. M.; CORTE, M. G. D.; ROSSO, G. P. A Reforma de Córdoba e a educação superior: institucionalização da extensão universitária no Brasil. Revista Internacional de Educação Superior, Campinas, v. 5, p. e019020, 2019. DOI 10.20396/riesup.v5i0.8653655. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/riesup/article/view/8653655. Acesso em: 10 mar. 2024.
JEZINE, E. As práticas curriculares e a extensão universitária. In: CONGRESSO BRASILEIRO DE EXTENSÃO UNIVERSITÁRIA, 2., 2004, Belo Horizonte. Anais [...]. Belo Horizonte: UFMG, 2004. p. 1-6.
MELO NETO, J. F. Extensão universitária: em busca de outra hegemonia. Revista de Extensão (PRAC/UFPB), João Pessoa: Editora da Universidade Federal da Paraíba, 1996.
MENDONÇA, S. G. Extensão universitária: uma nova relação com a administração pública. In: CALDERÓN, A. I.; SAMPAIO, H. (org.) Extensão universitária: ação comunitária em universidades brasileiras. São Paulo: Olhos d’Água, 2002. p. 29-44.
MORI, R. C. Comunicar o conhecimento para (re)produzi-lo: o lema da extensão universitária. Revista de Cultura e Extensão USP, São Paulo, v. 17, p. 83-95, 2017. DOI 10.11606/issn.2316-9060.v17i0p83-95. Disponível em: https://www.revistas.usp.br/rce/article/view/141929. Acesso em: 14 fev. 2024.
PARANHOS, R. et al. Uma introdução aos métodos mistos. Interface Sociologias, Porto Alegre, v. 18, n. 42, p. 348-411, 2016. DOI 10.1590/15174522-018004221. Disponível em: https://www.scielo.br/j/soc/a/WtDMmCV3jQB8mT6tmpnzkKc/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 13 dez. 2023.
SANTANA, R. R. et al. Extensão universitária como prática educativa na promoção da saúde. Educação & Realidade, Porto Alegre, v. 46, n. 2, p. e98702, 2021. DOI 10.1590/2175-623698702. Disponível em: https://www.scielo.br/j/edreal/a/qX3KBJghtJpHQrDZzG4b8XB/?lang=pt. Acesso em: 20 jan. 2024.
SAVIANI, D. Escola e democracia. 44. ed. Campinas: Autores Associados, 2021.
SILVA, A. F. L; RIBEIRO, C. D. M.; SILVA-JÚNIOR, A. G. Pensando extensão universitária como campo de formação em saúde: uma experiência na Universidade Federal Fluminense, Brasil. Interface, Botucatu, v. 17, n. 45, p. 371-384, abr./jun. 2013. DOI 10.1590/S1414-32832013000200010. Disponível em: https://www.scielo.br/j/icse/a/WHny33PzxV6bWNgrgMmxvPB/?lang=pt. Acesso em: 20 jan. 2024.
SILVA, A. L. B. et al. Importância da extensão universitária na formação profissional: Projeto Canudos. Revista de Enfermagem UFPE Online, Recife, v. 13, p. e242189. 2019. DOI 10.5205/1981-8963.2019.242189. Disponível em: https://periodicos.ufpe.br/revistas/revistaenfermagem/article/view/242189. Acesso em: 4 fev. 2024.
SOUSA, A. L. L. A história da extensão universitária. 2. ed. Campinas: Alínea, 2010.
URLINGS-STROP, L. C.; THEMMEN, A. P. N.; STEGERS-JAGER, K. M. The relationship between extracurricular activities assessed during selection and during medical school and performance. Advances in Health Sciences Education, Netherlands, v. 22, p. 287-298, 2017. DOI 10.1007/s10459-016-9729-y. Disponível em: https://link.springer.com/article/10.1007/s10459-016-9729-y. Acesso em: 4 fev. 2024.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Tainá Ribeiro de Azevedo, Vinícius Finisguerra Vianna, Eun Sun Jung, Luis Fernando Gomes Carreira, Nivaldo Carneiro Junior, Patrícia Martins Montanari

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Ao publicarem nesta revista, os autores concordam em manter os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a licença Creative Commons Atribuição-NãoComercial-SemDerivações 4.0 Internacional.


