The use of the podcast ‘Saúde nos Eixos’ as a health education strategy
an experience report
DOI:
https://doi.org/10.14393/REE-2025-74061Keywords:
Public health, Podcast, Experience reportAbstract
The use of digital media in the dissemination of health knowledge is essential in contemporary times, as it promotes the democratization of this knowledge and establishes a more horizontal relationship between the public university and the surrounding community. Furthermore, the Integrator Axis subject in the Medicine Course at Federal University of Maranhão (UFMA) offers a valuable opportunity for educational interventions through digital technologies. This study aims to report on the experiences of UFMA students in the ‘Saúde nos Eixos’ extension project. Its purpose was to develop a podcast dedicated to health education. It is a descriptive experience report with a qualitative approach. The podcast, anchored on the Spotify streaming platform, discussed relevant health issues, combining technical rigor and accessible language. Two episodes were produced in the form of an interview and an informative dialogue, focusing on the evolution of the doctor-patient relationship in the digital age and on sporotrichosis, respectively. The experience of the ‘Saúde nos Eixos’ project demonstrates the potential of podcasts to democratize health knowledge and connect the university with the community. It also highlights the importance of more in-depth studies to evaluate the educational impact of projects like this.
Downloads
References
AMADOR, F. L. D. et al. Use of podcasts for health education: a scoping review. Revista Brasileira de Enfermagem, Brasília, v. 77, n. 1, p. e20230096, 2024. DOI 10.1590/0034-7167-2023-0096. Disponível em: https://www.scielo.br/j/reben/a/RDyv4HCN6dZnqzX3X3WQJLN/?lang=pt#. Acesso em: 20 maio 2024.
ARAUJO, A. K. L.; GONDIM, A. L. C. L.; ARAUJO, I. E. A. Esporotricose felina e humana: relato de um caso zoonótico. Revista Brasileira de Higiene e Sanidade Animal, Fortaleza, v. 14, n. 2, p. 237-247, abr./jun. 2020. DOI 10.5935/1981-2965.20200021. Disponível em: http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/53866. Acesso em: 20 abr. 2024.
CESAR, F. C. R. et al. Letramento em saúde por mídia social durante a pandemia. Extensão em Foco, Palotina, n. 22, p. 273-286, jan./jun. 2021. DOI 10.5380/ef.v0i22.75569. Disponível em: https://revistas.ufpr.br/extensao/article/view/75569. Acesso em: 23 abr. 2024.
TCHIVUNDA, E. C. et al. O uso do podcast como ferramenta de combate às fake news na saúde: um relato de experiência. Revista Multidisciplinar em Saúde, Fortaleza, v. 4, n. 3, p. 524-529, 2023. DOI 10.51161/conais2023/21878. Disponível em: https://editoraintegrar.com.br/publish/index.php/rems/article/view/3994. Acesso em: 23 maio 2024.
DUARTE, T. L.; CARVALHO, G. D. Esporotricose no contexto da saúde única. In: CONGRESSO BRASILEIRO INTERDISCIPLINAR EM CIÊNCIA E TECNOLOGIA, 2., 2021, Diamantina. Anais [...]. [s. l.]: Even3, 2021. p. 1-6. Disponível em: https://www.even3.com.br/anais/cobicet/387965-esporotricose-no-contexto-da-saude-unica/. Acesso em: 20 abr. 2024.
FALKENBERG, M. B. et al. Educação em saúde e educação na saúde: conceitos e implicações para a saúde coletiva. Ciência & Saúde Coletiva, Rio de Janeiro, v. 19, n. 3, p. 847-852, 2014. DOI 10.1590/1413-81232014193.01572013. Disponível em: https://www.scielo.br/j/csc/a/kCNFQy5zkw4k6ZT9C3VntDm/?lang=pt. Acesso em: 10 abr. 2024.
FERNANDES, C. A. S. et al. Os podcasts como parte integrante da educação médica de acesso aberto e gratuito. Revista Brasileira de Educação Médica, Brasília, v. 47, n. 1, p. e008, 2023. DOI 10.1590/1981-5271v47.1-20220119.ING. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbem/a/qd54CjbmH3DFNmxPxPsbjMS/abstract/?lang=pt. Acesso em: 10 abr. 2024.
NERY, C. Em 2022, streaming estava presente em 43,4% dos domicílios com TV. Agência IBGE Notícias, 2023. Disponível em: https://agenciadenoticias.ibge.gov.br/agencia-noticias/2012-agencia-de-noticias/noticias/38306-em-2022-streaming-estava-presente-em-43-4-dos-domicilios-com-tv. Acesso em: 28 maio 2025.
NUTBEAM, D.; LLOYD, J. E. Understanding and responding to health literacy as a social determinant of health. Annual Review of Public Health, Palo Alto, v. 1, n. 42, p. 159-173, 2021. DOI 10.1146/annurev-publhealth-090419-102529. Disponível em: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/33035427/. Acesso em: 20 abr. 2024.
SANTIAGO, R. D.; MORAES, V. A.; ALMEIDA, R. J. Percepção dos estudantes de Medicina sobre o uso da metodologia da problematização durante a graduação. Revista Brasileira de Educação Médica, Brasília, v. 44, n. 4, p. e161, 2020. DOI 10.1590/1981-5271v44.4-20200083. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbem/a/byPTsGRgFD3sSnvWrKDKqZR/?lang=pt. Acesso em: 20 abr. 2024.
SILVA, N. M. Análise da influência do uso de podcast na educação e sua contribuição na educação em saúde: uma revisão integrativa. 2018. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Enfermagem) – Universidade Federal de Pernambuco, Vitória de Santo Antão, 2018. Disponível em: https://repositorio.ufpe.br/handle/123456789/27798. Acesso em: 28 maio 2025.
TEIXEIRA, E. M. et al. O impacto das informações médicas obtidas através da internet na relação médico-paciente. Brazilian Journal of Health Review, São José dos Pinhais, v. 4, n. 6, p. 25225-25239, nov./dez. 2021. DOI 10.34119/bjhrv4n6-131. Disponível em: https://ojs.brazilianjournals.com.br/ojs/index.php/BJHR/article/view/39666. Acesso em: 23 abr. 2024.
Universidade Federal do Maranhão. Projeto Pedagógico do Curso de Medicina. São Luís: UFMA, 2013.
YAMAGUCHI, M. U. et al. O papel das mídias digitais e da literacia digital na educação não-formal em saúde. Revista Eletrônica de Educação, São Carlos, v. 14, p. e3761017, jan./dez. 2020. DOI 10.14244/198271993761. Disponível em: https://www.reveduc.ufscar.br/index.php/reveduc/article/view/3761. Acesso em: 10 abr. 2024.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Carine Novaes Paes Leme, Isabella Barreto Froz , Gilvan da Silva Magalhães Junior , Gabriel Sant'anna Brito e Silva, Michelline Joana Tenório Albuquerque Madruga Mesquita

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Ao publicarem nesta revista, os autores concordam em manter os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a licença Creative Commons Atribuição-NãoComercial-SemDerivações 4.0 Internacional.


