Modelagem na/da Educação do Campo e suas relações com a Educação Popular de Paulo Freire

Autores/as

DOI:

https://doi.org/10.14393/REP-2024-74193

Palabras clave:

Educação do Campo, Educação Matemática Crítica, Modelagem Matemática, Emancipação Humana, Transformação Social

Resumen

This work presents and deepens some discussions carried out in the context of doctoral research that deals with the articulation between Mathematical Modeling and Countryside Education. In this way, we seek to highlight some intertwinings between Countryside Education and Mathematical Modeling with the ideals of the Popular Education perspective proposed by Paulo Freire that were noticed during the investigative process. To carry out the research, we analyzed one thesis, ten dissertations and 24 articles that deal with the articulation of Mathematical Modeling with Rural Education, published between 2008 and 2023 in Brazil. The analysis of the material allows us to demonstrate that, based on the relationships/approximations found between these two perspectives, we recognize that freirean assumptions are at the basis of the connection between Modeling and Countryside Education and, therefore, we realize Modeling in/of Countryside Education as a potential for teaching and learning in countryside schools. We were able to conclude that the proposal for a Mathematical Modeling in Countryside Education takes into account the educational project of the Movement for Countryside Education (its pedagogical principles and the specificities of peasant territories). Furthermore, Modeling activities need to be combined with the concept of Critical Mathematics Education, proposed by Ole Skovsmose (2001; 2007; 2008; 2014), and be conceived in the socio-critical perspective of Modeling, which foresees teaching for transformation and social justice.

 

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Biografía del autor/a

Kátia da Costa Leite, Universidade Federal de Santa Catarina

Doutoranda em Educação Científica e Tecnológica na Universidade Federal de Santa Catarina, Brasil; professora substituta na Universidade Federal de Santa Catarina, Brasil; atua no curso de Licenciatura em Educação do Campo e lidera o Grupo de Estudos e Pesquisas em Modelagem Matemática e Educação do Campo (GEPMMEC).

Everaldo Silveira, Universidade Federal de Santa Catarina

Doutor em Educação Científica e Tecnológica pela Universidade Federal de Santa Catarina, Brasil; professor na Universidade Federal de Santa Catarina, Brasil.

Maria Carolina Machado Magnus, Universidade Federal de Santa Catarina

Doutora em Educação pela Universidade Federal de São Carlos, São Paulo, Brasil; professora na Universidade Federal de Santa Catarina, Brasil; atua no curso de Licenciatura em Educação do Campo e lidera o Grupo de Estudos e Pesquisas em Modelagem Matemática e Educação do Campo (GEPMMEC).

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Publicado

2024-11-01

Cómo citar

LEITE, K. da C.; SILVEIRA, E.; MAGNUS, M. C. M. Modelagem na/da Educação do Campo e suas relações com a Educação Popular de Paulo Freire. Revista de Educação Popular, Uberlândia, n. Edição Especial, p. 416–437, 2024. DOI: 10.14393/REP-2024-74193. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/reveducpop/article/view/74193. Acesso em: 22 dic. 2024.