“Will the school close”?

a critical report of the experiences with countryside education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14393/REP-2024-74270

Keywords:

Countryside education, Participant research, Democratic management

Abstract

This text deals with a report on countryside education in a school in Rio Grande do Sul/Brazil. The narrative is built from the perspective of a Physical Education teacher who becomes the principal of a countryside school and is faced with situations and demands that make the process particular of an education from the countryside, produced and signified by the people who live and work in this reality. By problematizing these questions, it decides to carry out a research participation, creating dialogues with different segments of the school, to seek alternatives to the project of extinction of countryside education that is imposed by neo-liberal policies. The guiding question of the text was thus delimited: how have the experiences of a teacher and principal made it possible to signify the struggle for countryside education? The study has a qualitative approach, with a critical-participatory focus, and uses conversation circles as the main tool for gathering information. The dialogues and criticisms coming from the production of information from the ongoing participant research, point to processes of awareness and political mobilization for the right to a countryside education.

 

Downloads

Author Biographies

Patrícia Tams Gasperin, Universidade Federal do Rio Grande do Sul

Specialist in School Supervision at the Federal University of Rio Grande do Sul, State of Rio Grande do Sul, Brazil.

Fabiano Bossle, Universidade Federal do Rio Grande do Sul

PhD in Human Movement Sciences from the Federal University of Rio Grande do Sul, State of Rio Grande do Sul, Brazil; post-doctorate internship at the same institution; professor at the Federal University of Rio Grande Sul, State of Rio Grande do Sul, Brazil.

References

ALBUQUERQUE, J. O.; QUEIROZ, S. G.; TAFFAREL, C. N. Z. Educação do campo e pedagogia histórico-crítica: realidade e possibilidades. Revista Educação e Ciências Sociais, Salvador, v. 5, n. 8, 2022. DOI 10.38090/recs.2595-9980.v5.n8.10. Disponível em: https://www.revistas.uneb.br/index.php/cienciassociais/article/view/13742. Acesso em: 20 maio 2023.

ARROYO, M.; CALDART, R. S.; MOLINA, M. C. Por uma educação do campo. Petrópolis: Editora Vozes, 2017.

BORBA, O. F. Aspectos teóricos da pequisa participante: considerações sobre o significado da ciência na participação popular. In: BRANDÃO, C. R. (org.). Pesquisa participante. São Paulo: Editora Brasiliense, 1986. p. 42-62.

BORBA, O. F. Por la praxis: el problema de cómo investigar la realidad para transformarla. Espacio Abierto, Maracaibo, v. 31, n. 1, p. 193-221, 2022 disponível em: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=12270216010. Acesso em: 10 set. 2023

BORGES, M. C.; BRANDÃO, C. R. A pesquisa participante: um momento da educação popular. Revista de Educação Popular, Uberlândia, v. 6, n. 1, 2008. DOI 10.14393/REP-2007-19988. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/reveducpop/article/view/19988. Acesso em: 30 jan. 2023.

CAETENO, M. R.; PERONI, V. M. V. O público e o privado na educação - Projetos em disputa? Retratos da Escola, Brasília, v. 9, n. 17, 2015. DOI 10.22420/rde.v9i17.584. Disponível em: https://retratosdaescola.emnuvens.com.br/rde/issue/archive. Acesso em: 10 maio 2023.

CALDART, R. S. Educação do campo. In: CALDART, R. S. et al. Dicionário da educação do campo. Rio de Janeiro: Expressão Popular, 2012. p. 257-264.

CALDART, R. S. Por uma educação do campo: traços de uma identidade. In: ARROYO, M.; CALDART, R. S.; MOLINA, M. C. Por uma educação do campo. 5. ed. Petrópolis: Vozes, 2017. p. 147-158.

FERNANDES, B. M.; CERIOLI, P. R.; CALDART, R. S. Primeira Conferência Nacional “Por uma Educação Básica do Campo”. In: ARROYO, M.; CALDART, R. S.; MOLINA, M. C. Por uma educação do campo. 5. ed. Petrópolis: Vozes, 2017. p. 20-62.

FREIRE, P. A educação na cidade. São Paulo: Cortez, 2005.

FREIRE, P. Criando métodos de pesquisa alternativa: aprendendo a fazê-lo melhor através da ação. In: BRANDÃO, C. R. Pesquisa participante. São Paulo: Brasiliense, 1986.

FEIRE, P. Medo e ousadia. Rio de Janeiro: Paz & Terra, 2021.

FREIRE, P. Pedagogia do oprimido. Rio de Janeiro: Paz & Terra, 2022.

FREITAS, L. C. A reforma empresarial da educação: nova direita, velhas ideias. São Paulo: Expressão Popular, 2018.

GAJARDO, M. A pesquisa participante na América Latina. São Paulo: Brasiliense, 1986.

CONTAG. Raizes se formam no campo. CONTAG, Brasília. Disponível em: https://ww2.contag.org.br/raizes-se-formam-no-campo. Acesso em: 27 fev. 2023.

MOLINA, M. C.; SÁ, L. M. Escola do campo. In: CALDART, R. S. et al. (org.). Dicionário da educação do campo. Rio de Janeiro: Expressão Popular, 2012. p. 324-330.

PALUDO, C.; VITÓRIA, F. B. Escolas no campo no estado do Rio Grande do Sul e a necessidade de democratização do índice de desenvolvimento da educação básica. Reflexão e Ação, Santa Cruz do Sul, v. 22, n. 2, p. 68-93, 2014. DOI 10.17058/rea.v22i2.5092. Disponível em: https://online.unisc.br/seer/index.php/reflex/article/view/5092. Acesso em: 27 fev. 2023.

PITA, F. A. “Com que roupa eu vou pro samba que você (não) me convidou?”: entre desventuras da personificação jurídica e insurgências das lutas pelo trabalho associado popular. 2020. 491f. Tese (Doutorado em Sociologia do Direito) – Universidade Federal Fluminense, Niterói, 2020.

SOUZA, G. Inimigos públicos: ensaios sobre a mercantilização da educação básica no Brasil. São Paulo: Usina Editorial, 2017.

STRETCH, D.; ADMS, T. Pesquisa participativa, emancipação e (des)colonialidade. Curitiba: CRV, 2014.

TAFFAREL, C. Z.; MUNARIM, A. Pátria educadora e fechamento de escolas do campo: o crime continua. Revista Pedagógica, Chapecó v. 17, n. 35, 2015. DOI 10.22196/rp.v17i35.3053. Disponível em: https://bell.unochapeco.edu.br/revistas/index.php/pedagogica/article/view/3053. Acesso em: 30 set. 2023.

TRIVIÑOS, A. N. S. Introdução à pesquisa em ciências sociais: a pesquisa qualitativa em educação. São Paulo: Atlas, 1987.

WARSCHAUER, C. A roda e o registro: uma parceria entre professores, alunos e o conhecimento. Rio de Janeiro: Paz & Terra, 1993.

Published

2024-11-01

How to Cite

GASPERIN, P. T.; BOSSLE, F. “Will the school close”? a critical report of the experiences with countryside education. Revista de Educação Popular , Uberlândia, n. Edição Especial, p. 540–555, 2024. DOI: 10.14393/REP-2024-74270. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/reveducpop/article/view/74270. Acesso em: 13 feb. 2025.