A study of academic productions on teacher training and the Escola da Terra Program in the context of the countryside education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14393/REP-2024-73999

Keywords:

Escola da Terra program, Teacher training, Countryside education

Abstract

This article aims to analyze academic productions on Teacher Training and the Escola da Terra Program in the context of Countryside Education. Regarding the methodology, we opted for a qualitative approach, inspired by the State of the Art, using a survey of dissertations, theses and scientific journals. The following descriptors were used: “Countryside Education”, “Teacher Training” and “Escola da Terra Program”. The time frame corresponds to the period from 2012 to 2022. It is concluded that the quantity and quality of research carried out in the last decade are of paramount importance for the construction of knowledge and for understanding the challenges that still need to be overcome, so that people who live in the field can, in fact, receive a high-quality education. Scientific research, the production of knowledge and its systematization are points of convergence, when the aim is to solve a problem of the practical life.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Astrogildo Fernandes da Silva Júnior, Universidade Federal de Uberlândia

Michele Maria da Silva, Universidade Federal de Uberlândia

PhD student in Education at the Federal University of Uberlândia, State of Minas Gerais, Brazil; pedagogical analyst at the Uberlândia Municipal Department of Education.

References

ANDRADE, E. O. Educação do Campo: narrativas de professoras alfabetizadoras de classes multisseriadas. 2016. 228 f. Tese (Doutorado em Educação) – Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 2016. Disponível em: https://www.academia.edu/81969447/Educa%C3%A7%C3%A3o_do_Campo_narrativas_de_professoras_alfabetizadoras_de_classes_multisseriadas. Acesso em: 16 maio 2024.

ARAÚJO, T. M. F. Necessidades formativas como eixo da formação docente para alfabetizar letrando na educação do campo, em Espírito Santo/RN (2019-2021). 2022. 339 f. Tese (Doutorado em Educação) – Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Natal, 2022. Disponível em: https://repositorio.ufrn.br/handle/123456789/48246. Acesso em: 20 maio 2024.

BRASIL. [Constituição (1988)]. Constituição da República Federativa do Brasil. Brasília, DF: Senado Federal, 1988.

BRASIL. Decreto n° 7.352 de 04 de novembro de 2010. Dispõe sobre a política de educação do campo e o Programa Nacional de Educação na Reforma Agrária – PRONERA. Brasília, DF, 2012. Disponível em: http://pronacampo.mec.gov.br/images/pdf/bib_educ_campo.pdf. Acesso em: 18 jun. 2023.

BRASIL. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Brasília, DF, 1996. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/Leis/l9394.htm. Acesso em: 15 maio de 2024.

BRASIL. Ministério da Educação. Conselho Nacional de Educação. Câmara de Educação Superior. Resolução nº 1, de 3 de abril de 2002. Institui Diretrizes Operacionais para a Educação Básica nas Escolas do Campo. Brasília, DF, 2002. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/escola-de-gestores-da-educacao-basica/323-secretarias-112877938/orgaos-vinculados-82187207/13200-resolucao-ceb-2002. Acesso em: 20 maio 2024.

BRASIL. Ministério da Educação. Portaria nº 579, de 2 de julho de 2013. Institui a Escola da Terra. Brasília, DF, 2013. Disponível em: https://pronacampo.mec.gov.br/images/pdf/port_579_de_02_de_julho_de_2013_institui_a_escola_da_terra.pdf. Brasília, DF, 2013. Acesso em: 20 maio 2024.

COLLARES, D.; ALBUQUERQUE, P. P.; XAVIER, N. R. V. Escola da terra: a formação docente como espaço reflexivo na interdependência entre extensão, ensino e pesquisa. In: RODRIGUES, J. F. (org.). Gestão, avaliação e inovação no ensino superior. Ponta Grossa: Atena, 2019. p. 139-150. Disponível em: http://hdl.handle.net/10183/201358. Acesso em: 17 mar. 2024.

DIAS, A. C. Representações sociais da educação do campo: formação e identidade docente. 2014. 213 f. Dissertação (Mestrado em Desenvolvimento Humano: formação, políticas e práticas sociais) – Universidade de Taubaté, Taubaté, 2014. Disponível em: https://bdtd.ibict.br/vufind/Record/UNITAU_7b07fa3a3b5d5e9fe22fb6606badf4cf. Acesso em: 24 maio 2024.

ELIAS, A. S. C. Expectativas formativas dos/as professores/as da multissérie: um olhar a partir da formação do Programa Escola da Terra – Pernambuco. 2017. 125 f. Dissertação (Mestrado em Educação Contemporânea) – Universidade Federal de Pernambuco, Caruaru, 2017. Disponível em: https://repositorio.ufpe.br/handle/123456789/29927. Acesso em: 20 maio 2024.

FERREIRA, S. S. Programa Escola da Terra no Estado do Amazonas: possibilidades e desafios da formação docente. 2016. 125 f. Dissertação (Mestrado em Gestão e Avaliação da Educação Pública) – Universidade de Federal de Juiz de Fora, Juiz de Fora, 2016. Disponível em: https://mestrado.caedufjf.net/programa-escola-da-terra-no-estado-do-amazonas-possibilidades-e-desafios-da-formacao-docente/. Acesso em: 20 maio 2024.

FREIRE, P. Pedagogia do oprimido. Rio de Janeiro: Paz & Terra, 1987.

GERKE, J.; FOERSTE, E.; SOUZA, A. R. Narrativas biográficas na formação docente do campo: memórias e experiências do curso Escola da Terra Capixaba. Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, v. 27, p. 1-21, jul./set. 2022. DOI 10.1590/S1413-24782022270070. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbedu/a/8PML8LjTqH4B7Tt9ZSwGCMJ/#. Acesso em: 24 maio 2024.

GIL, A. C. Métodos e técnicas de pesquisa social. São Paulo: Atlas, 2008.

HAGE, A. M. H.; SILVA, H. S. A.; BRITO, M. M. B. Educação superior do campo: desafios para a consolidação da licenciatura em educação do campo. Educação em Revista, Belo Horizonte, v. 32, n. 4, p. 147-174, out./dez. 2016. DOI 10.1590/0102-4698162036. Disponível em: https://www.scielo.br/j/edur/a/zTGDSQkykpwt47QYDdjL8qn/abstract/?lang=pt#. Acesso em: 20 maio 2024.

LÉLIS, U. A. As atuais configurações do Estado e os processos de multi-regulações das políticas de formação de professores da Educação do Campo – Pedagogia do Campo/PRONERA. 2014. 472 f. Tese (Doutorado em Educação) – Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2014. Disponível em: https://repositorio.ufu.br/bitstream/123456789/13685/1/AtuaisConfiguracoesEstado.pdf. Acesso em: 18 maio 2024.

LOVATTI, R. R. G. Formação e docência na educação infantil do campo: dizeres docentes. 2014. 195 f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Federal do Espírito Santo, Vitória, 2014. Disponível em: https://repositorio.ufes.br/items/baeb97cd-364d-4c50-a680-198f28d91bfd. Acesso em: 11 jun. 2024.

MACEDO, P. C. S. Políticas públicas em educação do campo na Amazônia Amapaense: o Programa Escola da Terra na formação continuada de professores de escolas com classes multisseriadas. 2022. 450 f. Tese (Doutorado em Educação, Contextos Contemporâneos e Demandas Populares) – Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro, Seropédica, 2022. Disponível em: https://tede.ufrrj.br/jspui/handle/jspui/5855. Acesso em: 20 maio 2024.

MINAYO, M. C. S. O desafio da pesquisa social. In: MINAYO, M. C. S. (org.). Pesquisa social: teoria, método e criatividade. Rio de Janeiro: Vozes, 2009. p. 9-29.

MOLINA, M. C. Contribuições das licenciaturas em educação do campo para as políticas de formação de educadores. Educação e sociedade, Campinas, v. 38, n. 140, p. 587-609, jul./set. 2017. DOI 10.1590/ES0101-73302017181170. Disponível em: https://www.scielo.br/j/es/a/57t84SXdXkYfrCqhP6ZPNfh/. Acesso em: 24 maio 2024.

MOLINA, M. C.; ANTUNES-ROCHA, M. I.; MARTINS, M. F. A. A produção do conhecimento na licenciatura em Educação do Campo: desafios e possibilidades para o fortalecimento da educação do campo. Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, v. 24, 2019. DOI 10.1590/S1413-24782019240051. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbedu/a/kLbkvLHNmMNqTwYR6TW9Rym/#. Acesso em: 24 maio 2024.

OLIVEIRA, G. S.; MIRANDA, M. I.; SAAD, N. S. Metassíntese: uma modalidade de pesquisa qualitativa. Cadernos da Fucamp, Monte Carmelo, v. 19, n. 42, p. 145-156, 2020. Disponível em: https://revistas.fucamp.edu.br/index.php/cadernos/article/view/2299. Acesso em: 10 jun. 2024.

PIMENTA, A.; BICALHO, R. Apresentação - Dossiê: “Política Pública em Contexto Pandêmico em Escolas Rurais: o Programa Escola da Terra como Afirmação do Direito à Educação”. Educação e Políticas em Debate, Uberlândia, v. 12, n. 1, p. 13-21, 2022. DOI 10.14393/REPOD-v12n1a2023-67487. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/67487/35124. Acesso em: 5 mar. 2024.

SILVA, J. P. Educação do campo: um olhar sobre as políticas públicas, o Programa Escola da Terra (no estado de Pernambuco) e a formação docente. 2017. 297 f. Dissertação (Mestrado em Educação Contemporânea) – Universidade de Federal de Pernambuco, Caruaru, 2017. Disponível em: https://repositorio.ufpe.br/handle/123456789/26025. Acesso em: 20 maio 2024.

SOUZA, J. Uma proposta de educação científica para a formação do docente do campo. 2020. 146 f. Tese (Doutorado em Ensino de Física) – Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2020. Disponível em: https://lume.ufrgs.br/handle/10183/217486. Acesso em: 18 maio 2024.

TUSSET, C. A formação interdisciplinar na prática docente de egressos do Curso de Licenciatura em Educação do Campo – Ciências da Natureza do Campus Litoral Norte da UFRGS. 2022. 126 f. Dissertação (Mestrado em Educação em Ciências: Química da Vida e Saúde) – Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2022. Disponível em: https://www.lume.ufrgs.br/handle/10183/238921. Acesso em: 20 maio 2024.

Published

2024-11-01

How to Cite

SILVA JÚNIOR, A. F. da; SILVA, M. M. da. A study of academic productions on teacher training and the Escola da Terra Program in the context of the countryside education. Revista de Educação Popular , Uberlândia, n. Edição Especial, p. 221–241, 2024. DOI: 10.14393/REP-2024-73999. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/reveducpop/article/view/73999. Acesso em: 21 nov. 2024.

Most read articles by the same author(s)